#1 Skrevet Mai 18, 2008 Var ute å kjørte istad når det plutselig piper inn en feilmelding/advarsel med følgende tekst i mfa'en "check oil level" oljekanne symbolet lyste også, oransj. Jeg stoppet omgående på en nogen lunde flat parkering, og stoppet motoren. sjekket nivået etter ca 5 min, og så da at nivået var noe under det skraverte feltet på peilepinnen. Jeg fylte på to liter olje, og fant da ut at jeg hadde fylt endel for mye., men lampa lyste fortsatt. kjørte hjem og tappet ev olje, slik at nivået nå er rett under øverste del av det skraverte området på pinnen, men lampa lyser fortsatt oransj, og teksten "check oil level" står fortsatt i kjørecomputeren. tror ikke problemet er oljetrykket, fordi varselet kommer opp før jeg starter motoren, holder at jeg setter på tenninga. må jeg innom møller for å slette denne feilmeldinga, eller kan det være noe annet som er galt med motoren? motoren både høres og føles ut som normalt. har heller ikke funnet noen lekkasjer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 18, 2008 Sjekk heller bremsevæske eller servo olje...AEB har ingen måling på oljenivå i motor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 18, 2008 både bremsevæske og hydraulikkolje har bra nivå. hva kan det være? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 19, 2008 Det kan være en gåen giver/løs ledning. Den står ca rundt der oljefilteret står.. Vag-com er tingen i sånne situasjoner 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 19, 2008 sjekket med et odb2 apparat til en kompis idag, han bruker den til sin saab 9_5, men pluggen passet i bilen min også. fikk ikke fram noen koder 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 19, 2008 Sjekk heller bremsevæske eller servo olje...AEB har ingen måling på oljenivå i motor Mener du nå at AEB ikke sier ifra selv når det er for lite olje?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 19, 2008 AEB har kun varsling på lavt oljetrykk, Dvs ingen nivåføler i bunnpanna. Men jo, den sier ifra når det er lite olje, men da er det ofte litt sent siden det er så lite at trykket forsvinner.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 19, 2008 men varselet for lavt oljetrykk er vel: rød kanne, og teksten "STOP" low oil pressure?? jeg får jo opp feilmeldingen FØR jeg starter motoren. litt rart å bli varslet om lavt oljetrykk når motoren ikke går. Snakket med verkstedet på møller i Larvik idag, og de sa at så lenge jeg har kontroll på olje-nivået, og at lampa forblir oransj, og ikke går over til rød,så kan jeg kjøre med bilen fram til timen jeg har fått neste onsdag. hva tror dere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 19, 2008 Ville vært forsiktig med den ja. Har du ventiltikking? Jeg har ventiltikking på tomgang, og jeg har fått gul eller oransj oljevarsel en gang, kan det være tilfeldig eller lavt oljetrykk? (tett sil ol) ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 19, 2008 ingen ventiltikking nei 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 19, 2008 Oransje: Inspiser og kjør. Rød: STOPP! Sitat fra Møllermekaniker Men, lurer på om jeg har tatt feil ang oljenivåfølerern. Vet at det er en ny type bunnpanne fra 99/00 der det er plass til nivåføler i bunnen. Om du bøyer deg under bilen skal det være mulig å se om det sitter en føler der, eller om det er helstøpt alu under der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 19, 2008 bilen min er en 2000 modell kjøpt seint i 99. på bunnpannen sitter det en kontakt helt nederst ja. helt korrekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 19, 2008 her er bilde av føleren. ser at kabelen fram til føleren er teipet, kan ha vært noe rart der før også. kan jo være greit å nevne at dagen da dette skjedde, så var jeg een tur på hytta, og jeg subbet nedi den løse grusen på veien et par steder. bør vel kanskje også nevne at jeg mangler beskyttelsesplata under bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 19, 2008 Koble den ifra. Noen forskjell med den frakoblet? Vist ikke har du funnet feilen din. Men om det er ledningen eller føleren er vanskelig å si da. Men du kan trygt bruke bilen ihvertfall, så lenge du har kontroll på nivået på peilepinnen. Btw, den plata er for pingler (les: har ødelagt min jeg og) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...