#1 Skrevet Mai 19, 2008 Har slitt med "myk" bremsepedal og dårlig effekt på bremsene den siste tiden på min '99 Passat . Fant ut at skivene var godt slitt, så satset på at skifte av skiver ville gjøre susen. Byttet alle 4 skivene i helga, klossene var i bra stand, ikke halvslitt en gang. MEN bremseeffekten ble ikke noe mekbart bedre?? Får ikke blokkert bremsene, ei heller ABS'en til å slå inn ved "nødbrems"?? Kan dette skyldes luft i systemet?? Har ikke være av med noen slanger el.l., men det ble byttet bremseslage på Møller i fjor sammen med bremseveske, har vel egentlig blitt dårligere og dårligere etter dette.. Eller kan det være hovedbremsekraftforsterkeren som holder på å gå heden? Gode tips til hvordan jeg tester ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 19, 2008 først kan du prøve å lufte hele systemet. du nevnte at dem hadde byttet en slange på møller, lufta de systemet da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 19, 2008 Jeg går ut ifra at de luftet hele systemet når de byttet slangen OG bremseveska, men jeg begynner å lure på om de har gjort det faktisk. Eller i hvertfall, godt nok, mulig de kan ha gjort det uten å ta hensyn til evt. lasteventil?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 19, 2008 det er nok mulig. prøv å lufte hele systemet i første omgang! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 19, 2008 Byttet du skiver uten å bytte klosser? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 20, 2008 Byttet du skiver uten å bytte klosser? Ja det gjorde jeg.... Tanken slo meg at det kanskje ikke var så lurt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 20, 2008 Fikk luftet bremsene i går kveld, med bilen stående på bakken, var kun 1 liten luftboble som kom ut foran på høyre siden, og vi pumpet igjennom en god del bremseveske... Funderer på om det da kan være bremseklossene eller kalipperene som det er noe tull med... Kan "trege" kalippere foråsake slikt da? Kan vel se at det er antydning til at bremseklossene slites mer på innsiden av skivene enn hva som er tilfelle på utsiden, det kan vel kanskje skje hvis ikke kalipperene "glir" godt nok Eller er det selve stempelet i kalipperen som begynner å få det og bli treg ? Var ute på en liten "test-tur" i går kveld, og det er definitivt ikke noen lekkasjer noe sted i bremsesystemet , ingen problemer med å blokkere hjulene, MEN problemet er at ved "vanlig" bremsing inn mot kryss og stopp, så føles det som om man må tråkke mye bremsepedalen lengere inn og bruke "mer" kraft for å få de til å ta på samme måten som f.eks. på min 2003 Passat. Så å bytte mellom de to bilene er jo til å bli snål av.. , plutselig sitter man med gebisset i dash'en når man kjører 2003 mod, og får 'panikk' når man går andre veien og skal bremse... Noen gode innspill? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 20, 2008 Du sier at etter lufting får du fint blokkert hjulene osv, men at du syns du må presse inn mye for å få det til å skje, at bremsene er svake? Slik er de på mine foreldres 97-passat og. Tror det bare er sånn på de bilene faktisk. De har klaget på det før på møller, og fikk beskjed om at det var bare slik.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 20, 2008 Dette hørtes veldig likt ut som symptomene jeg har på A6-en min. Myk bremsepedal som ikke tar ordentlig ved vanlig kjøring, samtidig som bremseeffekten er bra når man tråkker til. Har også en 2004 Passat, og pedalen der er helt forskjellig. Jeg kommer til å bestille ny hovedsylinder for å prøve å bytte denne, da jeg har mistanke om at det er noen pakninger der som kan ha blitt dårlige. Skyldes kanskje noe banekjøring med bilen for et par år siden med skikkelig overoppheting av bremsene ... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 20, 2008 Sjekk at glideboltene sklir lett på alle caliperne. Etter overhaling av dette samt oppgradering til 312mm framskiver ble bremsene vanvittig mye bedre på A6'en jeg hadde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 20, 2008 Skal prøve det enkle først nå, med overhaling av glideboltene og sette på nye bremseklosser evt. Hvis ikke dette funker så går vel kalipperene og / eller hovedsyllinderen.. Det som er litt merkelig er at under lufting av bremsene, så er pedalen steinhard og gir ikke etter, men med "pumping" på bremsen med motoren igang så blir pedalen hard, men siger sakte inn etter hvert... Er dette normalt da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 21, 2008 Det er normalt at pedalen blir mykere når motoren startes og bremsekraftforsterkeren trer i kraft, men det skal du isåfall merke umiddelbart hvis du holder foten hardt på bremsen og så starter opp. Så hvis den gradvis går lenger og lenger inn ved pumping så tror ikke jeg det er helt bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 21, 2008 Det er normalt at pedalen blir mykere når motoren startes og bremsekraftforsterkeren trer i kraft, men det skal du isåfall merke umiddelbart hvis du holder foten hardt på bremsen og så starter opp. Så hvis den gradvis går lenger og lenger inn ved pumping så tror ikke jeg det er helt bra. Pedalen blir ikke gradvis mykere ved pumping, men når man har "pumpet" opp trykk, så "siger" den liksom inn når man holder den inne?! ( Hvis noen forstod det.. ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 21, 2008 Dette er når motoren er igang? Eller siger den inn når du da starter motoren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 21, 2008 Dette er når motoren er igang? Eller siger den inn når du da starter motoren? Dette er når motoren er igang, at pedalen synker inn ved oppstart av motor når pedalen er "pumpet hard" før oppstart skal vel være slik. Men trodde at vakum fra motoren hjalp til å "holde på" trykket på pedalen når den var igang, eller er det bare trykket på systemet den holder? Kan det rett og slett være en vakumlekkasje en plass, eller en ventil som ikke henger med her?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...