Bixenon eller ikke på Passat?

Anbefalte innlegg

Er det xenon eller bi-xenon på en 2002 Passat. Når jeg setter på langlys lyser xenon + vanlig lampe inn mot midten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bixenon er med xenon pære i både nær/lang lys. det ser ut som det er en vanlig lyspære i langlyset ditt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

som sagt er bi-xenon på både nærlys og fjernlys....du skal ikke se deg blindt på at nærlys har linse...ei heller på at pæra på fjernlys ser ut som en ordinær halogenpære...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det.Det er vanlig xenon ja,er vel vanlig h7 pære i langlyset ditt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mye synsing her nå gitt : rolleyes

uansett så ble Passat 3BG enten levert med halogen eller bi-xenon (som sagt innebærer det xenon på både fjernlys nærlys)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg VET at 3BG har enten halogen eller Bi-xenon....du har Bi-xenon på din (punktum finale)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At Bi-Xenon betyr at du har egen xenonpære på nærlys og egen på fjernlys er en sannhet med visse modifikasjoner. Golf, Touran med bi-xenon fungere på følgende måte. Man har xenon på nærlys. Når man så blender over på fjernlys er det et spjeld som vipper over og hever lysstrålen fra nærlyset slik at dette får fjernlyseffekt. Sammtidig tennes også den vanlige hallogenpæren som fjernlys(kall det gjerne ekstralys for den del for er vell strengt tatt det det er/fungerer som). Om jeg da ikke er helt på bærtur så er det også på denne måten det fungerer på Passat 3BG.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde ikke koden for bi-xenon stå på den lappen i serviceheftet hvis det er (bi-)xenon? Da er det jo bare å finne den nettside hvor man lese av alle kodene på ens bil og se hva de betyr?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat samme lykter selv og det er mulig det fungerer som Ørjan sier fordi det kan se ut som om lyset løfter seg noe når man setter på fjernlysene. Virkelig gode fjernlys får du imidlertid ikke før du bytter halogenpærene med xenon ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bixenon. Flere sier Touranen også ikke har dette, men de tar feil.

Der er elektrisk regulering ved fjern og nærlys både på passat 3bg og f. eks. Touran. Kappe foran pæren. Den ekstra reflektoren er vanlig ekstralys for fjernlys.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Parker fronten mot en vegg og prøv da vel! Skal være vippe funksjon på disse med mindre de er deff. Hadde deff vippe på den ene lykta mi som jeg måtte lodde. Tok det ifm pære skift, da lyktene måtte ut uansett

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

enkleste måte å finne det ut på e å dra å spørre på et vag verksted kordan di funker. men utfra bildet du har lagt ut så e det ei vanlig halogen pære i det så kalte langlyset(ekstralys). det e jo 2 lyskasser i lykta. ene har xenon(nærlys) og den andre har halogen(fjernlys). det som skjer e bare at fjernlyse tennes og xenon lyse e på konstant. så dærmed kan det ikke kalles bi-xenon. da hadde det vært xenon i begge lyskassan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

enkleste måte å finne det ut på e å dra å spørre på et vag verksted kordan di funker. men utfra bildet du har lagt ut så e det ei vanlig halogen pære i det så kalte langlyset(ekstralys). det e jo 2 lyskasser i lykta. ene har xenon(nærlys) og den andre har halogen(fjernlys). det som skjer e bare at fjernlyse tennes og xenon lyse e på konstant. så dærmed kan det ikke kalles bi-xenon. da hadde det vært xenon i begge lyskassan.

FEIL. Les hva som skrives over her. På Bixenon så er det et spjeld som vipper over på linsen som i utgangspunktet er nærlys. Når denne vipper over så blir lyset spred som om det skulle være fjernlys. Halogenpæren du har hengt deg opp i er KUN ekstralys. Hadde Bixenon på Touranen jeg hadde og der ser lykten bortsett fra designet på lykten identisk og i følge VW er dette BI-XENON og måten det er beskrevet på over her er måten Bi-xenon fungerer på.

: vinke :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil!

Xenonlyset lyser på fjernlys også. Da er det bixenon. Punktum.

Linsen foran regulerer mellom fjern og nærlys.

Den andre med vanlig pære er jo det samme som en vanlig ekstralykt på fjernlys.

Bixenon med ekstra hjelp av ekstra fjernlys.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar. De lyser veldig bra om kvelden så da er det Bi-xenon som dere sier og jeg alltid har trodd.

En enkel måte og sjekke på er og plasere bilen med fronten opp mot en vegg. Stå da med nærlys tent. Tenn fjernlysene. Om det er bi-xenon på bilen din vil du se at xenonlyset ditt løftes endel i tillegg til at det halogenlyset inn mot grillen tennes.

: vinke :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting som er lett å kjenne igjen på bixenon-lykter er at det kommer et høyt og tydelig klikk inne i lykta når du skrur på fjernlyset. Denne lyden er da fra dekselet foran pæra, som flytter seg ved hjelp av en solenoid. Dra i lyshornet, så hører du det ganske enkelt.

Det er forøvrig utrolig sjeldent å finne bilmodeller som faktisk har to separate xenon-pærer til nær- og fjernlyset.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passat fikk bixenon fra og med 2003 modellene. Før det var det bare xenon på nærlys. Og som det er sagt før i tråden er det et spjeld som vippes i lykta slik at mere lys kommer ut. I tillegg kommer det på halogen ekstralys.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passat fikk bixenon fra og med 2003 modellene. Før det var det bare xenon på nærlys. Og som det er sagt før i tråden er det et spjeld som vippes i lykta slik at mere lys kommer ut. I tillegg kommer det på halogen ekstralys.

Tull og tøys ser det ut til. Jeg har en 2002 mod med originale lykter. Sjekket inntil veggen i garasjen i dag og "nærlysene" løfter seg markant når jeg vipper over til fjernlys. Med andre ord kom det nok før 2003 så fremt det ikke har vært noen luringer å ettermontert nyere lykter før jeg kjøpte bilen.

Uansett fungerer det veldig bra. Både med og uten ettermontert xenon i de ekstra langlysene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bixenon kom nok når 3bg ble sluppet på markedet, vet om flere som har dette på 01 modeller.

Har selv bixenon på min 02 modell 3bg.

Fungerer akkurat slik som flere over her beskriver, med den vippefunksjonen i linselykta.

Jeg har også montert et h7 kit i ekstralysreflektoren, kan trygt anbefales!! Ble meget bra lys av det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett kjennetegn er at biler uten xenon har blinklyset i ytterkant av lyskasteren, mens biler med xenon har blinklyset mellom nær og fjærnlys pæra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett kjennetegn er at biler uten xenon har blinklyset i ytterkant av lyskasteren, mens biler med xenon har blinklyset mellom nær og fjærnlys pæra.

sant det. men, det hjelper ikke akkurat på denne problemstilling. for det skiller ikke noe på hvordan lampen fungere. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

en annen måte å teste det på som ikke er så enkel da. koble av pæra til langlysa så ser du fort om xenonen løfter seg når du setter på fulltlys. da har du bi-xenon. visst de forblir i samme posisjon så har du vanlig xenon. litt mer jobb men gir deg svaret ihvertfall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mente du bixenon her? Jeg har xenon og blinklys helt i ytterkant;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mente du bixenon her? Jeg har xenon og blinklys helt i ytterkant;)

Snakket om Passat 3bg. Disse kom enten med vanlig halogen eller bi-xenon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket om Passat 3bg. Disse kom enten med vanlig halogen eller bi-xenon.

disse kom også med vanlig xenon. ikke bare bi-xenon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.