Biltyverier på østlandet

Anbefalte innlegg

Nok en S4 og en RS2 stjålet.

 

Som individer og S/RS-eiere er det jo endel vi kan gjøre for vår egen bil. Jeg tenker på sikkerhetstiltak, både vanlige og custom-løsninger.

 

Det er litt for mange fellestrekk på disse tyveriene til at det kan være tilfeldigheter. Hva kan vi som en gruppe bilintresserte gjøre med dette?

 

Politiet ser ikke ut til å være villig til å bruke resurssene som skal til for å få svina burt inne for en periode.

 

Jeg tenker ikke på borgervern eller vold, men om vi kan sette fokus på dette kanskje i media, få noen uttalelser og presse politiet til å gjøre mer. Forsikringsselskapene vil kanskje være med å yte litt for engangs skyld, selv om den vanligste måten de reagerer på er å legge på prisen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det hjelper med mediadekning i denne sammenhengen, da det neppe skremmer de som er ute etter bilene. Brodern har jo selv nettopp fått tilbake sin S2 fra verksted etter å ha fått slått ut låsesylinder og tenningslåsen. Verktøy, cd spiller, dyr stereo etc var igjen i bilen, så ingen tvil om hva de var ute etter. De beste tiltakene er nok å gjøre sitt for å forhindre tyvene i å få start på bilen. Gjemt bryter til bensintilførsel, egen gjemt startknapp etc. I broderns tilfelle hjalp det nok med et brudd i ledningsnettet til hjernen, men dumt å basere seg på sånt :P

 

Ellers er det vel en grunn til at de fleste forsikringsselskapene som forsikrer disse bilene ofte krever alarm, garasje og sporingssystem. Kombinasjonen med ettertraktede biler og enkle låser å bryte seg inn i, er vel ikke akkurat heldig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er enig i bekymringene. Dessuten fører dette tila t vi som bor i Oslo omegn betaler meget høye forsikringsavgifter nesten uansett motorstyrke, alder og biltype. For en som skal kjøpe seg en Polo og er ungdom uten garasjeplass, er prisen skyhøy uten særlig opparbeidet bonus. Dette fører rett og slett til at ungdom har en "eldre" eier på bilen og bygger ikke opp egen bonus.

 

Hva kan klubben gjøre med dette ? Det er desverre ikke mye, men ett tiltak er opplagt nærliggende:

 

Når vi tar bilder av bilene på treff osv, MÅ vi skjule skiltene før bildene legges ut på nett. Videre er det meget fornuftig ikke å angi tydelig navn på eier. Dette er tiltak som gjør det "litt vanskeligere" å finne fristende eksemplarer for de som ikke klarer å la andres biler stå i fred. Vi kan jo starte der. Tiltaket er relativt enkelt, og burde være innlysende for de fleste medlemmer.

Hilsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje vi nå bør innse at HELE forumet kun må være synlig for medlemmer? : rolleyes

 

Vi graver vår egen grav slik vi har det nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi er jo endel medlemmer, tror du ikke fokus fra oss, og press fra oss som gruppe kan påvirke forsikringsselvskapene og polititet til å yte mer?

 

Vi ønsker jo egentlig ting som er til felles beste for samfundet, mindre vinningskriminalitet, mindre tap for forsikringsselvskapene. Som igjen vil komme oss tilgode.

 

Jeg tror det å skape et større fokus på denne bølgen av biltyverier fra politiet, sammen med media kan bidra til å få en slutt på dette. Vi som interessegruppe kan være med på å skape dette fokuset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje vi nå bør innse at HELE forumet kun må være synlig for medlemmer? : rolleyes

 

Vi graver vår egen grav slik vi har det nå.

 

Det gir kun en illusjon av trygghet, det koster svinnende lite penger å være medlem i så måte. Da måtte vi ha lukket oss så mye at store deler av medlemsmassen ville synes det er for tungvindt.

 

Samme sak med å sladde bilder, det gir en veldig liten gevinst. Jeg gjør det selv, men jeg er klar over at effekten er begrenset. Hvis en klarer å sy sammen opplysningene er det lett å finne ut hvor folk jobber og bor, ergo hvor bilene er.

 

Et tiltak jeg tror faktisk kan virke, er om vi erstatter fullt navn med et nick. Det kompliserer prosessen endel for å fastslå identitet og bosted.

 

Security through obscurity doesn't work.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke noe tro på å erstatte navn med nick. Det var en av de tingene jeg ble overrasket over når jeg ble medlem for noen år siden, men det gav meg et mye høyere inntrykk av serriøsitet enn de andre bilforumene!

 

Ellers så er det umlig å skjule slike biler uansett for folk som har interesse. Rett og slett for at det prates.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi er jo endel medlemmer, tror du ikke fokus fra oss, og press fra oss som gruppe kan påvirke forsikringsselvskapene og polititet til å yte mer?

 

 

Desverre så tviler jeg sterkt på at noen som helst bryr seg om hva vi mener og sier.

 

Vi ønsker jo egentlig ting som er til felles beste for samfundet, mindre vinningskriminalitet, mindre tap for forsikringsselvskapene. Som igjen vil komme oss tilgode.

 

Det blir vel neppe mindre kriminalitet i Norge før politiet får mer penger strafferammene økes betydelig, samt det at de begynner å bruke resursene på noe annet enn å spane E6 og E18 24/7 året rundt... waste of money!

 

Dete med at forsikringene vil synke hvis det stjeles mindre biler ser jeg på som en stor bløff... Og mange skriker om at tyverier fører til økt premie.. jaha? selv om jeg har maks bonus så blir nå jaggu mine premier lavere for hvert år og det stjeles ikke akkurat mindre biler nå enn før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere kan få lov til å parkere s/rs bilene deres hos meg;) Ganske trygt: vinke :

 

SÅ litt seriøst, det finnes vel mye tracking greier man kan få montert i bilen også? Er vel i grunn en grei innvestering? Da vet man jo hvor bilen er til en hver tid viss den blir stjelt f.eks? Vet ikke hvor dyrt slikt er da men. Kansje vi kunne sett om lokallagene våres kunne fått til en rabbattavtale med firma som selger tracking til biler?

 

Just my 2 cents:D

 

Mvh Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva hjelper det å sladde skilt og lukke forumet slik at kun medlemmer har tilgang?

 

Det er jo bare å se på hovedsiden, der kan jo hvermansen bare finne seg en "handleliste"

 

Tok meg 2 sek å søke opp dette:

 

http://www.vwaudi-club.no/?s=cars&carpart=main&filter=ON&make=Audi&model=RS2&fromyear=&toyear=

 

Dette er alle RS2 bilene som er i klubben, med bilde og navn på eier...

Kan jo like gjerne ta med i teksten hvor man legger nøklene også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvorfor ikke HELE forumet er låst til KUN betalende medlemmer? Slik det er nå kan jo folk klikke seg innom nesten alle steder,uten og være medlem! Støtter forslaget til Mr Sandberg,dette hadde gjort MYE! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvorfor ikke HELE forumet er låst til KUN betalende medlemmer? Slik det er nå kan jo folk klikke seg innom nesten alle steder,uten og være medlem! Støtter forslaget til Mr Sandberg,dette hadde gjort MYE! :)

 

Å ta med i teksten hvor man legger nøklene mener du? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"De ligger under balltreet som ligger og hviler i hånda mi.. Kom og hent dem."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo helt utrolig på forsidene, ikke bare er det bilder av alle bilene. Noen har sladda reg.nummer også. MEN hva hjelper det når man klikker på navnet til eier og man får opp bosted.

Heia hauet.

 

Ta denne bilen her:

 

http://www.vwaudi-club.no/?s=car&car=5669

 

Her er det ingen skiltnummer, men navnet står der i tillegg til at han bor i Drammen. Et enkelt søk på 1881.no og adresse er tilgjengelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den muligheten håkon viser til burde HVERTFALL kun være synlig for betalende medlemmer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er jo ingen garanti for at de som stjeler bilene ikke er medlem her da.. Tror nok de glatt betaler 400 kr for å få slik info uansett.. Kan ikke bli helt paranoide heller. Pass på bilene og finn en måe å sikre dem på er den beste måten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, den muligheten kan man jo fjerne selv da, med å ikke føre opp bil i informasjonen sin. HVa man har skrevet til avetaren i forumet er en annen sak.

 

Men jeg synes det er en tankevekker at det er søkbart på den måten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må si meg litt uenig i de som mener at media dekkning om at dette er et problem ikke vil fungere. Jeg er forsåvidt enig at det vil neppe skremme noen til å la være å stjele om ikke da feks. klubben får en bra avtale med en leverandør av trackere og det blir skrevet i artikkelen. Men nå var det ikke det som var poenget, poenget er å legge press på de, mildt sagt, ubrukelige politikerne vi har og på politiet, uansett om det har noe faktisk innvirkning.

Å tro at det har en negativ innvirkning blir vel litt for naivt mtp. at de som stjeler biler har mest sannsynlig peiling på hva de burde se etter fra før av... å tro no annet ville være som å tro at bankranerne i sverige tok ting på sparket...

 

Poenget er at det neppe er noe å tape på det. Skulle det desverre bli sånn at en mer handle kraftig kar fra feks. forumet her fersker en tyv og slår han gul og blå så blir det hvert fall vanskeligere for media å skrive "stor stygg mann fra vw-audi forumet slo uskyldig biltyv ned i bakken" :)

For jeg har ærligtalt troa på at om ikke situasjonen bedrer seg så vil nok det skje en sånn episode før eller siden... Tror hvermansen i Norge, spesielt bil-interesserte, er ganske lei av å bli tråkka på og få liten eller ingen hjelp og forståelse fra politikere og politi med fler.

 

Når det gjelder om forumet skal være åpent for gjeste eller ikke så vet jeg ikke.. har vi noe å tjene på at det er det?

 

Hadde forresten vært bra om det var mulig å få en god avtale med tracker produsenter via klubben.... kan jo se ut som de får solgt endel om de blir med på en avtale :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig enig i mye som blir sagt her gitt. Men jeg er veldig redd for å bli paranoid på grunn av dette. Det vil jo si at biltyvene vinner... Samme som at man ikke kan ha med beholdere med mer enn 100ml på fly... Terroristenes største seier som plager vettet av alle!

 

Men tilbake til Tracking system, så har klubben avtale med Guardsystems. Deres Trackguard koster 2990,- For klubbmedlemmer. Bare å gå inn på hjemmesiden deres å ringe kontaktpersonen der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes dere er litt blåøyde og sitter med skylapper jeg. Tror dere viskelig det hjelper å lukke forumet? Men over 4000 medlemmer eller hva det er kan jeg garantere dere alle at det er MANGE inne på forumet her som har svin på skogen. Er det folk som har gjort seg kariere av å stjele biler så er det jo bare å betale 400 kr så har de tillgang til all den informasjonen de vil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig enig i mye som blir sagt her gitt. Men jeg er veldig redd for å bli paranoid på grunn av dette. Det vil jo si at biltyvene vinner... Samme som at man ikke kan ha med beholdere med mer enn 100ml på fly... Terroristenes største seier som plager vettet av alle!

 

Men tilbake til Tracking system, så har klubben avtale med Guardsystems. Deres Trackguard koster 2990,- For klubbmedlemmer. Bare å gå inn på hjemmesiden deres å ringe kontaktpersonen der.

 

Syntes ikke tilbudet deres er noe å rope høyt om...

 

Skal se at hvis vi fikk gratis innmelding og kun betalte de månedlige 151,- så hadde de kanskje fått 2000 nye kunder........

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok en S4 og en RS2 stjålet.

 

Som individer og S/RS-eiere er det jo endel vi kan gjøre for vår egen bil. Jeg tenker på sikkerhetstiltak, både vanlige og custom-løsninger.

 

Det er litt for mange fellestrekk på disse tyveriene til at det kan være tilfeldigheter. Hva kan vi som en gruppe bilintresserte gjøre med dette?

 

Politiet ser ikke ut til å være villig til å bruke resurssene som skal til for å få svina burt inne for en periode.

 

Jeg tenker ikke på borgervern eller vold, men om vi kan sette fokus på dette kanskje i media, få noen uttalelser og presse politiet til å gjøre mer. Forsikringsselskapene vil kanskje være med å yte litt for engangs skyld, selv om den vanligste måten de reagerer på er å legge på prisen.

 

Politiet trenger vel tips i slike biltyveri-saker og sålenge "alle" inkl. 99% av medlemmene i denne klubben vet om masse stjælte deler i venners og venners venner sine biler/prosjekter uten å tipse myndighetene om dette, ja da fortsetter tyvene og det vil fortsatt være mang en RS2 girkasse som havner i en 96 A4Gatebil prosjekt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dra igang et gruppekjøp på GPS/GSM trackere, disse koster ca 200-300USD som med dagens kurs ikke er stort mer enn de fleste av oss bruker på drivstoff i løpet av et par uker(?)

 

Med en slik kan du selv spore bilen din ved å ringe opp nummeret til sporingsenheten, da får du en sms tilbake med koordinater.

 

Denne kan du gjemme feks under taktrekket eller oppunder dashboardet, sånn jeg forstod det så trenger man ikke lenger fri sikt på disse..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pratet med Stian Paulsen i klubben (uvisst hvor aktiv nå) for et år tilbake i tid. Han var da i oppstartsfasen med et sporingssystem som skulle være både bra og billig i forhold til Traceguard o.l. hvor man selv kunne spore opp bilen sin når som helst og finne den på kartsøk via internett som f.eks.. Er jo greit å ta ting i egne hender av og til når Polisen ikke strekker seg langt nok :)

 

Jeg har ikke pratet med han siden den gang, men det kunne jo kanskje vært noe som kunne bringe interesse for flere av oss. Syns det begynner å bli litt mye tjuvpakk som stjeler bilene våre :I

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke la dette bli en forhandler tråd, men brodern har Guardsystems sporingssystem i sin S2. Ved forrige innbetaling ba han om å få tatt et prøvesøk av bilen for å få bekreftet at dette faktisk funka, noe det IKKE gjorde. Deretter parkerte han bilen i umiddelbar nærhet til den ene mottakeren de brukte, samt la sendere på dashen. Nope, niks, nada signaler.. Syns det var litt falsk trygghet.

 

 

Men, over til topic : Gi meg noen konkrete tall etc så skal jeg ta på meg å ringe VG, Dagblad og flere lokale aviser jeg, selvom jeg er skeptisk til virkningen. Selvom jeg ikke har tro på det selv, så kan jeg jo iallefall tilby å være behjelpelig og kanskje bli positivt overrasket ;)

 

Er jo selvfølgelig interessert i at det skal være trygt å eie slike biler jeg også..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.