"oppgradere" bremsekraftforsterker??

Anbefalte innlegg

Heisann folks...

 

Lurer på om noen vet eller har prøvd "nyere" bremsekraftforsterkere i eldre biler for å få litt mer respons i pedalen. i min gamle 80 må man jo trykke en del hardere på pedalen enn på de aller fleste nyere biler. Ser av delenummeret at den jeg har i bilen min sitter i Audi 80 frem til 1989. Er en nyere 80 "lettere" på pedalen feks? Eller kan jeg kanskje bruke fra en A4??

 

Noen som har peil??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet noe lurt her??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes det ikke kompentanse i denne klubben eller: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal en tur på høggern og finne den største forsterkeren jeg kan finne som skal moddes inn i einsern. Jeg kan nå i det minste fortelle deg om det gikk bra eller ikke etterpå :)

Men jeg har en teori om at så lenge delene passer vil en større forsterkeren gjøre det lettere å dytte pedalen og en større master vil gjøre at pedalen trenger å vandre mindre for samme bremseeffekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg har trodd også, så da gjennstår det bare om noen vet om større utstyr som passer rett i min 80... Har ingen høgger jeg kan prøve å feile fra....

 

Du får gi en lyd av hva du finner ut Kay..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Will do. Hvis du tar et mål av boltmønsteret til forsterkeren mot kaross så kan jeg jo alltids måle litt forskjellige forsterkere med det samme jeg er der oppe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant dere ut noe her?

 

Jeg har tenkt på samme sak og studert litt i delekatalogene. Fant ut at Audi 80 B4 fra 1993 og oppover er levert med en 10" forsterker (eldre har 9"). Den samme brukes i Audi 100 C4. Merket meg noen forskjeller i festedelen på noen modeller feks Cab og diverse årsmodeller. Uansett har jeg tenkt å prøve å skaffe en av den større typen.

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var på høggern, men så begynte det å regne ganske kraftig så lysten på å fortsette svant hen. Men såvidt jeg kunne se så virker det som om bremsekraftforsterkeren til passat med ventilertskiver foran (siste utgavene av den med lukket grill) var en hel del større og hadde samme innfesting som på golfen. Skal sjekke i katalogen hvor stor den er.

Du får si fra en dag du skal på høggern Vegard, så kan vi evt kjøre fellesekspedisjon (er det øysand du bruker?).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hold tråden oppdatert karer:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min passat 1.8t 98 mod må jeg trykke forferdelig hardt for og bremse, veit ikke om jeg er sterk nok til og kunne låse bremsene om jeg hadde prøvd. Men på løsgrus går det fint.

 

Faren min sin sharan 1.9 tdi 2000 mod kan man bare trykke svakt og så merker man at det bremser godt. Føles skikkelig mye bedre ut.

 

Hva kan jeg gjøre for og få lettere bremser i min da f.eks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skikkelige klosser og skiver hjelper jo også da folkens.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min passat 1.8t 98 mod må jeg trykke forferdelig hardt for og bremse, veit ikke om jeg er sterk nok til og kunne låse bremsene om jeg hadde prøvd. Men på løsgrus går det fint.

 

Faren min sin sharan 1.9 tdi 2000 mod kan man bare trykke svakt og så merker man at det bremser godt. Føles skikkelig mye bedre ut.

 

Hva kan jeg gjøre for og få lettere bremser i min da f.eks?

 

Bytte bremsekraft forsterker, for det høres ut som den er gåen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytte bremsekraft forsterker, for det høres ut som den er gåen..

 

Word!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering!

 

Jeg og Kay var på huggeren for en tid tilbake. På forhånd hadde jeg forsket litt i delekatalog og teorien min stemte. Fra 1993 (altså ikke med overgangen til B4 i 1992) ble bremsene på Audi 80 oppgradert fra 256 mm til 280 mm i diameter. Samtidlig ble bremsekraftforsterkeren og hovedsylinderen byttet til en større versjon. I delekatalogen står det skrevet 9” på den gamle ATE bremsekraftforsterkeren og 10” på den nye. Dette stemmer ganske godt med det vi målte med tommestokk på huggeren.

 

På huggeren skulle det stå en 1994 modell Audi 80, men denne hadde naturligvis frontskader og ødelagt bremsekraftforsterker. Heldigvis fant jeg en Audi 100 C4 og denne har også den nye og større bremsekraftforsterkeren. Delenr: 4A0 612 107 A. I går fikk jeg endelig montert den. Passet rett inn. Måtte av med innsug og diverse for å få den gamle ut og den nye inn. Selve bremsekraftforsterkeren er festet med 4 skruer på baksiden. I 80en kommer en til disse på braketten bak bremsekraftforsterkeren i motorrommet, men på 100en må en skru den løs fra innsiden. Ellers er det bare å løsne hovedsylinderen, dra den ut og bøye den bort uten å skru av noen rør. Bremsekraftforsterkeren er større i tykkelse også, så hovedbremsesylinderen kommer noen cm lenger fram.

 

Fikk merkbart mykere pedal, men ikke så enormt mye bedre respons. Det hadde jeg heller ikke forventet. Uansett er dette en god oppgardering for den som vil ha litt mer bremsekraft. Husk allikevel at sylinderdiameter og volum både på hovedbremsesylinder og i callipere spiller en viktig rolle for bremsekraft og hardheten på pedalen.

 

Mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var en fin update Vegard:-) Hvordan er det å demontere bremsekraftforsterkeren utenom de fire skruene? Er det mye sjafs med tilkobling til bremsepedal osv? Kommer man til dette fra innsiden? Hovedsylinderen er vel bare å trekke rett ut regner jeg med?

 

Jeg må mest sanssynlig bytte min hovedsylinder, og broderen var på høggern i går og fant en.. Synd du ikke postet dette i går for da hadde vi vist hva han egentlig skulle fått tak i, hehe!!! Får ta en ny tur han da:-)

 

Har du standard 256mm og standard callipere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var en fin update Vegard:-) Hvordan er det å demontere bremsekraftforsterkeren utenom de fire skruene? Er det mye sjafs med tilkobling til bremsepedal osv? Kommer man til dette fra innsiden? Hovedsylinderen er vel bare å trekke rett ut regner jeg med?

 

Jeg må mest sanssynlig bytte min hovedsylinder, og broderen var på høggern i går og fant en.. Synd du ikke postet dette i går for da hadde vi vist hva han egentlig skulle fått tak i, hehe!!! Får ta en ny tur han da:-)

 

Har du standard 256mm og standard callipere?

 

Bremsepedalen har bare en liten bolt med klips på. Kommer enkelt til fra innsiden. Det står også en liten fjær der som en tar ut for hånd. Når skruene er løsnet er det bare å trekke ut.

 

Jeg har 232x30mm skiver og Porsche callipere nå. Har hatt både 256, 280 og 276x25 s2 bremser. Byttet hovedsylinder til den nye typen en gang, men husker ikke akkurat når. Dette er første gang med den store bremsekraftforsterkeren. Best bremsefølelse fikk jeg med S2 bremsene og hovedbremsesylinderen jeg har nå. Tror stempelarealet på disse calliperne er stort, så en får mye kraft der. Tror hovedsylinderen har diameter på 23,8 mm. Den "lille" og originale fra B3 tror jeg er 22 mm. Ellers finnes jo det store alternative fra S2 og biler med hydraulisk bremsekraftforsterker på 25 mm. Den tror jeg kan bli i største laget med vakuum-bremsekraftforsterkerne våre. Uansett holder nok 23,8 mm sylinderen i massevis. Den på Audi A4 er ikke større, og der kjører jo mange med 4-6-stemplede porsche-callipere uten problemer. Vi kan ikke bruke hovedsylinder eller bremsekraftforsterker fra A4 fordi innfestingen har helt annet antall bolter og mønster.

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Super info igjen Vegard.. Da blir det å få tak i forsterker og hovedsylinder fra 93+ B4.. Og kanskje S2 bremser. Men da må vel navet byttes og man får 5 bolt? Passer dårlig med felgene mine det...!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Super info igjen Vegard.. Da blir det å få tak i forsterker og hovedsylinder fra 93+ B4.. Og kanskje S2 bremser. Men da må vel navet byttes og man får 5 bolt? Passer dårlig med felgene mine det...!

 

Kan få 4-bolt S2 bremser http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=12482 (Gjelder hovedsakelig B4)

 

Problemet er innpress på B3. For å være sikker på at det skal passe er det noke enklest med hjulagerhus fra B4. Har du 1987-modell kan det igjen være et problem fordi biler med hele fjærbein har andre divaksler enn de med delte. Det er andre splines på drivaksler med mutter i enden. Den nye typen har en skru som går inn fra navet og i akselen. Må kanskje bytte drivaksler og nav/hjulagerhus + bærekule for å få til S2 bremser på tidlig B3 med hele fjærbein. Vet en del om dette siden min B3 var 1987 modell.

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.