Anbefalte innlegg

Som topic sier , Skal N75 ventilen virkelig tikke når bilen står på tomgang?

Har aldri hørt dette på noen andre biler , men min tikker faktisk....

Tikker en par ganger i minuttet , og da endrer motorgangen seg litt med det samme..... : klø :

Og ja, motoren er litt slapp fortiden....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har peiling?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet ikke jeg nei Bård: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at et er N75 som tikker da?

Ville heller trodd at det var noen ventiler som laget tikkelyd...

Kjørt VAG-com på bilen din og sett om du får feilkoder?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du drar ut kontakten p ventilen mens den står på tomgang å setter den inn igjen så vil du høre en klikkelyd i magnetismen på ventilen når den får strøm, gjør dette så hører du fort om det er samme lyden i den som den du hører:)

Når du slår på tenningen og starter bilen vil denne lukke seg og når du kjører med gasspådrag åpner den seg så snart turbotrykket stiger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe ,klarer å høre forskjell på ventiltikk og den lyden der ;) og det er N75 som tikker..... , Prøvde å ta ut kontakten... og setten den in igjen , men da fikk jeg ikke noe tikk , men etter en stund begynner tikkinga igjen....

som sagt, et par tikk pr min.....

SÅ det er tydeligvis noe muffens med den ventilen....., får prøve en annen ...

Så den skal altså ikke tikk eav seg selv ,når den står på tomgang og ikke har turbotrykk.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når min står på tomgang med panseret oppe er det en ventil som tikker som f... hele tiden, dette er vel en ventil som lufter bensin tanken tror jeg ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det ikke er "tikking" fra n75 når du tar kontakten av og på så har du vertfall en ødelagt n75 for den skal slå inn og du kjenner det godt i hånden om du holder rundt den når du setter i kontakten.. har du noe fusk med turbotrykket da? jeg begynner i lure på om det er et relé som fusker hos deg her... har du aircondition i bilen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer , den tikker ikke når jeg tar av og på kontakten :(

Men kjenner godt at den tikker sånn av og til....

Noen ganger virker det som bilen går som den skal , men andre ganger er den litt slappere...

Har ikke trykk måler , men må vel montere en for å sjekke hvordan det står til.....

Er ikke airkondition på denne nei , men kan være at det har vært det når den stod i S2`n....

Tips?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å svare på spørsmålet i tråden din:

Ja, n75 skal tikke! :) Den fungerer nemlig slik at den åpner og lukker, åpner og lukker, åpner og lukker osv osv..

Så hvis den ikke tikker, er noe gærnt ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men skal den åpne-lukke , åpne-lukke , åpne-lukke en gang i halv minuttet når bilen står å går på tomgang?

Og det er ikke livstegn når kontakten taes av og på..... :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, den skal jo gi fra seg en tikke lyd i det du kopler den til. Dette pga at den da lukker seg (magnetisme, som i magnetventil ;) )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, den skal jo gi fra seg en tikke lyd i det du kopler den til. Dette pga at den da lukker seg (magnetisme, som i magnetventil ;) )

Eller kanskje den åpner seg.. I allefall mener jeg at den skal holde kjeft når man står og bakker :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den skal ÌKKE tikke slik den gjør hos deg. Tro meg, den "tikkingen" det snakkes om når den regulerer trykk er det ikke mulig å høre, og den skal iallefall ikke åpne seg uten at det er trykk i systemet :) Her er det snakk om at den åpner 100% (slik det blir når man funksjonstester den) på tomgang..

Har vært borti 3-4 slike biler, og ingen av de eller min egen har oppført seg slik. Tipper ventilen er ødelagt og ikke klarer å holde tett.

Det er ikke tvil om at det er den heller, det er ingen andre sensorer i nærheten og den lyden er ikke til å ta feil av..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er litt interisert i å høre hva Reidar mente ang Air Condition greia .... , kan den ha noe med dette å gjøre...

Det er jo snakk om S2 3B motor i en 90 20V quattro.... ,så muligheten for feilkobling kan jo være der......

Er også litt interisant at den tikker såpass regelmessig , legger jo godt merke til det....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay, nå kan man utelukke den n75 ventilen, om den er defekt eller hva som feiler kan man jo ikke si.. men siden du har prøvd å dra kontakten inn og ut uten at det er liv i den så er jo dette utelukket... Den ventilen der er 100% lukket på tomgang, har da aldri hørt at turboen lader på tomgang, såffal må dette være noe for seg selv. det er vacuumet som regulerer denne og magneten som har strømtilførsel på lukkemekaniskmen. Du vil ikke få noe respons på noe som helst om du kobbler den av og på, om den går på tomgang eller ej...

merker du at motoren synker litt på turtallet akkurat i den lyden kommer? kunne vært greit å vite for å ha en liten ledetråd..

Det første som slo meg var dette med AC, har hadd samme greia selv å irritert meg grønn over dette i lang tid før jeg fant ut at det var releet til AC pumpa...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min UrS4 har samme tikkingen. Når bilen står på tomgang, og dette skjer endrer motorgangen seg litt - akkurat som du beskriver det. Hvis du holder i N75 når dette skjer, kjenner du at den beveger seg - altså ingen tvil hvor lyden kommer fra. Har kjørt med dette en god stund uten noen problemer, men ny N75 er innkjøpt og skal testes...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, kjenner god at den rører seg...... , og som sagt så tikker den på 850-900rpm..... uten noen form for gasspådrag.

Og hører at bilen synker litt på tomgang med det samme....

Skal prøve en ny i morgen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler på at det er denne ventilen men...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger kansje ikke være noe galt med ventilen , men kanjse styringa av den :)

Men at det er den som tikker , er 100% sikkert :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er n75? HEHE BARE LURER:d

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min ventil var akuratt på samme måten. Tikker en gang i blandt, og turtallet endrer seg littegrann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som en forklaring på hva N75 er. Dette er en ventil som blir styrt av motorelektronikken. Uten denne ventilen (ventil uten funksjon) vil turbomotoren lade ca 1,5 (0,5 overtrykk). Med denne ventilen vil wastegaten være lukke lengre slik at motoren får et ladetrykk på ca 1,8. Ved litt trimming kan elektronikken justeres slik at N75 skal åpnes lengre slik at ladetrykket blir høyere.

N75 er en magnetventil som åpner/lukke for vakum (undertrykk) og det er dette undertrykket som i sin tid styrer wastegaten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har montert en Splitter ny N75 i dag , og den tikker den og...... ,men den lader og går som den skal nå..... etter div feilsøking og utbedring ;)

Så ,velger å tro at det skal være sånn :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.