#1 Skrevet Mai 15, 2008 Nå til sommeren når jeg er ferdig med masteroppgaven skal jeg bruke litt tid på bilen. Motoren tikker mye, og iblant på lave turtall kommer oljelampen på. Så oljepumpen er nok sliten og bunnsilen sikkert tett. Så jeg tenker å ta utav motoren og bytte dette. Skal samtidig montere ny klutsj, skifte til ATP eksosmanifold som jeg har liggende, montere FMIC, justerbar bensintrykksregulator, innsugsmanifoldspacer og litt sånt, og i sommer få fintunet bilen. Håper å klare 250 hk, som er maks jeg kan klare med K04-15 turboen når alt annet er optimalt. Når jeg likevel har motoren utav, hva annet bør gjøres? Motoren har gått 205 000 nå. Da jeg tok kompresjonstest ifjor vår var verdiene slik de skulle være, og det var så og si ingen forskjell mellom sylindrene. Er det lurt å skifte ting som veivlagre og rådelagre f.eks? Nødvendig? Eller bortkastet tid og penger? Skal bestille deler fra 034 motorsport nå snart, så lurer på hva jeg bør ta med. Har ikke mye penger for tiden, så vil ikke hive ut mer penger enn nødvendig. Jeg skal forresten også skifte toppakning, toppbolter og registerreimsett som jeg har liggende, når motoren er utav i sommer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 15, 2008 Gå over kam og løfterne, og når du alikevel plukker motoren i deler så flush mellom olje kanalene. en liten drillpumpe og ei bøtte diesel gjør susen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 16, 2008 Skal jeg gjøre det, så må jeg jo ta alt helt fra hverandre vel? Var det jeg håpte å unngå da jeg ikke vil være altfor lenge uten bil. Men om det er nødvendig, så bør det jo gjerne gjøres. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 16, 2008 Når du alt skal bytte topp pakning er det ikke store jobbe og få skubbet over noen løftere. Og for og grave ut litt dritt i oljekanaler trenger du strengt talt ikke demontere noe, bare pass på og la det bli tørt over alt, olja går jo mange veier mellom motor og diesel rester her og der er nok ikke helt sunt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 16, 2008 Jeg ville også byttet simgring på veiva samt utløserlagret på kassa Også viktig at du får med den papirpakningen som skal være bak rammen til simringen slik at du får ordentlig tettning! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 16, 2008 Utløserlager følger vel med klutsjpakken tipper jeg. Skal ha SPEC stage 2. Hvis jeg skal bytte simring, må jeg av med veiven da? Motoren min var forøvrig standard til jeg kjøpte bilen ved 187 000 km. Den hadde aldri vært chippet. Nå har bilen gått 15 000 km med chip og K04 osv. Problemet med litt lavt oljetrykk har kun vært tilstede trekvart år. Er det sansynlig at jeg trenger å bytte rådelagre og veivlagre da? Har lest litt på andre tråder om 1,8T-motorene, og virker jo som folk kjører med de uten å bytte noe innvendig i godt over 300 000 km osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 16, 2008 Trenger ikke ta av veiva nei :-) Det er ei plate med en innbakt simring som du bare skrur av fra baksiden av blokka :-) Må av meg svinghjul og slikt da :-) Hvis du har vilje og kunnskap til å bytte lager så er det jo ikke noe stor kostnad da.. Lager + nye bolter til rådene :-) ARP anbefales :-) Trenger vel ikke bytte boltene på bærelagrene til veiva.. Byttes sjeldent.. Men da må du nesten kjøpe deg ny simring i fremkant av veiva også.. :-) Kanskje ta en liten registerreims bytt.. Huff, ble kanskje litt dyrere (A) Vannpumpa er jo grei å sjekke :-) Du har også ei simring i fremkant av oljepumpe drevet :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 16, 2008 Har som sagt allerede kjøpt inn ny registerreim med alt som hører til (Strammer, vannpumpe osv). Så det er ikke noe problem. Men blir vel dyrt med ARP rådebolter, rådelagre, veivlagre, simring i fremkant osv. Kanskje like greit å droppe det hvis det ikke er påkrevd. Regner med den simringen i fremkant av oljepumpedrevet følger med når man kjøper ny oljepumpe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 18, 2008 Det blir fort dyrt når man skrur ifra hverandre motoren ja gitt.. Men simringen i bakkant kan du skifte uansett, koster ett par hundre kroner.. Tror ikke simringer i fremkant av drevet til oljepumpa følger med ny pumpe nei.. Det er en egen tetning som ikke har noe "direkte" med pumpa å gjøre. Den holder det bare tett rundt akselen til drevet. Skal du ut med veiv og sånt så lønner det seg også å bytte stempelringer. Du må vel ha ny bunnpannepakning også.. Blir fort endel penger om du skal gjøre noe i bunndelen med andre ord :-) Det samme gjelder om du skrur toppen fra blokka. Da må du ha toppakning og nye strekkbolter :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 18, 2008 Jeg ville også gått over kam-kjede og kjde-strammern. Det er lurt og bytte om det er slitt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 18, 2008 Ny toppakning og nye strekkbolter har jeg allerede. Med regreim settet mitt kom det og 2 kamaksel simringer, og dette: -Intermediate shaft seal from DPH - o ring for Intermediate shaft seal carrier Hva er intermediate shaft? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 18, 2008 Ok, har brukt dagen idag til å undersøke en god del på nettet angående overhaling av motoren. Tror jeg skal ta en komplett overhaling når jeg først er igang. Så da bytter jeg følgende: - Simringer til veiven, samt papirpakningene som må skiftes - Bunnpannepakning - Rådelagre og veivlagre m/thrustlagre - Stempelringer - Registrereimsett med alt av strammere osv - Vannpumpe - Oljepumpe og sil - Pakninger til drevet til oljepumpen - Kamkjede - Kamkjedestrammer - Simringer til kamakslene - Toppakning og strekkbolter - Ventildekselpakning, kamkjedestrammerpakning og pakningen i midten der med tennpluggene - manifoldpakninger Jeg tenkte å bytte ventiltettingene og. Er dette veldig vanskelig? Jeg har overhalt bunndeler før, men aldri gjort noe med en topp. Derfor er jeg litt usikker på hvor vanskelig det er å demontere toppen i biter og så sette sammen igjen? Er det nødvendig å bytte f.eks ventilløfterene? Hva med frysepluggene i blokken? Noen som vet om utløserlager følger med spec-klutsjer? Skal kjøpe mye av delene fra autohausaz.com Når det gjelder rådelagre har de kun: Connecting Rod Bearing Set; 1st Oversize (+0.25mm) Disse passer da ikke, stemmer det? Er det noe annet jeg har glemt, som jeg vil trenge til overhaling av motoren? Vil ha alt av deler på plass før jobben begynner, slik at det ikke haler unødvendig langt ut i tid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 19, 2008 Anyone? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 19, 2008 Du skal ikkje bruke overdim lager uten at du skal slipe veiv eller den er slipt før. Men ville byttet ventiltettninger når du først har nede motoren. Er nok ikkje spreke desse etter så mange år. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 20, 2008 Nei, e det jeg tenker og. Men ventilløftere osv trenger vel ikke byttes? Tenker siden jeg sliter med tikking pga dårlig oljetrykk. Løfterene er vel det som får olje sist, derfor de tikker. Sansynlig at de har blitt slitt etter å ha blitt kjørt en god stund med slik? Nye koster jo en formue... Rart autohausaz kun selger overdimensjonerte rådelagre.. Men vanlige veivlagre har de. Det står imidlertid ikke noe om thrustlagre følger med de. Noen som vet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 21, 2008 Hmmm. Kan få tak i smidde wiseco stempler m/stempelringer og smidde råder med ARP bolter for 4300,-. Må riktignok bore opp blokken litt isåfall (0,002"). Men det frister veldig. Ca pris på boring anyone? Med dette ville jo bunndelen være solid til tusen!!? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 21, 2008 Finnes det flere sett med wiesco stempler pluss råder til salgs for den prisen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 21, 2008 Jeg skal høre med selgeren. Forøvrig, noen som har noen innspill på alle spørsmålene mine? Er vel en del her som har bygget/overhalt/reparert 1,8T motorer før regner jeg med. F.eks: pleier ventilløfterene å måtte skiftes hvis disse har vært årsak for ventiltikking i under et år? (Som igjen skyldes dårlig oljetrykk pga tett sil eller sliten pumpe) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 21, 2008 Gå over kam og løfterne, og når du alikevel plukker motoren i deler så flush mellom olje kanalene. en liten drillpumpe og ei bøtte diesel gjør susen Da jeg overhalte en datsunmotor jeg har, måtte jeg borre ut noen plugger i oljekanalene for å få full tilgang, og så måtte jeg lage gjenger og plugge igjen når jeg var ferdig å rense. Er dette nødvendig på 1,8T blokken, eller har man den tilgangen man trenger når blokken først er strippet for deler? Toppoverhaling har jeg som sagt lite erfaring med. Når du sier " gå over kam og løfterene", hva tenker du da? Sjekke om dette er slitt? Eller å rengjøre det og fjerne avleiringer osv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 21, 2008 Fint hvis du kan høre med selgeren, eventuelt hvilke andre borringer han kan tilby (hvis mulig) Hvis du hører tikkelyd fra ventilløfterene er det vel liten tvil. Har du kjørt med lavt oljetrykk i et år er det vel en del annet som også bør byttes pga av slitesje? Hvordan er slitasjen på veivlagerene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 21, 2008 Det ser jeg ikke før jeg åpner opp. Tenkte å skaffe alt av nødvendige deler før jeg tar utav motoren, for vil helst være kortest mulig tid uten bil. Men hvis du ser det jeg har skrevet tidligere, er planen uansett å bytte både veivlagre og rådelagre, og alt av pakninger og simringer. Hvis det ikke blir nye stempler, bytter jeg uansett stempelringene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 21, 2008 Sorry leste ikke hele tråden.. Jeg byttet ventiler, løftere, ventilstyringer samt portet toppen. I bunn byttet jeg alle lager, oljepumpe, pakninger og stempelringer... (kjøpte en def. motor) Men jeg kom ikke stort lengere enn 500m etter overhaling før dette skjedde: http://vagner.jeje.je/bilder/album474 (eksosventil knakk i ventillåsen) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 22, 2008 http://stores.ebay.com/RACING-PERFORMANCE-WHOLESALE De har ikke noen auksjoner ute akkurat nå, men de kan legge ut hvis du kontakter dem. Det ble ikke noe kjøp for min del, for jeg fant ut at en CR på 8,5:1 ble for lavt for meg når 9,5:1 er det som er standard. (Siden jeg har K04 turbo og forhjulstrekk og dermed ikke kommer til å ha så høye ladetrykk at jeg trenger redusert kompresjon) Skal man ha wisecostempler som gir 9,5:1 må de spesiallages, og da blir det 300$ dyrere. Som jo ikke er så mye mer. Men kontakt dem og hør. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 22, 2008 Aiaiai. Det bildet så ikke bra ut. Glemte du å la løfterene sette seg før motoren ble startet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 22, 2008 Aiaiai. Det bildet så ikke bra ut. Glemte du å la løfterene sette seg før motoren ble startet? Nei, motoren hadde vært skrudd sammen i flere måneder før den ble satt i bilen. Og den hadde vært kjørt tilsammen et par timer før det skjedde. HP Motoring har 9.25:1 og 8.5:1 JE stempler for $529 til 1.8T og $329 for Scat råder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...