#1 Skrevet Oktober 9, 2004 Etter skifte av klosser, skiver og overhalling av caliper luftet jeg bremsene. Men pedalen virker bløt og bremsene tar dårlig. Pedalen blir stein hard etter to pump på pedalen. Regner med at det fortsatt er luft i systemet, eller kan det være andre feil? Må man lufte bremsepumpa når beholderen for bremsevæske har vært tom? Noen tips til hvordan man lufter bremsepumpa på en Caravelle 2000 mod? Mvh Jan Erik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 9, 2004 Bremsepumpe? I hvilken rekkefølge har du luftet? Korrekt rekkefølge er: - Høyre bak - Venstre bak - Høyre foran - Venstre foran 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 9, 2004 Dersom beholderen har vært tom så må du nok lufte bremsene ja. Begynn alltid med dek hjulet som er langst unna bremsepumpa, altså H.bakhjul. Jeg vil anbefale deg og pumpe padalen 4-6 ganger. Husk og lokk lufteskruen når du slepper pedalen. Ta så for det V. bakhjul, så H. forhjul så til slutt V. forhjul. Pass på at det alltid er tilstrekklig med bremsevæske i beholderen. Så ta med deg kona for å sitte inne i bilen for og sitte å pumpe pedalen. Pump opp trykk, åpne lufteskrune, steng lufteskruen når det ikke kommer mer bremsevæske ut, pumpe så på nytt opp trykk. Er det ABS så er det mulig det må gjøres på en annen måte men det er jeg ikke sikker på. Prøv dette så kansje det hjelper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 9, 2004 Opprinnelig postet av Lars-Inge Andresen Bremsepumpe? I hvilken rekkefølge har du luftet? Korrekt rekkefølge er: - Høyre bak - Venstre bak - Høyre foran - Venstre foran Dersom du har en venstre styrt bil ja. Hehe :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 9, 2004 Jepp! Luftet i riktig rekkefølge! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 9, 2004 Men hadde ingen medhjelper, så brukte trykk på bremsevæske beholder. Er kanskje ikke bra nok det? Må jeg virkelig ha med samboern ut i garasjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 9, 2004 Min personlige mening er at det blir best ved å lufte manult med noen bak rattet ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 9, 2004 Opprinnelig postet av Jan Erik Karlsen Men hadde ingen medhjelper, så brukte trykk på bremsevæske beholder. Er kanskje ikke bra nok det? Må jeg virkelig ha med samboern ut i garasjen Bruker en slik selv og har ingen problemer med det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 9, 2004 Da gjør jeg det veldig enkelt og begynner om igjen og lufter på nytt! Mulig jeg har oversett en luft bobble eller to 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 9, 2004 Sannsynligvis noe slikt ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 9, 2004 Jeg har kansje et godt tips til deg. Jeg var innom Mekonomen og shoppa meg en sånn dings som du setter på bremseveskebeholderen i stedet for lokket som egentlig skal være der. Så kobler du den til et dekk du har liggende (vinterdekk) og så bruker du trykklufta fra dekkene til å presse veska inn i rørene. Du må seff lufte i den riktige rekkefølgen, men dette går lynkjappt. Fra å bruke ca 45 min på en kamerats Calibra brukte vi akkurat 6 min på hele bremsesjiten. ANNBEFALES!!!!! Tror jeg betalte 79 spenn for dingsen. Blir fort værdt det hvis man får kongebremser 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 9, 2004 Jeg var innom Mekonomen og shoppa meg en sånn dings som du setter på bremseveskebeholderen i stedet for lokket som egentlig skal være der. Så kobler du den til et dekk du har liggende (vinterdekk) og så bruker du trykklufta fra dekkene til å presse veska inn i rørene. Det var dette jeg brukte første gangen, men mulig jeg ikke luftet nok! Får prøve igjen i morgen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 9, 2004 Bruk laang tid. Gjorde det engang jeg hadde samme trøblet på en audi. Da ble det bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 9, 2004 Får ta seg en snus mellom hver nippel Altså nippel på calipper 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 21, 2007 i haynes boka står det at man skal begyne med den nippelen som sitter på bremsepumpa, aldri gjort. Har det noen hensikt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 21, 2007 du har overhalt caliprene? dvs, tatt ut stempel og smurt opp? om du har gjort det så kan det være at stempelet glir for langt tilbake. da får du myk pedal ved første tråkk, så er den hard. stemmer? vi gjør ofte dette på porschene på jobben. kjør en god runde med den, bare vær obs på dette, så går det seg til. er det luft i systemet så vil du få hardere pedal ved trykk to, men den vil fortsat være litt "svampette". du får ikke stein hard pedal om det finnes luft der.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 21, 2007 Jeg bestilte for et par år siden en sånn Power Bleeder fra USA. Et kjempeprodukt; nå trenger jeg ikke lenger ta fram kommandostemmen til kona, bare det-! ("Press!" "Hold!!" "Slipp!") Den nye bremsevæska presser ut den gamle, så det er ingen risiko for at beholderen går tom sånn som når man bruker slange til reservehjulet. Man slipper også å være redd for at stempelet i hovedsylinderen presses for langt inn, med ødelagte pakninger som mulig resultat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 21, 2007 er fine disse der.. men er ikke alle biler du har mulighet til å bruke dem på.. men funker på di fleste.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 21, 2007 oi oi:P kan noen gi link til en sånn power bleeder eller? er det noe man får tak i billig på biltema? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 23, 2007 er fine disse der.. men er ikke alle biler du har mulighet til å bruke dem på.. men funker på di fleste.. Hvis du tenker på om de passer på bremsevæskebeholderen, selges den med mange typer lokk, og i tillegg finnes det en universal adapter. kan noen gi link til en sånn power bleeder eller? Jeg bestilte min fra Drivewerks i USA. Det var faktisk en god del billigere enn å bestille fra England. Jeg ser nå at prisene har steget en del siden jeg kjøpte, men det går godt an å lage en selv med basis i ei pumpe fra et hagesenter pluss et ekstra lokk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 25, 2007 jeg har problemer med bremsene også. som noen sier her så blir de hard ved 2 pumpet. men ikke steinharde. og med tenninga og pumpen på så blir den helt myk igjen:S mulig forsterkeren er ødelagt eller + 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...