#1 Skrevet Mai 19, 2008 Bilen har snart rullet 180' og er chippet av Johan Lindström som er medlem av forumet. Chippingen er vel ikke noe faktor da jeg oppdaget at den brukte mye drivstoff før dette. Antar at jeg har 65 liters tank på 2001 Avant? Nå ligger nåla på kvart tank. Det betyr at jeg har brukt ca 48 liter. Tripptelleren sier 23,3 mil, noe som blir ca 2 liter pr mil. Er ikke det i overkant mye for en chippet 1.8TQ Avant? Har hatt med en fra Møller i bilen med "VAGCOM" for å sjekke LMM. Han mente den oppførte seg som den skulle. Bilen går forøvrig som den skal og det blir mye bykjøring. Kjører som regel pent, men det hender selvfølgelig at jeg klemmer til på i 2. gir, men vanligvis ikke så tung på foten. Hva kan jeg sjekke/bytte for å rette forbruket? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 19, 2008 termostaten? Har du rett temp? tror motoren den er kald for den jo mer bensin..... Jeg klarte makse forbruket mitt på min chippete 1,8T til 1,1 liter/milen Den er også chippet av johan:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 19, 2008 Ville sjekka tempsensor og evt lamda jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 19, 2008 termostaten? Har du rett temp? tror motoren den er kald for den jo mer bensin.....Jeg klarte makse forbruket mitt på min chippete 1,8T til 1,1 liter/milen Den er også chippet av johan:) Temperaturgiver er byttet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 19, 2008 Hei du! Har ikke samme problem som jeg nettop hadde da ? Tankmåleren på a6 er noe dritt, rett og slett.. Først viste den kvart tank når tanken var tom, så rettet jeg dette og nå hopper måleren mellom full og tom tank når det er full tank, og måleren begynner å virke når den er under halv tank.. Ta med en 5-liters kanne med bensin, så kjører du til det er tomt og se hvor langt du kommer.. Er 80 liters tank på min A6 1,8 TQ, siden jeg fyller opptil 78 liter på nesten tom tank, ifølge måleren.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 19, 2008 Hei du!Har ikke samme problem som jeg nettop hadde da ? Tankmåleren på a6 er noe dritt, rett og slett.. Først viste den kvart tank når tanken var tom, så rettet jeg dette og nå hopper måleren mellom full og tom tank når det er full tank, og måleren begynner å virke når den er under halv tank.. Ta med en 5-liters kanne med bensin, så kjører du til det er tomt og se hvor langt du kommer.. Er 80 liters tank på min A6 1,8 TQ, siden jeg fyller opptil 78 liter på nesten tom tank, ifølge måleren.. OK, det meste jeg har fått på når nåla er rød er rundt 63 liter. Mulig det er større tank på Limoen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 19, 2008 Ville sjekka tempsensor og evt lamda jeg Da gjenstår vel lamda. Litt rart når bilen går godt ... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 19, 2008 Hei! Min A6 1.8TQ brukte mye bensin og gikk dårlig før. Jeg byttet luftmengdemåler, og forbruket gikk ned og ytelsene gikk opp. En annen elementær ting er å sjekke at du har rett lufttrykk i dekkene. Du kan gjerne ha 0,1 bar mer luft i dekkene enn hva fabrikken anbefaler. Det er helt ufarlig og reduserer forbruket gjennom lavere rullemotstand. Bruk også Econ-knappen sammen med Auto-knappen på klimaanlegget når du ikke trenger mye kjøling av kupeen/når det ikke er mye dugg på innsiden av rutene. Dette reduserer forbruket lett 0,05/0,1 liter pr. mil. I tillegg er det viktig å legge inn et så høyt gir som mulig, for å redusere turtallet; dog må dette ikke gjøres hvis du føler at motoren jobber tyngre i det giret du giret opp i. Da må du gire ned igjen:) Sjekk gjerne også luftfilter og plugger. Disse skal ifølge Audi bare byttes hver 60000 km; spesielt luftfilteret har jeg byttet flere ganger i mellom 60000 km intervallene. Og det har faktisk vært skittent etter 20000 km. Og et skittent luftfilter fører jo, som kjent, til et høyere forbruk. Lykke til med forbruket:) Jeg har redusert mitt forbruk med ca. 0,2 l pr. mil det siste året ved å ta hensyn til det ovennevnte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 22, 2008 La merke til at tempen lå like under 80 grader etter kjørertur på 20 km. På tomgang i 15 min med AC av, krøp den opp til 90, men raste ned til rett under 75-80 når jeg holdt turtallet på rundt 3000 og begynte å kjøre igjen. Virker litt ustabil, så kanskje dette er synderen alikevel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 22, 2008 Mye flotte miljø/sparetips dette, Hans! Hei!Min A6 1.8TQ brukte mye bensin og gikk dårlig før. Jeg byttet luftmengdemåler, og forbruket gikk ned og ytelsene gikk opp. En annen elementær ting er å sjekke at du har rett lufttrykk i dekkene. Du kan gjerne ha 0,1 bar mer luft i dekkene enn hva fabrikken anbefaler. Det er helt ufarlig og reduserer forbruket gjennom lavere rullemotstand. Bruk også Econ-knappen sammen med Auto-knappen på klimaanlegget når du ikke trenger mye kjøling av kupeen/når det ikke er mye dugg på innsiden av rutene. Dette reduserer forbruket lett 0,05/0,1 liter pr. mil. I tillegg er det viktig å legge inn et så høyt gir som mulig, for å redusere turtallet; dog må dette ikke gjøres hvis du føler at motoren jobber tyngre i det giret du giret opp i. Da må du gire ned igjen:) Sjekk gjerne også luftfilter og plugger. Disse skal ifølge Audi bare byttes hver 60000 km; spesielt luftfilteret har jeg byttet flere ganger i mellom 60000 km intervallene. Og det har faktisk vært skittent etter 20000 km. Og et skittent luftfilter fører jo, som kjent, til et høyere forbruk. Lykke til med forbruket:) Jeg har redusert mitt forbruk med ca. 0,2 l pr. mil det siste året ved å ta hensyn til det ovennevnte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 22, 2008 1:fyll opp tanken å regn på forbruket 2: er det over 1-1,2l/mil så bruker den for mye.. En dreven vag mekaniker bør kunne finne feilen enkelt med diagnose utstyr isåfall vil jeg tippe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 22, 2008 1:fyll opp tanken å regn på forbruket 2: er det over 1-1,2l/mil så bruker den for mye.. En dreven vag mekaniker bør kunne finne feilen enkelt med diagnose utstyr isåfall vil jeg tippe.. 1: Full kontroll. Skrev dette i første innlegg: Nå ligger nåla på kvart tank. Det betyr at jeg har brukt ca 48 liter. Tripptelleren sier 23,3 mil, noe som blir ca 2 liter pr mil. 2: Allerede prøvd, så feilsøker selv. Kan vel ikke skade å høre med noen andre, så derfor startet jeg denne tråden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 22, 2008 Du har byttet tempgiver? Da er jo neste steg å bytte termostaten. Feil ved denne vil jo heller ikke dukke opp ved diagnose. Iom at motoren ikke klarere å holde riktig driftstemp virker jo termostaten som en plausibel årsak! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 22, 2008 Du har byttet tempgiver? Da er jo neste steg å bytte termostaten. Feil ved denne vil jo heller ikke dukke opp ved diagnose. Iom at motoren ikke klarere å holde riktig driftstemp virker jo termostaten som en plausibel årsak! Ja, har byttet tempgiver. Termostat er bestillt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 22, 2008 Hva med lekkasje på tank/rør o.l. ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 22, 2008 Beste måten for å regne ut bensinforbruket ditt uten å se på tankmåleren din som du gjorde er å fylle opp tanke peise full og nullstill tripptelleren.. Deretter så kjører du vanlig de neste dagene og når du har fått brukt opp over halve tanken så fyller du opp tanken like full igjen.. Deretter så leser du av hvor mange liter du fylte på siste gangen og tar dette regnestykket.. : Antall liter du fylte Antall km du har kjørt da får du et svar på hvor mye du har brukt uten å bruke måleren i bilen... For jeg forstod det sånn at du mente at når du har kjørt en kvart tank så har du brukt ca 48l men tripptelleren din sier 23,3 mil. Så ved å regne det ut på min måte så får du et svar på reelt forbruk og om tankmåleren din er kaputt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 22, 2008 1: Full kontroll. Skrev dette i første innlegg:Nå ligger nåla på kvart tank. Det betyr at jeg har brukt ca 48 liter. Tripptelleren sier 23,3 mil, noe som blir ca 2 liter pr mil. 2: Allerede prøvd, så feilsøker selv. Kan vel ikke skade å høre med noen andre, så derfor startet jeg denne tråden. 1: nei, du har stolt på at tankmåleren din er korrekt, å kanskje skapt et fiktivt problem? Fyll opp, å regn på det.. Eneste måten å få det korrekt på det vel.. 2: bruker den 2L på mila, å en mekaniker ikke har funnet feilen, så må du finne deg en ny kar.. Skal ikke være noe problem å finne dette med diagnose utstyr. En ser jo alle hidden, ifra lambda til dyseåpning der, om en vet hva en skal se etter! Hvor mye viser LMM signalet i vag-com på full gass i 5-6000rpm? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 22, 2008 Hva med lekkasje på tank/rør o.l. ? Kjenner ingen bensin-lukt i bilen eller på utsiden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 22, 2008 1: nei, du har stolt på at tankmåleren din er korrekt, å kanskje skapt et fiktivt problem? Fyll opp, å regn på det.. Eneste måten å få det korrekt på det vel.. 2: bruker den 2L på mila, å en mekaniker ikke har funnet feilen, så må du finne deg en ny kar.. Skal ikke være noe problem å finne dette med diagnose utstyr. En ser jo alle hidden, ifra lambda til dyseåpning der, om en vet hva en skal se etter! Hvor mye viser LMM signalet i vag-com på full gass i 5-6000rpm? 1: Tanken var full og tripteller startet på null. Så dette er OK. Har ikke kjørt den tom dog. 2: Han var stresset den gangen og sjekket vel kun LMM. Prøver en rundt til. Skal på etterkontroll på Møller Tønsberg i dag, så skal forhøre meg litt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 22, 2008 Beste måten for å regne ut bensinforbruket ditt uten å se på tankmåleren din som du gjorde er å fylle opp tanke peise full og nullstill tripptelleren.. Deretter så kjører du vanlig de neste dagene og når du har fått brukt opp over halve tanken så fyller du opp tanken like full igjen.. Deretter så leser du av hvor mange liter du fylte på siste gangen og tar dette regnestykket.. : Antall liter du fylte Antall km du har kjørt da får du et svar på hvor mye du har brukt uten å bruke måleren i bilen... For jeg forstod det sånn at du mente at når du har kjørt en kvart tank så har du brukt ca 48l men tripptelleren din sier 23,3 mil. Så ved å regne det ut på min måte så får du et svar på reelt forbruk og om tankmåleren din er kaputt.. Neida .. Tanken var full. Trippteller nullstilt. Vet at når jeg har kjørt fra full tank til nesten tomt, kan jeg fylle ca 63 liter. Da har jeg sikkert et par liter igjen på tanken og antar at jeg har 65 liters tank. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 22, 2008 Som mange andre har påpekt overfor, så må du legge vekk betraktninger ut fra tankmåler i kombiinstrument. Fyll full tank på bilen samt en 10 liters kanne med bensin. Sistnevnte setter du i bagasjerommet når du har grunn til å anta at det nærmer seg tomt. Deretter kjøre til det faktisk er tomt - ikke til måleren viser at det er tomt, eller kvart tank for den saks skyld! Det kan være mange årsaker til feilvisning av bensinmengde og spesielt på bilmodellen du nevner. Selv koding av kombiinstrument kan utgjøre 10 liters feilvisning. Du nevner i tillegg at motoren sliter med å holde airbeidstemperatur; dette sjekker du ved måleblokkene til motor for å utelukke feilvisning på kombiinstrument. Er dette for lavt så bør du prøve en ny termostat. Lykke til, jeg tror nok det er en mindre komplisert forklaring på problemet ditt og regner med det løser seg raskt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 22, 2008 Som mange andre har påpekt overfor, så må du legge vekk betraktninger ut fra tankmåler i kombiinstrument. Fyll full tank på bilen samt en 10 liters kanne med bensin. Sistnevnte setter du i bagasjerommet når du har grunn til å anta at det nærmer seg tomt. Deretter kjøre til det faktisk er tomt - ikke til måleren viser at det er tomt, eller kvart tank for den saks skyld! Det kan være mange årsaker til feilvisning av bensinmengde og spesielt på bilmodellen du nevner. Selv koding av kombiinstrument kan utgjøre 10 liters feilvisning. Du nevner i tillegg at motoren sliter med å holde airbeidstemperatur; dette sjekker du ved måleblokkene til motor for å utelukke feilvisning på kombiinstrument. Er dette for lavt så bør du prøve en ny termostat. Lykke til, jeg tror nok det er en mindre komplisert forklaring på problemet ditt og regner med det løser seg raskt. Takk for innspill. Bytter termostat først og fyller tanken. Har kjørt med dette i et år nå, så på tide å finne synderen. Blir dyrt i lengden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 22, 2008 Som jeg har sagt før, ta med den 5 liter bensin når du nærmer deg bunnen.. Jeg tipper bensinmåleren lurer deg.. Min er såfall ganske på bærtur for tiden, på mange måter.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 23, 2008 Som jeg har sagt før, ta med den 5 liter bensin når du nærmer deg bunnen..Jeg tipper bensinmåleren lurer deg.. Min er såfall ganske på bærtur for tiden, på mange måter.. Har ikke troa på dette, men siden du har 80 liters tank og tror jeg har 65 er det verdt et forsøk. Har en 10-liter i bilen nå så får vi se ... Er ikke på reserve-tanken ennå, men i løpet av helga skulle'n tro ... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 23, 2008 Kan ikke forstå du skal ha så mye mindre tank fordi du har Avant.. Det jeg har hørt er at Quattro biler har 5 liter mer enn FWD.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...