Bergen: Bytte varmeregister i Audi 80

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er det noen som har byttet varmeregister i en Audi 80 før? Bilen er fra 95 uten AC. Gjorde et søk på forumet og fant ut at en gjerne må ut med hele dashbordet? Noen som kan bekrefte/avkrefte? Dette er min svoger sin bil, men det er noe som sier meg at jeg kommer til å bli viklet inn i det:shf:

 

Vann på gulvet (minner sterkt om kjølevæske) begge sider foran, damp ut av ventilasjonen mot vindu. Litt klissetet innside på frontruten samt minkende nivå i ekspansjonstanken, er ikke det selve "oppskriften" på et defekt varmeregister??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en møkkajobb ja... Siden du har søkt litt har du kanskje kommer over disse trådene..

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=89186&highlight=register

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=1506&highlight=register

 

Husk for all den å kjøpe nytt, jeg holder på med min nå for tredje gang: bh :

 

Takk for svar. Har sett disse trådene ja og det var da jeg ble deprimert. Hadde jo selvfølgelig et vagt håp om at noen hadde klart å bytte registeret uten å demontere hele "dashen" og villig ville dele den erfaringen med meg. Kjenner at håpet svinner:o

 

Nytt register er handlet inn. Har bypasset registeret med en rørbit slik at det ikke blir mer vann i bilen enn strengt tatt nødvending. Min svoger skulle undersøke pris på arbeidet på et verksted, da jeg strengt tatt ikke har tid til å plukke fra hverandre bilen hans. Noe som sier meg at prisen blir så høy at jeg må brette opp armene uansett....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok det blir rimelig dyrt ja.... Går ganske mange timer.. Eneste måten å bytte uten å ta ut dashen er å kutte seg gjennom torpedoveggen, hehe!!! Så du kan slutte å håpe.

 

Selve dashen henger bare i 6-8 skruer, men er alt annent dill som skal demonteres og desverre monteres igjen.. Men vær glad det ikke er AC på den.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok det blir rimelig dyrt ja.... Går ganske mange timer.. Eneste måten å bytte uten å ta ut dashen er å kutte seg gjennom torpedoveggen, hehe!!! Så du kan slutte å håpe.

 

Selve dashen henger bare i 6-8 skruer, men er alt annent dill som skal demonteres og desverre monteres igjen.. Men vær glad det ikke er AC på den.....

 

He he har allerede gitt opp håpet:)

 

Min svoger hadde fått et tidsestimat på 3-4 timer på et lokalt verksted: rolleyes Noe som sier meg at det tar lenger tid en det. Jeg får håpe at han får avtalt en fast pris......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3-4 timer hørtes lite ut, skal han gjøre det så sørg for å få fast pris ja-..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet selve dashbord i vanettaen nå på ikke mange timene effektiv jobbing. Syns ikke det var så gale. Men er vel gjerne det å bytte selve registeret som tar tid da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har man roen, tid og greie arbeidsforhold går det jo greit.. Men er en drittjobb likevel, hehe!! Selve registeret er greit. Løsne varmeapparathuset fra torpedoveggen så man får vippet det ut, skru ut registeret og visa versa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he har allerede gitt opp håpet:)

 

Min svoger hadde fått et tidsestimat på 3-4 timer på et lokalt verksted: rolleyes Noe som sier meg at det tar lenger tid en det. Jeg får håpe at han får avtalt en fast pris......

 

Fikk samme omtrent samme estimat (4-6 timer) på eit lokalt verksted da eg skulle bytte i A4en.

 

Til slutt trur eg dei brukte 12 timer... DET vart eit sjokk det - og mye ubehaglig kranglig på pris - bare så du er advart.

 

Snakka med Møller Drammen for å ha noko å sjekka timar opp mot når eg krangla om rekningen, og dei rekna ca 9,5 timer om eg husker rett.

 

Egentlig rart at det skal gå ann å bomme så voldsomt... Starter verksteder bare på ein jobb, og ser kor lang tid det tar etterhvert? : klø :

 

 

Du bør nok sikkert ha bilen inn til «tørk» forresten.

Eg hadde min på eit bilpleieverksted, som sugde ut det dei klarte av kjølevann fra golvet, og kjørte over med tepperens etterpå, før bilen vart satt til utluftning / tørk. (vart ikkje heilt 100% allikevel, men godt nok)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk samme omtrent samme estimat (4-6 timer) på eit lokalt verksted da eg skulle bytte i A4en.

 

Til slutt trur eg dei brukte 12 timer... DET vart eit sjokk det - og mye ubehaglig kranglig på pris - bare så du er advart.

 

Snakka med Møller Drammen for å ha noko å sjekka timar opp mot når eg krangla om rekningen, og dei rekna ca 9,5 timer om eg husker rett.

 

Egentlig rart at det skal gå ann å bomme så voldsomt... Starter verksteder bare på ein jobb, og ser kor lang tid det tar etterhvert? : klø :

 

 

Du bør nok sikkert ha bilen inn til «tørk» forresten.

Eg hadde min på eit bilpleieverksted, som sugde ut det dei klarte av kjølevann fra golvet, og kjørte over med tepperens etterpå, før bilen vart satt til utluftning / tørk. (vart ikkje heilt 100% allikevel, men godt nok)

 

Har en mistanke om at det kommer til å bli dyrere en estimert i hvert fall. Er heldigvis ikke min bil: rolleyes

 

Tror min svoger drev å luftet bilen nå i finværet så det nærmer seg vel tørt. Man bør vel gjerne vaske vekk frostvæsken kanskje: klø : Jeg får høre med ham hvilke planer han har.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg blitt involvert i dette varmeregisteret igjen. Har fått løsne nesten alt, men sliter med å få selve midtkonsollen skilt fra dashbordet. Har funnet to skruer bak luftdysene på toppen av midtkonsollen og radioen er tatt ut. Sliter nå med å få løsnet viftekontrolleren og opphenget til askebegeret. Nå som har noen tips til hvordan jeg skal gripe dette an? Dette er det siste som gjenstår før vi kan løfte ut dashen. Er frustrert og lei nå. Du verden for en drittjobb: bh :

 

Evig takknemlig for innspill her, bare så det er sagt.

 

PS: han hadde fått pris på 8-10 000 på denne jobben: gråter : Er det rart vi står i garasjen og skrur selv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

akkurat ferdig med samme jobben selv.. var gjort på en lang kveld verste jobben var vel å skru alt i sammen igjen...viftekontrollen som du kaller det var lett å få løs.. napp av bryterne så ser du 2 skruer så får du av panelet. bak der sitter 4 skruer løsne desse og press inn hele geiene.. trenger ikke fjerne dette helt, løfter bare dasjen av rundt det. askebegeret tror eg var feste med noen skruer bak varmeapp styringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen tusen takk.

 

Nappet av den ene dreiebryteren helt til høyre og fant en skrue bak der. Da er det sikkert en bak den venstre også. Sitter disse bryterne vannvittig fast eller er det noe triks for å få dem av: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bryterne er bare å dra rett ut, men hender de sitter litt.

 

Jeg bytta på en 87 90q i fjor vinter, og brukte en 6-7 timer, er litt knoting.

 

Ett godt tips er å studere nøye passformen på dashbordet mot frontrute, sidene osv, så man ikke ender opp som jeg gjorde med at man ikke trodde det satt helt som det skulle da det skulle monteres igjen "det så da ikke sånn ut før???" for så titte på en tilsvarende bil senere, og finne ut at det faktisk var rett det man gjorde med en gang, og ikke etter ørten timer med småtillpassninger...

 

Måtte løsne på plasten rundt girspaken og bakover rundt håndbrekket og faktisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bryterne er bare å dra rett ut, men hender de sitter litt.

 

Jeg bytta på en 87 90q i fjor vinter, og brukte en 6-7 timer, er litt knoting.

 

Ett godt tips er å studere nøye passformen på dashbordet mot frontrute, sidene osv, så man ikke ender opp som jeg gjorde med at man ikke trodde det satt helt som det skulle da det skulle monteres igjen "det så da ikke sånn ut før???" for så titte på en tilsvarende bil senere, og finne ut at det faktisk var rett det man gjorde med en gang, og ikke etter ørten timer med småtillpassninger...

 

Måtte løsne på plasten rundt girspaken og bakover rundt håndbrekket og faktisk.

 

Jobbet i 4 timer i kveld og føler at vi har kommet langt. Har bare å få av den jævla midtkonsollen igjen nå før dashen er ute. Å bytte selve registeret er vel forhåpentligvis en smal sak.

 

Har allerede demontert plasten rundt girstangen og håndbrekk - var knotete å få av.

 

Skal være glad om vi får dette sammen igjen. Om det ikke blir 100% som før så får det heller være: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe dette er kosejobb.. Var ute i garasjen der bilen min står på torsdag og tok meg en økt. Fått røsket alt ut nå. Husk at når dashen er ute, må du trekke frem hele varmeapparatet for å få ut registeret. Da må du ta av de to vannslangene fra motor som går inn i torpedoveggen. Under de slangene sitter det også to mutre som holder selve varmeapparatet på plass, de må også løsnes. Rett under frontvinduet på passasjerside kan det hende du må demontere en ramme også som er skrudd fast i apparatet. Her kan det også sitte et filter eller netting avhengig av modell. Dette er luftinntaket til varmeapp..

 

Men som et lite tips, ta hånden under teppet i begge fotbrønner foran og se om det er vått der, har det vært mye lekkasje i register samles det seg der.. Et problem er at under hele teppet er det gummi, så du får ikke tørket opp fuktigheten under teppet uten å ta det ut.. Det ligger en del isolasjon der som suger opp vannet. Får dere ikke tørket opp dette blir det mye plager med dugg på vinduer og etterhvert råtten lukt i bilen. Ikke noe kos.

 

Og skal teppet ut må baksete, forseter, sparkepanel og kanal lister demonteres: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe dette er kosejobb.. Var ute i garasjen der bilen min står på torsdag og tok meg en økt. Fått røsket alt ut nå. Husk at når dashen er ute, må du trekke frem hele varmeapparatet for å få ut registeret. Da må du ta av de to vannslangene fra motor som går inn i torpedoveggen. Under de slangene sitter det også to mutre som holder selve varmeapparatet på plass, de må også løsnes. Rett under frontvinduet på passasjerside kan det hende du må demontere en ramme også som er skrudd fast i apparatet. Her kan det også sitte et filter eller netting avhengig av modell. Dette er luftinntaket til varmeapp..

 

Men som et lite tips, ta hånden under teppet i begge fotbrønner foran og se om det er vått der, har det vært mye lekkasje i register samles det seg der.. Et problem er at under hele teppet er det gummi, så du får ikke tørket opp fuktigheten under teppet uten å ta det ut.. Det ligger en del isolasjon der som suger opp vannet. Får dere ikke tørket opp dette blir det mye plager med dugg på vinduer og etterhvert råtten lukt i bilen. Ikke noe kos.

 

Og skal teppet ut må baksete, forseter, sparkepanel og kanal lister demonteres: rock :

 

He he hjelper ikke at du skriver hvordan tingene henger sammen etter at vi er ferdige:) Fra spøk til alvor: Stresset noe jævlig med å finne ut hvordan vi skulle få ut varmeapparatet. Fant ganske kjapt boltene som stakk ut igjennom torpedoveggen. Boltene som holder viftemotoren brukte vi lenger tid på. Makan for en patent: mad :

 

Har fått byttet varmeregisteret og dash og alt er på plass igjen. Mangler å få på plass konsollen rundt girstang og dekslene under dashbord + hanskerom og radio. Har hatt start på vidunderet og ingen feilmeldinger er eller illevarslende lys dukket opp; FLAKS! Må få nytt kupefilter da det så ut som om det hadde stått der siden bilen var ny: eek : Dekselet over kupefilter/vifte må også byttes for å være helt sikker på at det blir tett igjen. Mulig at det går an å bytte bare butylpakningen: klø :

 

Har ikke koblet vannet inn på registeret enda, men håper inderlig at det nye er tett. Har brukt 11 timer til nå. Kunne sikker kortet ned tiden betraktelig hvis min svoger hadde fått fatt i Haynes-boken slik han skulle: rolleyes

 

Når det det gjelder opptørking av bilen så overlater jeg det helt og holdent til min svoger. Dette er første og siste gang jeg tar på meg et slikt stort prosjekt for andre, selv om de er familie. Småknask kan en alltids hjelpe med, men å ofre en hel helg flere ganger må jammen vurderes nøye. Er mildt sak drita lei nå.

 

Om noen uker så har jeg sikkert glemt hvor dritt denne jobben var og sikkert godt i gang med å hjelpe til med noe nytt:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.