#1 Skrevet Mai 20, 2008 Heisann.. 7,5 grader for mye fortenning, hva har det og si? Skadelig, ikke skadelig, helt normalt.... ? Er snakk om 1,8T AEB 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 20, 2008 Ta å få justert tenningen din i alle fall:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 20, 2008 Er snakk om en chippet bil, som har vært hos Chipsenter.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 20, 2008 Litt på sideveien; hvordan fant du ut dette? Vagcom? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 20, 2008 Det er kjøretur med vagcom tilkoblet som fant "feilen" ja.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 20, 2008 men vet du hvor mye tenning chippen gir da? Forblir vel ikke org tenning med chip. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 20, 2008 Det er tennings retardasjon han snakker om, ikke faktisk fortenning.. 7,5 grader retardasjon betyr at motoren prøver å unngå tenningbank med sitt eget sikkerhets system, ved å senke tenningen.. 12 grader er maks, som var tilfelle på den som besøkte meg til diagnose.. Den tenningsbanket høyt og tydelig til tross for 12` retardasjon. Men det er vel normalt det òg ? (nå blir det vel masse bråk, å sletting av tråd igjen sikkert ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 20, 2008 skjer det på alle 4 sylindre? Og bruker du 98 okt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 20, 2008 Ja, og ja.. Kan legge til at bilen går helt fint, uten ulyder eller noe, men at dette ble oppdaget når en leste av med vagcom.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 20, 2008 Alle 1.8T som blir chippet bør dette sjekkes på da det er litt forsjell fra bil til bil. Er veldig lett for motorhavari ved for høg tenning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 20, 2008 Hvordan kan dette eventuelt justerest da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 20, 2008 På eldre modeler meiner eg det kan endres litt med vagcom. Men er motorstyring(chip) som styrer det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 20, 2008 Alså det er noe gale med chip, dersom bilen har for mye fortenning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 20, 2008 Utan at eg har sett på saken kan det vere det ja. men dette er vel ein sak du får ta opp med din tuner.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 20, 2008 Alså det er noe gale med chip, dersom bilen har for mye fortenning? jeg og har det samme problemet etter chip , jeg har maz 8 grader siste jeg logget en tur. jeg ble bed om å send hjernen tilbake, si ifra hvis du har funne ut noe iallefall, min blir sendt tilbake på mandagen som kommer. Mvh Stian S 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 20, 2008 dra til en seriøs tuner, som sjekker slike ting før og etter chipping. er jo latterlig å levere ut en bil, eller bare sende hjerne osv uten at de justerer inn chippen i bremsebenk eller veg vanlig kjøring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 20, 2008 Bilen ble prøvekjørt før og etter, men var vell ikke noe å justere på.. De kjører ferdig varer, så vet ikke om de justerer.. Selv om det er allemannsviten at bilen kan oppføre seg forskjellig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 20, 2008 kan jo evt være så enkelt som dårlige tennplugger eller coiler også da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 20, 2008 Burde ikke problemet være der hele tiden da? Med original chip og? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 20, 2008 Burde ikke problemet være der hele tiden da? Med original chip og? hmm.. så dere sjekket før? Hmm.. det vet jeg ikke.. mere fortenning krever vel mer til gnisten osv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 21, 2008 Problemer med "banking" kan oppstå med ett dårlig program eller at tuner ikke har gjort jobben sin. Du vil ikke ha banking med orginalt program på bilen din. Men dette sjekkes før og etter tuning.(I hvertfall av de som kan jobben sin) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 21, 2008 Problemer med "banking" kan oppstå med ett dårlig program eller at tuner ikke har gjort jobben sin. Du vil ikke ha banking med orginalt program på bilen din. Men dette sjekkes før og etter tuning.(I hvertfall av de som kan jobben sin) sier du det ja....intressant jeg kan fortelle om en liten historie som jeg har opplevd: I 2001 så henta jeg ut en ny A6 Avant 1.8TQ hos Audisenter her lokalt, og før bilen var gått 2000km stod jeg i garasjen hos Anders Carlsson. jeg fikk da 2 program fra Hohenester (steg1 1bar og steg2 1.1bar), og etter en prat med anders kjørte jeg med steg2 selv om jeg ikke hadde montert eksos. slik kjørte jeg frem til bilen var inne på førstegangservice på 30k, og i den forbindelse skulle også audisenter bytte føleren på vannet som drev i jukset. når jeg da fikk bilen igjen, så merka jeg med en gang at noe var galt, når jeg sjekka med en ladetrykksmåler, så hadde trykket nå gått ned fra 1.1 bar (max) til 0,8bar. Audisenter fikk bilen inn for feilsøking, men var ikke så intressert i å hjelpe, og la skylden på meg. det som jeg husker etter en tur med 1552 var at tenningen lå på 8 grader, og bilen ble merkbart varmere opp bakkene enn normalt. jeg testet også med steg1 chippen som jeg hadde, med akkurat samme resultat. enden på visa ble at jeg ble møkkalei både audisenter og audi, bytta bilen bort mot noe helt annet, uten at det ble funnet ut hva som forårsaket det. så å si at det er dårlig "programering" eller at en tuner ikke har gjort jobben sin, syns jeg er lite søkt..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 21, 2008 Er litt rart at flere biler med samme motor, har omtrent samme problem etter Ã¥ ha vært med samme tuner.. Klart det KAN være tilfeldighet, og at alle bilene var noe gale med fra før.. Men det burde tuner funnet når han leser av verdier i vag com ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 21, 2008 sier du det ja....intressant jeg kan fortelle om en liten historie som jeg har opplevd: I 2001 så henta jeg ut en ny A6 Avant 1.8TQ hos Audisenter her lokalt, og før bilen var gått 2000km stod jeg i garasjen hos Anders Carlsson. jeg fikk da 2 program fra Hohenester (steg1 1bar og steg2 1.1bar), og etter en prat med anders kjørte jeg med steg2 selv om jeg ikke hadde montert eksos. slik kjørte jeg frem til bilen var inne på førstegangservice på 30k, og i den forbindelse skulle også audisenter bytte føleren på vannet som drev i jukset. når jeg da fikk bilen igjen, så merka jeg med en gang at noe var galt, når jeg sjekka med en ladetrykksmåler, så hadde trykket nå gått ned fra 1.1 bar (max) til 0,8bar. Audisenter fikk bilen inn for feilsøking, men var ikke så intressert i å hjelpe, og la skylden på meg. det som jeg husker etter en tur med 1552 var at tenningen lå på 8 grader, og bilen ble merkbart varmere opp bakkene enn normalt. jeg testet også med steg1 chippen som jeg hadde, med akkurat samme resultat. enden på visa ble at jeg ble møkkalei både audisenter og audi, bytta bilen bort mot noe helt annet, uten at det ble funnet ut hva som forårsaket det. så å si at det er dårlig "programering" eller at en tuner ikke har gjort jobben sin, syns jeg er lite søkt..... Det er jo tydelig utifra det du skriver her at det skedde noe når den var inne hos Audi forhandleren. Så da skjønner ikke jeg helt hva du mener. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 21, 2008 Dersom man sjekker bilen før og etter tuning kan man se på "banking". Er det myyye høyere etter tuning må noe gjøres. Enten feilsøke, sette til org igjen eller feks annet program.(Jeg vet hva som må gjøres) Kunden bør informeres og evnt ta en avgjørelse på hva som skal gjøres/ikke gjøres. Viktig her med 98ok eller høyere for å unngå det i utgangspunktet. For mye banking kan føre til havari, det er det i hvertfall ingen tvil om. Synes det er rart hvis Anders Carlsson ikke tok tak i saken og rettet opp. Men det regner jeg med ble tatt med han? Det er vel rett og rimelig at den som har tunet bilen får sjansen til å ordne opp. Ingenting løser seg med å skrive her uansett! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...