7,5 grader for mye fortenning

Anbefalte innlegg

Det er jo tydelig utifra det du skriver her at det skedde noe når den var inne hos Audi forhandleren. Så da skjønner ikke jeg helt hva du mener.

 

 

saken min var at bilen fungerte perfekt med chip i 28k km, helt til audiforhandleren fikk klørne i den...først da ble det krøll. poenget mitt her var å svare på "tiltalen" fra Per-Håkon som sier at det er chippen sin feil og at tunerene ikke kan jobben sin.

 

så det er vel aldri noen regel uten unntak

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom man sjekker bilen før og etter tuning kan man se på "banking". Er det myyye høyere etter tuning må noe gjøres. Enten feilsøke, sette til org igjen eller feks annet program.(Jeg vet hva som må gjøres) Kunden bør informeres og evnt ta en avgjørelse på hva som skal gjøres/ikke gjøres. Viktig her med 98ok eller høyere for å unngå det i utgangspunktet.

For mye banking kan føre til havari, det er det i hvertfall ingen tvil om.

 

Synes det er rart hvis Anders Carlsson ikke tok tak i saken og rettet opp. Men det regner jeg med ble tatt med han? Det er vel rett og rimelig at den som har tunet bilen får sjansen til å ordne opp. Ingenting løser seg med å skrive her uansett!

 

siden jeg bodde langt borte fra ACE ble det til at jeg tok en telefon og fortalte om hva som hadde skjedd, og som han sa var "8 grader aldeles för mycket".

 

MEN når jeg sier at jeg testet med 2 forskjellige chip, begge med samme resultat, så kan det ikke være det som skapte problemet heller...audisenter la skylden over på meg og sa at katta kunne være tett bla-bla-bla

jeg stod på mitt at når bilen ble levert til service ladet den 1.1, og når jeg fikk den igjen ladet den 0.8.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn jeg forstår det er det skjedd (rett) etter den er trimmet. DA burde det vært gjort noe før kunden fikk bilen til å leke med. OG det kan tuner noe for. OG bilen burde ikke vært tunet dersom det var feil på den!

Det lå en tråd om en annen 1,8T som ble fjernet i forrige uke. Samme tuner på den og den "banket" 12 i tenning! Så jeg håper kundene får ordnet opp med tuner og får en bil som ikke kommer til å havarere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett av problemet i denne saken er at når jeg informerte tuner om at bilen min har så høye verdier så svarte han; "Ja og? :D funker vell bra"

 

Og slik jeg har forstått det så er det kjør på sålenge jeg ikke merker noe av det.. Klart JEG ikke merker noe før bilen går dårlig eller havarerer, en situasjon jeg helst vil unngå! Men Vag Com, og bilens målere merker heldigvis ting før det går gale..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett av problemet i denne saken er at når jeg informerte tuner om at bilen min har så høye verdier så svarte han; "Ja og? :D funker vell bra"

 

Og slik jeg har forstått det så er det kjør på sålenge jeg ikke merker noe av det.. Klart JEG ikke merker noe før bilen går dårlig eller havarerer, en situasjon jeg helst vil unngå! Men Vag Com, og bilens målere merker heldigvis ting før det går gale..

 

Er vel eit KJEMPE svar det fra eit stort tuning "senter"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Saken blir løst til helgen, bilen min blir tilbakestilt til original stand og jeg får pengene tilbake..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra det løser seg Espen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg skjønner liksom ikke helt dette. de store tuningfirmaene har jo chippet flere 100 talls biler og jeg har aldri før hørt om at dette har sørget for motorhavari.

 

det er jo heller ikke noe man får opplyst om hva chipping noe som helst sted.

 

mulig jeg er dum nå, men hvorfor blir tenningen endret ved chipping?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis av meg som nylig chippet en Golf GTI har en verdi på 5,2 ved fullt pådrag..

Høyt dette og, men om han velger å kontakte tuner for å ordne det vet jeg ikke ennå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Optimalisering av motor for 98oktan gjør at man kan kjøre mer aggressiv tenning og høyere ladetrykk.

Det er jo det som gjør at man får økt effekt, ikke bare høyere ladetrykk.

 

På eldre femmere er det bl.a 2 chipper, en for tenning og en for ladetrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett av problemet i denne saken er at når jeg informerte tuner om at bilen min har så høye verdier så svarte han; "Ja og? :D funker vell bra"

 

Og slik jeg har forstått det så er det kjør på sålenge jeg ikke merker noe av det.. Klart JEG ikke merker noe før bilen går dårlig eller havarerer, en situasjon jeg helst vil unngå! Men Vag Com, og bilens målere merker heldigvis ting før det går gale..

 

: bh :

 

Det beviser jo bare en gang for alle hvor seriøse disse gutta er, og hvor mye greie de har på det de driver med. Rart ikke dette har endt opp i ras...

 

Hvorfor ble den forrige tråden fjernet, lobbyvirksomhet på gang? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg skjønner liksom ikke helt dette. de store tuningfirmaene har jo chippet flere 100 talls biler og jeg har aldri før hørt om at dette har sørget for motorhavari.

 

det er jo heller ikke noe man får opplyst om hva chipping noe som helst sted.

 

mulig jeg er dum nå, men hvorfor blir tenningen endret ved chipping?

 

Siterer hr Bråten på dette:

 

Det er tennings retardasjon han snakker om, ikke faktisk fortenning..

 

7,5 grader retardasjon betyr at motoren prøver å unngå tenningbank med sitt eget sikkerhets system, ved å senke tenningen..

12 grader er maks, som var tilfelle på den som besøkte meg til diagnose.. Den tenningsbanket høyt og tydelig til tross for 12` retardasjon. Men det er vel normalt det òg ? ;)

 

(nå blir det vel masse bråk, å sletting av tråd igjen sikkert :D)

 

 

 

 

 

Når man kutter ned for mye på marginene uten å skjekke om bilen faktisk takler den nye chippen ender man opp sik man gjør her. Tenningsbank fører til motorhavari, og motorstyringen kompanserer for dette ved å trekke tilbake tenningen. Det er en grunn til at enkelte tunere mapper på rullende landevei, med alle sensorer som trengs for å oppdage slikt innkoblet, isteden for å finne fram laptopen og plugge seg inn i bilen via vag-com..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: bh :

 

Det beviser jo bare en gang for alle hvor seriøse disse gutta er, og hvor mye greie de har på det de driver med. Rart ikke dette har endt opp i ras...

 

Hvorfor ble den forrige tråden fjernet, lobbyvirksomhet på gang? : klø :

 

Har bare ventet på slike tråder jeg også. Alle disse hobbytunerne som tar seg et loddekurs og kjøper inn noe billige chip'er dem drar rundt til folk å putter inn uten noe som helst mere sjekk av hverken tilstand på motor eller om programmet fungerer på akkurat den bilen. Dersom du ikke har kunnskap om motortuning og tilgang på utstyr for å tilpasse programmet på rulle til hver enkelt bil så bør du finne deg noe annet å gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ka ligger i ordet "senter" om det er chipsenter eller tuningsenter. Høres veldigt svært ut men kor store er egentlig desse senterne? Om dei selger bokser eller programvare lurer eg berre på ka kvalifiserer for at det vert eit senter?

Ser berre det dukker opp "tuningsenter" mangen plasser og det virker som mange av dei driv heime fra gutterom/stua og dei fleste har vel annen jobb dei fra 8-16.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er noe som ikke er som det skal være når den helt normale kunden nesten vet mere enn den som tuner bilen din..

 

Bør kreves en del ferdigheter innen dette før man starter opp noe som dette..

Jeg er glad jeg har en viss kunnskap innen motor, visst ikke hadde jeg vært motorløs nå etter chippen : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ble den forrige tråden fjernet, lobbyvirksomhet på gang? : klø :

 

Absolutt ikke, men den rant over av reklame, samtidig som den hadde en interessant diskusjon. Den ble derfor flyttet til adminforumet og moderert. Den er tilbake uten reklamen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.