S4 Mister kjølevann (nå med bilder)

Anbefalte innlegg

Bilen er en S4 93" 2.2T

Har merket at bilen min har begynt og bruke litt frostveske...

Har ikke merket noe spessielt på eksosen, men den er noe hvit da det er fuktig vær ute, noe som jeg kan tenke meg er normalt...

 

MEN: Da jeg tilfeldig skulle titte under bilen etter en kjøretur, renner det frostveske ned over startmotoren, latså under eksosmanifoil, litt lengre bak en turboens plassering..

Kan dette være toppakningen som har begynt og lekke? mener og ha lest en plass her at noen har vært borti det samme... :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rett under manifolden sitter det en liten slangestuss som går til kjøling av turboen, den har en tendens til å løsne etter hvert, sitter nok en slangeklemme du kan trekke til der. (knotete å komme til) Slangen kan også være moden for utskiftning, da den blir sliten av all varmen etter hvert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rett under manifolden sitter det en liten slangestuss som går til kjøling av turboen, den har en tendens til å løsne etter hvert, sitter nok en slangeklemme du kan trekke til der. (knotete å komme til) Slangen kan også være moden for utskiftning, da den blir sliten av all varmen etter hvert.

 

aha, må komme meg under bilen og få tatt en titt der ja.... håper det er den som er problemet, er likoms litt billigere :) er dette en gummi slange? og går den fra turboen og rett il blokka? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

P230508_2039.jpg

 

Dette bildet er tatt under eksosmanifoilen... er det bare og bytte toppakning hær? :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekket du den tidligere nevnte slangen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

klarte ikke og lokalisere den slangen...

ligger den på undersiden av tubo? som du ser på det øverste bildet, så er det mulig det har sprutet kjøleveske ned der... rett under sylinder 3..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ligger ca rett under sylinder 2 og 3 :)

 

den stikker rett ut fra blokken like ved siden av der slangene til oljekjøeren står på oljefilterhuset.. 8 cm inn mot torpedoveggen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om du klarer og tyde det bildet av eksosmanifoilen... er det den stussen du kan se på bildet under 2 og 3? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk her.... beklager dårlig tegning... litt my øl :)

P230508_202001.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, litt utsødig der ja ;) men skjønner hvor du mener...

skal ta en titt i morgen da det er lyst ute:) men på det andre bildet, ser det ut for at det er tørt der... :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan det være at vann pumpen begynner å halte? har nettopp byttet en gåen vanpumpe på min mercedes, der forsvant kjølevæsken sinsykt fort. viste seg at vanpumpen var gåen, og at vannet forsvant ut av en "overtrykksventil" eller bare et hull på vanpumpen. en to tre, fiks ferdig og i ofrden, verre på aan motorer da, må vel av med regreima da?

 

er det trykk i kjøle systemet kan det tyde på at det er lekasje mellom kjøling og eksos et eller annet sted.

 

er det olje i kjøle væsken eller vann i oljen, har du en gåen topp pakning.

 

alt sammen er kjipe ting å fikse, så la oss håpe det er den slangen som er nevnt over her, eller en annen morken vann slange.

 

lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jan din fyllik!! :P

Ser jo slangen fint på første bildet han har lagt inn:

kjleslanges4.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns ellers det ser mistenksomt ut som det er toppakningen som er gåen her ja....Men jeg er ikke 100 % sikker jeg heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, ja trodde det var den slangen han mente ;)

men ser ut for at den slangen er tett, og at den ikke lekker... på bildet ser det ut som det lekker ut mellom topp og blokk? :(

 

hvor mye kan det koste på verksted og bytte toppakningen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper et sted mellom 4 og 10 tusen.

Men er ganske greit å gjøre selv også. Litt avh av hvor langt den har gått så bør det vurderes å sende toppen til overhaling når den først er av.

Det koster også ca 5-10 lapper tipper jeg.

 

Men sikkert noen hobby-mekkere rundt omkring som gjør det rimeligere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

joda, mener det er en grei jobb egntlig, etter som jeg har lest på forumet...

Bilen står for tid til reg.reim bytte... så bytter bare disse delene samtidig om det skulle være toppakningen..

har rullet 200K nå..

 

toppen: er det planing, bytting av ventiltetninger kamkjede osv som blir gjort noe med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

toppen: er det planing, bytting av ventiltetninger kamkjede osv som blir gjort noe med?

 

i Tillegg så bør man slipe ventilene samt bytte ventilstyringene:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ventilstyringene til eksosventilene har ikke "smøring" slik som de til innsugsventilene har av bensinen. Derfor er disse greit å skifte, mens de til innsugsventilene ikke alltid er særlig slitt og må/bør byttes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, så det kan være nåkk bare og bytte eksosventilene?

vell, satser på at jeg slipper og få et verksted til og gjøre denne jobben... kan bli dyrt ja..

er vell ikke så vanskelig.. er det mye spessial verktøy som trengs?

Tenkte og bytte den kjeden mellom kammene, men er det ofte at kammene byttes på disse motorene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, så det kan være nåkk bare og bytte eksosventilene?

vell, satser på at jeg slipper og få et verksted til og gjøre denne jobben... kan bli dyrt ja..

er vell ikke så vanskelig.. er det mye spessial verktøy som trengs?

Tenkte og bytte den kjeden mellom kammene, men er det ofte at kammene byttes på disse motorene?

 

Ja mener det.

Er visst "bare" å legge toppen på steikeplata på komfyren og varme den endel for så å banke ut de styringene (Jonus` oppskrift).

Har ikke hørt om at kammene byttes spes ofte på disse nei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, sopass :) vell, hørtes greit ut det da ;) bare ikke bruke mammas induksjonsovn :D

Men uansett, så dette er en jobb man kan gjøre selv? har skrudd litt, men ikke alt for mye... Bytta clutchen for en liten stund siden da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sitter en slangestuss bakpå blokken, BAK på motoren. Denne er tilkoblet en slange til varmeapparatet. Denne stussen har en pakning, ofte er hele greia også i plastikk. At denne lekker er slett ikke uvanlig, og da renner det iblant ned blant annet der du indikerer. Før du plukker av noen topp bør du sjekke denne og evt. bytte stuss eller pakning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, skal gå over bak på motoren idag og se om jeg kan lokalisere noen lekasje der. men om denne lekker, vill det ikke da renne ned over girkassa/cluch huset ? på det første bilde mitt ser det ut for at det er lekasje ca under sylinder 3, men det er muilig lekasjen er bak, og at det renner forrover og ned der ..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser ut som at denne stakkaren også har 'papirpakning', og de har jo en viss levetid..

Men sjekk alle muligheter først, selv om det faktisk ser ut som at det pipler ut av toppakningen i dette tilfellet..

Jeg fikk tilbud på 12500 på bytte på Møller, men det var uten noen som helst behandling av toppen..

 

Kjedet er sjeldent slitt etter kun 200', men sjekk det gjerne.

Det du ellers trenger er:

Pakningssett (er også ofte med ventiltetninger)

Strekkbolter til toppen

Regreim/strammer/vannpumpe

Simmeringer til veiv og kamaksel (de kommer til å lekke hvis ikke du bytter de etter 200'..) (Var med pakningssettet jeg kjøpte)

Stussen på blokka som Eyvind nevnte, pluss t-stykket med tempsensoren på samme slange; disse er klare for utskiftning etter 200'.

Det kan være lurt å kjøpe nytt nedre tannreimshjul (til veiva) siden kilen ofte er gåen på dette, og du _bør_ bytte bolten i veiva..

Termostat er også enkel å bytte når du er i gang, og skal du ha motorvarmer er dette tidspunktet! :P

Sjekk veivhusventilasjon og alle andre slanger når du er i gang, bedre å ta det mens toppen er av!

 

Jeg sendte toppen avgårde, fikk byttet eksosstyringer og pusset ventiler og seter og toppen planet for ca 7500,- Styringene koster ikke stort, det er timene som koster! Har du ikke brotsjeverktøy så la noen som har greie på det gjøre den jobben.

 

En bentley-manual hjelper deg stort på vei, og koster rundt 500-lappen med dagens lave dollar!

Jeg vil si dette er en 3 av 5-jobb, i hvertfall med de riktige verktøyene.

- veivlås

- laaang 6mm (eller var det 7??) umbrako for innsuget

- momentnøkkel eller forlenger til denne som takler de 450Nm på veiva.

Grei how-to på http://www.sjmautotechnik.com om jeg ikke husker helt feil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.