Anbefalte innlegg

Har akkurat montert ny kamreim på S6'en min.

I den forbindelse skiftet jeg også vannpumpa. La merke til at det var umulig å få merkene til å stemme 100%, men at det var veldig nærme.

Bilen driver nå og jukser, ved hardt pådrag, når turboen slår inn. Og får også et og annet "hakk" ved pådrag i lavt turtall.

Så nå, når jeg kikket igjennom bilder jeg har tatt, at akselen og skovlene på vannpumpa er annerledes på den nye pumpa... Dette vil si at regreima vil plassere kamhjulet littegrann annerledes enn orginalt.

Kan dette være grunnen til at bilen nå jukser litt?

 

Må også si at motoren er plassert over fra en annen bil... Derfor kan det jo også være andre grunner. Men jeg VET at den fungerte før jeg flyttet den over...

vannpumper.jpg

kamreim.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøver å bumpe litt...

Har ikke lyst til å rive av fronten for å prøve en teori...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge du får strammet reima god nok og at skovlhjulet på den nye vannpumpa ikke tar i blokka skal det ikke være noe problem knyttet til det. Om du får kutt eller juks ved pådrag kan det jo høres ut som overslag eller et annet tenningsrelatert problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også vært ute for en S4 som fusket ved pådrag. Etter bytte av registerrem, hvor vi også oppdaget at kilen til registerremdrevet på veivakselen var røket av så drevet ble byttet, forsvant problemet. Trolig noe som har forskjøvet seg litt. Var kilen på det drevet hel da du byttet? Om den er hel og merkene på svinghjul og på kamdrev stemmer samt at remstrammingen er korrekt skal ikke forskjeller på vannpumpen ha noen betydning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På bildene ser det ut som om akselen på vannpumpene sitter svært ulikt. Dette vil medføre forskjellig lengde på registerremma på den stramme siden. Eventuell ulik størrelse på tannhjulet kan imidlertid kunne veie dette opp, slik at strammingen ikke blir noe problem.

 

Om reima blir lengre eller kortere vil ikke kam/tenning stemme helt med med veiv. I værste fall blir kammen stående akkurat 1/2 tann feil. Er remma kortere eller lengre enn det så har du allerede kompensert med å gi etter eller stramme mer rem slik at feilen aldri blir større enn 1/2 tann feil.

 

Jeg TROR (har ingen erfaring med dette på denne motoren) dette kan ha innvirkning på motorgange, men det kan hende at sensorene som føler på svinghjulet vil kompensere tenning slik at det ikke blir noe problem i det hele tatt. Dette kan kanskje andre svare på ?

 

Merk også at med feil vannpumpe kan du ha feil profil på tennene på hjulet, og remma kan slites raskere, og ryke feks 10.000 km før du tror.

 

Personlig villle jeg skiftet for å:

- unngå tvil og bekymring i flere år

- redusere faren for unormal slitasje

- gi oss andre på forumet en interessant erfaring ved å se om dette virkelig har noe å si på motorgange :D:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel bare å krype til korset, og dra og kjøpe en original vannpumpe. Ta med den gamle, så jeg er helt sikker på at jeg får riktig...

 

Er ihvertfall helt tydelig at det vil bli en forskyvning av kam, i forhold til veiv. Og da vil jo ØD-sensoren på svinghjulet og kamsensoren forskyve seg også... Vet ikke helt hvor mye det har å si.

 

Og siden pumpa er annerledes, kan jo vannstrømningen bli annerledes også... Hmm. Nei. Best å bytte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på at den gamle pumpa di er rett/original da? Sjekket delenr på den? Syns det er merkelig at akslingen ikke er sentrert på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på at den gamle pumpa di er rett/original da? Sjekket delenr på den? Syns det er merkelig at akslingen ikke er sentrert på den.

 

Jeg har i alle fall til gode å se en orginal pumpe til disse motorene som ikke ser ut som den brukte i første post :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så lenge det er rett antall tenner på reg reima så spiller ikke vannpumpen noen rolle her. En halv tann feil er ganske normalt på en ny reim. Bare pass på å få den halve tannen på "rett side" slik at når reima har satt seg skikkelig så vil den halve tanna forsvinne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har i alle fall til gode å se en orginal pumpe til disse motorene som ikke ser ut som den brukte i første post :)

 

Den er god:) Skjønner ikke hva det skal gjøre godt for å ikke ha den sentrert, men det skal nok være slik da;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står at det er til Audi 80, 2,3l... osv.

Sjekket i ETKA, og så at det er samme delenummer på den og 2,2l turbo.

 

Men det kan da UMULIG stemme.

Jeg får skaffe en orginal.

 

Har også dårlig med varme i varmeapparatet... Sjekket at det ikke er luft i det. Er såvidt det sildrer vann der, med åpen ventil.

Må bytte pumpa... Er vel ikke annet å gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan forklare hvordan signalene på svinghjulet (øvre dødpunkt) og signalet fra kammen, henger sammen...? Hva skjer om de to signalene forskyver seg i den ene eller andre retningen...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og siden pumpa er annerledes, kan jo vannstrømningen bli annerledes også...

 

Ja, åpenbart. Skovlen dekker ikke lenger hele hullet inni blokka, og det blir trolig bare lett visping fremfor effektiv pumping av vannet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.