Tig sveising, for varm wolfram.

Anbefalte innlegg

Prøvde et par forskjellige TIG apparater i går, og i nøden så prøvde jeg med Mison18 dekkgass. Dette er jo sånn sett feil type, men kan feil gass gjøre at wolfram'en blir for varm?

 

Hadde problemer med at den ble dråpeformet selv uten å være nedi godset.

 

Rød wolfram, testet på tynnplater så det var ikke mange amperene. Under 20A.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Små apparat uten kjøling blir ofte fort varme ved lange sammenhengende sveiser.. men at wolframen smelta skal jo endel til.

Vi bruker Arcal12 til tig på jobb.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Apparatet blir ikke varmt, men etter bare 5 cm med sveising er wolframmen avrundet. Helt uten å være nedi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv med argon og du vil bli kvitt problemet. Har prøvd me co2 på tig for morro en gang å det ble akkurat slik du beskriver her

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekker Argon alle typer tig-sveis?

 

Jeg har brukt mison18 til mig i alle år, men Alf-Einar bruker Argon på sitt mig. Jeg spurte på Tess om det fantes noe som kunne brukes på både mig og tig, men fikk nei som svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du sveiser tig bruker du argon til de fleste materialer(sort stål, syrefast, aluminium) Du bruker også ren argon når du mig sveiser aluminium. Sveising med mison 18 er ikke mig, det er mag :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rød wolfram er til sort og syrefast hvit er til aluminium. Det er esab sine fargekoder i allefall. Har aldri testa med mison på tig, men høres jo ut som om det sannsynligvis er det som er problemet. bare for å spørre, du sveisa ikke med vekselstrøm ? Da vil den nok også smelte. Når du sveiser med tig dc skal du bruke - pol på elektrode for at den ikke skal smelte.

- pol 30% av varmen

+ pol 70% av varmen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er for skjellen på mig og mag, vet det står for innaktiv og aktiv gass, men hvilken gass er det man bruker på mig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker vanligvis ren argon. Gassen må være et gunnstoff for å være mig. Helium blir også brukt, men det er sjelden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rød wolfram er til sort og syrefast hvit er til aluminium. Det er esab sine fargekoder i allefall. Har aldri testa med mison på tig, men høres jo ut som om det sannsynligvis er det som er problemet. bare for å spørre, du sveisa ikke med vekselstrøm ? Da vil den nok også smelte. Når du sveiser med tig dc skal du bruke - pol på elektrode for at den ikke skal smelte.

- pol 30% av varmen

+ pol 70% av varmen

 

Vekselstrøm var avslått på DC/AC apparatet, hvor klemmene var koblet må sjekkes neste gang. DC apparatet antar jeg må være koblet rett, men man vet jo aldri. Uansett så oppførte de seg akkurat likt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denna, har ett fronius dc tig apparat, og argon 4 gass.

Uansett hva jeg gjør, og stiller det inn på smelter wolframen og blir kuleformet i stede for spiss, den blir også kortere og kortere og om jeg ikke gir meg med en gang den blir kuleformet..

 

Wolframen berører overhode ikke materialet..

Bruker rødspiss wolfram og sveiser rustfrie 3" eksos rør..

 

Noen tips? eventuelt noen som kan fortelle meg hva jeg skal stille inn apparatet på om jeg kommer med bilde av ett likt ett?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke knekk på eller hull i slangen slik at gassen ikke kommer frem da ?

 

Eller defekt hode slik at det ikke får kjøling fra gassen ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har og Fronius, og bruker Argon 4.0 gass, bruker 1,6mm og 2,4mm Esab Gold wolfram som fungere veldig bra til både alu og rustfritt.

Har du slipt wolfram'en riktig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan oppdatere den opprinnelige tråden litt jeg da: Riktig gass løste alt! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har og Fronius, og bruker Argon 4.0 gass, bruker 1,6mm og 2,4mm Esab Gold wolfram som fungere veldig bra til både alu og rustfritt.

Har du slipt wolfram'en riktig?

Rett sliping kan ha veldig mye å si,lærte av en mekaniker på jobb at man alltid skal slipe wolframen slik at slipesporene går på langs av elektroden å ikke på tvers. Han har sveiset i mange mange år å har de fleste sertifikater så han vet hva han prater om. Er også viktig å kjøle wolframen godt ned med gass etter man har stoppa sveisingen. Ikke alle apparat man justere afterflowen på gassen på da. Riktig utstyr til riktige jobben er også viktig ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, gassen kommer fram, men kan være hodet som er ødelagt igrunn, kan bestille ett nytt ett i morgen, for koster ikke skjorta alikevel:) hmm..

 

wolfram sliper jeg spiss? noen spesielt teknikk på detta?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den må slipes slik at du får riller i lengderetningen. Hvis du legger den 90grader på slipeskiva får riller som går på tvers av elektroden, og dette vil føre til ustabil lysbue. Etter at jeg har slipt elektroden spiss bruker jeg å touche såvidt for å få en liten nese. Dette for å unngå at spissen smelter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jupp, sliping er alfa omega ved sveising av rustfritt, samt rengjøring av området som skal sveises.

Handlet meg wolfram sliper fra Usa, ser ut som en Dremel med en spesiel jig på, perfekt resultat hver gang...Mest da siden jeg er lat..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jupp, sliping er alfa omega ved sveising av rustfritt, samt rengjøring av området som skal sveises.

Handlet meg wolfram sliper fra Usa, ser ut som en Dremel med en spesiel jig på, perfekt resultat hver gang...Mest da siden jeg er lat..:)

 

Hvor kjøpte du den wolfram sliperen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, gassen kommer fram, men kan være hodet som er ødelagt igrunn, kan bestille ett nytt ett i morgen, for koster ikke skjorta alikevel:) hmm..

 

wolfram sliper jeg spiss? noen spesielt teknikk på detta?

 

Prøv å tette enden slik at gassen ikke får komme ut ( ikke få støt ! ) for å sjekke om det er lekasje på slangen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

evt.bruke flowmeter på kruset for å sjekke at du har samme flow der som på flowmetret på flaska.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. viktig att man ikke mixer + og - på jording og pistol gitt:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rød wolfram er til sort og syrefast hvit er til aluminium. Det er esab sine fargekoder i allefall. Har aldri testa med mison på tig, men høres jo ut som om det sannsynligvis er det som er problemet. bare for å spørre, du sveisa ikke med vekselstrøm ? Da vil den nok også smelte. Når du sveiser med tig dc skal du bruke - pol på elektrode for at den ikke skal smelte.

- pol 30% av varmen

+ pol 70% av varmen

 

Har et DC apparat uten mulighet til å bytte polaritet, hvorda bli dette da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.