#1 Skrevet Mai 23, 2008 Heisann! Har fulgt med her en stund uten å melde meg inn, men nå som jeg antageligvis skal gå til innkjøp av en Passat så tenkte jeg at nå var det på tide. Uansett, jeg har sett på en kjempeflott Passat 97' modell. Bilen har alt av utstyr som jeg vil ha, og ser ellers kjempeflott ut, men motoren er "gåen". Bilen har også gått ganske langt, og jeg vil tro det er best å bytte hele motoren fremfor å overhale en motor som har gått 300.000km. Motoren som sitter i er en 1.8T AEB. Jeg har snakket med Norsk Bildelsenter, og de skulle ha 30.000 kroner for en overhalt motor, og 26.000 kroner for en brukt motor som har gått ca 150.000km. Jeg har jo sjekket litt rundt, og i sverige har jeg funnet motorer som kun har gått 90.000km til ca 10.000 kroner. Er det bare meg, eller er NBS litt dyre? Jeg har forøvrig ingen erfaring med priser på VAG-deler i det hele tatt. og Møller Hamar skulle jo ha 45.000 kroner for en byttemotor, så så altfor ille er det vel ikke. Uansett, siden dere helt sikkert sitter på mye kunnskap om hvor man kan få tak i slikt -hvor er det best å lete etter en 1.8T AEB motor som er i god stand til en litt rimeligere pris enn jeg har fått oppgitt i dag? Hva er det rimelig å anta at et motorbytte vil koste på verksted? Jeg utfører greit enklere operasjoner, men foretrekker å la være å bytte motor og slikt selv. På forhånd takk for hjelpen. Med vennlig hilsen, Stian Brustad -nytt medlem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 23, 2008 Hei! Velkommen til forumet! Et motorbytte koster nok endel på verksted kan du regne med. Hvertfall hvis du skal få det gjort på Møller. De skal sikkert ha 30 000,- for jobben................ Uten at jeg har den ringeste anelse, vil jeg tippe det billigste verksted du evt finner hvertfall tar 10 000,- for jobben. Jeg syns NBS er dyre ja. Det er jo i og for seg ikke noe problem i å overhale en motor fordet om den har gått 300 000km. Bare til å bore opp sylinderene litt, og i samme slengen montere smidde stempler og smidde råder, overhale og bytte alt som trengs i toppen, bytte alt av lagre og pakninger osv i bunndelen, så har du en motor som er mye bedre enn om du kjøper en byttemotor. Og som er klar for hva du enn måtte finne på i fremtiden av trimming. Men, hvis dette ikke skal bli for dyrt må du utføre det selv eller kjenne noen som er fingernem. Men for 30 000,- (Overhalt motor fra NBS, og da sikkert ikke så omfattende overhaling at det gjør noe) kommer du rimelig langt for å si det sånn. Kjøper du motor fra sverige kommer moms og frakt i tillegg da, så det blir jo litt mer før du har den hos deg. Sikker på du ikke kjenner noen som kan hjelpe deg å overhale originalmotoren? Jeg hadde valgt den veien hvertfall hvis jeg var deg. Kjøper du deg skikkelig verkstedsmanual, og går til anskaffelse av de nødvendige måleverktøyene (Mikrometer, målekaliper, bore-gauge, bladmål osv) og tar litt tid til hjelp, så er mye av en motoroverhaling rimelig rett frem vil jeg si. Har overhalt en motor, og det var første gang jeg i det hele tatt så de innvendige delene på en motor. Meeen, det kommer jo an på om du har litt mekkeferdigheter fra før selvfølgelig, eller i det minste kjenner noen gode hjelpere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 23, 2008 Takk for svar! Jeg har selvfølgelig veldig lyst til å prøve å overhale motoren selv, det hadde vært både gøy og lærerikt, men jeg har liksom ingen venner som interesserer seg noe særlig for bil, og å ta på seg en sånn oppgave uten bakgrunnskunnskap er jeg redd blir litt for mye! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 23, 2008 Velkommen til forumet. Ved kjøp av brukt motor må du være klar over at det kommer en rekke utgifter i tillegg til motoren. Dette kan være defekter eller servicedeler som du bør skifte (eller blir fristet til..) når motoren først er ute. Eksempler på dette er: - registerrem, strammehjul, vannpumpe - termostat - clutch - simring i front av veiv og kam - diverse pakninger til toppdeksel, eksos, etc - hydrauliske ventilløftere - simring Lar du et verksted ta jobben flyr tiden hvis de skal skru en del på motoren, eller om de skal flytte over masse deler som evt mangler på den nyinnkjøpte. Som hovedregel er det ikke mye å spare på å kjøpe den defekt bil, dersom man skal betale full pris for arbeidet. Men om du har god tid og ser det som en utfordring selv så er det morsomt og kan gi en økonomisk fordel. Et tips er å skrive hvor man bor i profilen sin, så kanskje noen ivrige sjeler vil hjelpe deg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 23, 2008 Har du en bil for øyeblikket? Slik at du klarer deg uten passaten en stund hvis du kjøper den? Hvor "gåen" er motoren nå da? Ikke kjørendes i det hele tatt? Og bilen ellers er i god stand og "et kupp"? Selv har jeg heller ingen venner som er bilinteressert, har kun lært på egenhånd opp igjennom, pluss lært littegranne av min far. Det er bare til å ta seg tid og gjøre seg flid med det man gjør, og spørre om hjelp her på forumet osv hvis man ikke er sikker på ting. Du kan og f.eks kjøpe en bok om motoroverhaling, og lese deg opp litt. Men hvis du er avhengig av en fungerende bil raskest mulig, blir det vanskelig. Kan du bruke sommeren til å få motoren overhalt og opp å gå, så går det jo gjerne greit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 23, 2008 Nei, sånn egentlig trenger jeg ikke bilen daglig, jeg bor jo 50 meter unna jobben. Men det hadde jo vært gøy å ha en bil igjen, sitter med et forsikringsoppgjør på kontoen så jeg har egentlig råd til å få bilen fikset på verksted også. Det er bare det at siden det er så enormt store forskjeller (10.000kr i sverige, 30.000kroner på nbs og 45.000kr hos Møller) så lurer jeg på hvor det vil lønne seg å finne en byttemotor sånn i førsteomgang. Såvidt jeg skjønte så har registerreima hoppet over 4 tenner, med dertilhørende skader på ventiler og sikkert stempler. Ellers har jo motoren gått 300.000km og det er sikkert også en hel del andre deler på motoren som er modent for utskifting. Så hovedgrunnen til at jeg ønsker å få en byttemotor eller evt en overhalt motor fra NBS er egentlig at jeg ikke har peiling på overhaling, eller tid og ferdigheter til å gjøre det! Eller, det vil si -jeg er redd for at jeg hadde begynt, kommet halvveis også insett hvor håpløst det er å få det sammen og så ender jeg opp med å betale full pris for en overhaling, hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 23, 2008 Og takk for tipset Steinar, jeg har oppdatert profilen min. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 23, 2008 Siden du bor såpass sentralt på østlandet, så hadde det kanskje vært en ide å få sjekket med verksteder i Sverige (uavhengige sådan) hvor mye det ville koste deg å få dem til å bytte motor for deg. En ting jeg lurer på, hvor mye koster bilen, slik den står nå? Jeg vil si det er en vesentlig informasjon i dette tilfellet, for hvis selger krever 30.000 for bilen slik den står, så er det mye enklere, og sannsynligvis billigere i det lange løp, å kjøpe en bil med fungerende motor. Spesielt hvis du ikke har noen kunnskaper om motorbytte eller overhaling selv. Selv om jeg ikke syns det er noe vanskelig, så er det ingen nybegynnerjobb. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 23, 2008 Men uansett så kan du jo for å gjøre det ennå mer billig så er det jo bare å finne som sagt en brukt AEB maskin som fungerer og som ikke er gått så veldig langt. Da er det jo bare å ta ut den gamle og inn med den "nye".. Ikke trenger du så mye peiling heller for å gjøre dette, men heller god hukommelse for hvor ting var koblet osv .. Men er jo som sagt en fordel å overhale den motoren du har tenkt å sette inn, men det er jo opp til deg om hva du ønsker osv.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 23, 2008 Bilen går for 30.000kr ja, men den har absolutt alt av utstyr og ser bra ut sånn ellers også. Får mer og mer lyst til å bare kjøpe en motor og så ta byttejobben selv iallefall, så lærer jeg meg litt om det også! Har jo hatt ut motoren av en annen bil jeg hadde før, men det er litt mindre elektronikk og slikt på en 87 mod E28 520i enn på en nyere Passat kan jeg tenke meg. Tror det var et par kontakter og et par skruer så var den ute! Men, er det noen som har noen ide om hvor jeg kan få tak i en brukt byttemotor litt billigere enn hva Møller/NBS kunne ordne? Å reise over grensa er jo ikke noe problem. Får starte med det enkle først, også kanskje jeg gror baller nok til å tørre å overhale motoren ved en senere anledning 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 23, 2008 Litt rart at prisen du fikk fra NBS var så dyr... Hørte på en motor der tidligere og fikk da en pris på ca 15000,- men tror ikke den var overhalt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 23, 2008 Jøss, ja da fikk jeg en vel høy pris synes jeg! De kan jo også få gamle motoren min i innbytte, jeg vet ikke om det blir noe billigere da. Får ringe ned dit igjen på mandag og høre, kanskje de har fått inn noe annet, litt billigere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 23, 2008 Jeg har flere ganger tidligere sett AEB motorer til salgs her på forumet for alt fra 10 til 15 tusen. Så det er gjerne bare til å følge med her, og ha litt tålmodighet. Så kan du begynne med å få utav motoren som står i nå osv, og gjøre alt klart til den nye motoren. Du kan sikkert få solgt den gåene motoren for noen få tusen og,så sparer du inn litt penger der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 23, 2008 Mener at motoren som ikke var overhalt hadde gått ca 150K, det var den de ville ha 26.000kr for om jeg ikke husker helt feil. Kan jo hende jeg misforsto og den faktisk var overhalt den også, men. Takk for tipset, skal følge ivrig med her! Og bare sånn for å understreke at jeg er helt nybegynner på VAG-biler -en AEB motor er en AEB motor uansett hvilken bil (VW/Audi) den har sittet på, og uavhengig om bilen har hatt firehjulstrekk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 23, 2008 AEB er AEB. 150hk, 4 sylindre, 20 ventiler, langstilt motor Uansett hvilken motor du kjøper om den ikke er overhalt, så hadde jeg byttet følgende: Oljepumpe (enkelt med løs motor, et sant mareritt med motor i bilen) bunnpannepakning Registerreim strammehjul vannpumpe oljefilter og olje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 24, 2008 Tusen takk for mange kjempebra innspill folkens, virkelig et bra forum dette skjønner jeg! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 24, 2008 Behøver ikke være så store skadene etter regreimsbrudd. Hvis ikke stempler og råder er slått ihjel så er det nok lønnsomt og bytte ventiler og overhale toppen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 24, 2008 Ser ut som det ordner seg med motor etterhvert, har fått et par PM fra en på forumet, så får vi se hva det blir til! Var nedover og betalte for bilen og skrev kontrakt i dag, så henter jeg den på henger i neste uke. Igjen folkens, tusen takk for all hjelp så langt. Blir sikkert enda mer nybegynnerspørsmål fra min side etterhvert. EDIT: Angående motoren som sitter i så har den gått langt, men motoren så ikke så altfor ille ut. Ser ut som ventilene har vært borti stempler men toppen har ikke vært av enda så det var vanskelig å se! Er vel uansett greit å ha en motor å plukke deler fra, om jeg ikke selger den for å få penger til noe annet jeg får lyst på til bilen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 25, 2008 Igjen folkens, tusen takk for all hjelp så langt. Blir sikkert enda mer nybegynnerspørsmål fra min side etterhvert. Start en prosjekttråd når du begynner å mekke på det nye gliset ditt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 11, 2008 Hehe, spennende prosjekt du har startet på. Hadde jeg hatt tid, penger, og kunne klart meg uten bil hadde jeg gjort det selv! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juni 11, 2008 når jeg vurderte å bytte motor i golfen så undersøkte jeg priser endel steder. dyrest var da seff.NBS 30000kr for motor. Mens jeg da i sverige kunne få motor,girkasse og ledningsnett komplett til 19000 SEK.og seff norske moms i tilegg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...