Hvordan skifte bremsevæske!

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha stor service på A4'en på sensommeren. I den forbindelse skal blant annet bremsevæske skiftes.

Jeg ser for meg å gjøre det på følgende måte:

 

1. Suge ut det meste i beholderen med sugepumpen fra Biltema (Art. 36-190).

2. Fylle opp med ny væske.

3. Sette trykk på bremsevæske beholderen med utstyr kjøpt hos Mekonomen.

4. Starte lufting av hvert enkelt hjul (Høyre bak, venstre bak, høyre foran, venstre foran).

5. Sørge for at beholder ikke går tom.

6. Lufte til ny væske kommer ut niplene.

7. Etterfylle beholder til maksmerke.

 

Ser dette greit ut?

 

Er det noen god grunn til å ikke gjøre dette selv? Verksted skal ha 700 for denne jobben alene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser greit ut det der, men husk å få ut luften ifra slangen når du har satt trykk på br.væskebeholderen.

 

OBS. nå vet ikke jeg hvordan du hadde tenkt å lufte, men jeg forstod det sånn at du har kjøpt en sånn sugepumpe fra biltema som du setter på nippelen på calipperene, men veldig ofte så er det bedre å lufte på gamlemåten, en sitter inni bil og pumper og en lufter ut..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, sugepumpen er for å tømme beholder. Bruker samme sugepumpe når jeg skifter olje i innenbordsmotoren på båten min.

Utstyret for å trykkesette bremsevæskebeholdere er kjøpt hos Mekonomen og kobles på et av hjulene for å hente lufttrykk.

Denne har jeg brukt med stor suksess i forbindelse med lufting tidligere :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Suge ut det meste i beholderen med sugepumpen fra Biltema (Art. 36-190).

2. Fylle opp med ny væske.

3. Sette trykk på bremsevæske beholderen med utstyr kjøpt hos Mekonomen.

4. Starte lufting av hvert enkelt hjul (Høyre bak, venstre bak, høyre foran, venstre foran).

5. Sørge for at beholder ikke går tom.

6. Lufte til ny væske kommer ut niplene.

7. Etterfylle beholder til maksmerke.

 

Slik ville eg gjort det også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger jo ikke bruke sugepumpe for å få ut den gamle bremseveska, bare å løsne ene slangen og pumpe ut all veska, gjort på 2 min det, og du får også ut mer, da det er en del i røra som ikke kommer ut med en sugepumpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger jo ikke bruke sugepumpe for å få ut den gamle bremseveska, bare å løsne ene slangen og pumpe ut all veska, gjort på 2 min det, og du får også ut mer, da det er en del i røra som ikke kommer ut med en sugepumpe.

 

Ser for meg at det blir mindre søl på min måte... uansett skal jo ny væske "vaskes" gjennom hele systemet og da har det vel ingenting å si om det blir noen desiliter fra eller til....

 

Eller misforstår jeg hva du mener nå...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Smørbrødlista" i første post ser finfin ut. Når du nevner verktøyet for å trykksette systemet regner jeg med du mener et tilsvarende dette:

 

http://www.bilextra.no/?ItemId=3300

 

Så lenge du ikke suger absolutt all væska ut av reservoaret vil det være ekstremt små sjanser for å få luft i systemet (forutsatt at du passer på væskenivået når du lufter/skyller ny væske gjennom systemet).

 

Metoden til Jan Terje funker bra den og, men det blir mer søl og det blir luft i systemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Smørbrødlista" i første post ser finfin ut. Når du nevner verktøyet for å trykksette systemet regner jeg med du mener et tilsvarende dette:

 

http://www.bilextra.no/?ItemId=3300

 

Jepp, det verktøyet er bare supert :-) Har reddet meg ut av noen kinkige lufte episoder tidligere...: rolleyes

(Men fakta er at jeg aldri kun har skiftet bremsevæske... har alltid vært ifm andre reparasjoner på bremsene...).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er lufteverktøyet til Mekonomen bedre en Bilextra sitt? Jeg har dårlig erfaring med det fra Bilextra med at det overhode ikke tåler trykk (slanger hopper av) og sjelden/aldri holder tett mot reservoar. Dårlige gjenger i korken vs. originalt som gjør at den ikke strammer pakningen skikkelig nedtil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trikset er å ikke ha så sinnsykt høyt trykk i dekket som verktøyet kobles til;).

 

Men det stemmer at det blir småslapt i fisken med årene, slik at det ikke tett skikkelig. Det jeg disponerer har fungert siden 2004 og har først nå begynt å vise svakhetstegn. Verktøyet er blitt mye brukt i løpet av disse årene, så jeg forlanger i grunnen ikke mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er lufteverktøyet til Mekonomen bedre en Bilextra sitt? Jeg har dårlig erfaring med det fra Bilextra med at det overhode ikke tåler trykk (slanger hopper av) og sjelden/aldri holder tett mot reservoar. Dårlige gjenger i korken vs. originalt som gjør at den ikke strammer pakningen skikkelig nedtil.

 

Ser ut til å være fra samme produsent ut fra bildet. Jeg mener produsenten var svensk.

Ingen slanger som har hoppet av for min del. Har fungert supert...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trikset er å ikke ha så sinnsykt høyt trykk i dekket som verktøyet kobles til;).

 

Men det stemmer at det blir småslapt i fisken med årene, slik at det ikke tett skikkelig. Det jeg disponerer har fungert siden 2004 og har først nå begynt å vise svakhetstegn. Verktøyet er blitt mye brukt i løpet av disse årene, så jeg forlanger i grunnen ikke mer.

 

Da er det noe galt med mitt, for det har fungert dårlig fra dag 1. og jeg har prøvd med ned mot 10 psi uten at den holdt av den grunn. Problemer på alle 3 bilene mine, fikk til slutt tett og luftet 80'en, men de andre ble luftet på god gammeldags metode.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du skriver her Petter, er et fenomen jeg har opplevd tidligere også. Jeg har selv dette verktøyet, har hatt det i 10+ år. Jeg brukte det senest på fredag, på en BMW, og det holdt tett, men på Type 81, 85 og 32b, så vil det ikke tette ordentlig mot tanken. Det holder tett på diverse andre VAG-biler også, men ikke på de nevnte modellene. Tror det er problem med tanken, ikke lokket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du skriver her Petter, er et fenomen jeg har opplevd tidligere også. Jeg har selv dette verktøyet, har hatt det i 10+ år. Jeg brukte det senest på fredag, på en BMW, og det holdt tett, men på Type 81, 85 og 32b, så vil det ikke tette ordentlig mot tanken. Det holder tett på diverse andre VAG-biler også, men ikke på de nevnte modellene. Tror det er problem med tanken, ikke lokket.

 

Hørres fornuftig ut det du skriver, da jeg har hatt mest problemer med Type 85, hvor jeg også bytta tanken og fikk samme problemene. Golf 2'en var heller ikke helt god. Noen som vet hva VAG verkstedene gjør på disse bilene? Bruker ikke de trykkluft til lufting?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser for meg at det blir mindre søl på min måte... uansett skal jo ny væske "vaskes" gjennom hele systemet og da har det vel ingenting å si om det blir noen desiliter fra eller til....

 

Eller misforstår jeg hva du mener nå...?

 

Når det gjelder søl, så dytter jeg bare slangen ned i en 1,5 liter brusflaske, så det blir jo egentlig null søl. Nå bruker jeg gamlemedtoden med 2 personer når jeg lufter, da jeg aldri syntest at disse lufteverktøya ikke fungerer like bra.

Men får du de til å funke er de sikkert bra : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke alle reservoarer vil ha noe særlig mer enn 2 bar før de popper en pakning, så sett gjerne på litt lavt trykk, ja!

Husk også å bytte på clutchen, ikke så mange som husker den..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.