Enkleste rep. av gjenger i fjærbein, innfesting til bremsesadel....

Anbefalte innlegg

Har fått et problem nå, gjengene i fjærbeinet hvor jeg skal feste inn skruen til bremsesadelen er ødelagt / runde..: bh :

Orginalt sitter det en 12 x 1,5 x 35 bolt der med krave...

Noen som vet om det finnes bolter med krave i 13 mm, samme spec? Eller må jeg gjenge opp til 14 mm og finne bolt en eller annen plassen? Evt. noen som vet om en 14 x 1,5 x 35 bolt er orginaldel hos VAG??

: klø :: klø :: klø :

FInnes det andre alternativer til å fikse innfestingen uten å gjenge opp forresten??

(Det er ikke plass til mutter...):o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan borre opp og bruke helicoil innsattsgjenger.

Dvs at du borrer og gjenger en dimensjon større, og så setter inn en gjengeinnsats (ser nesten ut som en sammenklemt fjær)

Dette fungerer utmerket bare man kommer til og får borret og gjenget på ordentlig måte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville byttet ut delen, fremfor å prøve med helicoil eller større bolt. Bremsene er tross alt det viktigste man har på bilen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville byttet ut delen, fremfor å prøve med helicoil eller større bolt. Bremsene er tross alt det viktigste man har på bilen...

Var inne på den tanken også ja.. Men det betyr at jeg må bytte fjærbeinet... Hmmm, koster vel litt det...: klø :

Men hvis man får gjenget opp til en større dimensjon, med tilhørende bolt som passer, vil ikke det bli like sikker innfesting da ? :klø:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du i det hele tatt tenke på løsgjenger,ville jeg heller brukt Wurth sine gjengehylser..

Helicoil er noe dritt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå brukt helicoil med stort hell jeg. ingenting å si på styrken så lenge materialet man setter de inn i holder mål. uansett så vil jo kreftene i dette tilfellet trolig virke 90 grader på skruen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var inne på den tanken også ja.. Men det betyr at jeg må bytte fjærbeinet... Hmmm, koster vel litt det...: klø :

Stikk på høggern og napp ut et fjærbein. Tipper at det ikke blir så alt for dyrt :)

Jeg vet i alle fall at tilgangen på 100er er god på Øysand, men sikkert på andre plasser også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mutter på baksiden og gjennomgangsbolt? Legge skive der istedet for krave?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stikk på høggern og napp ut et fjærbein. Tipper at det ikke blir så alt for dyrt :)

Jeg vet i alle fall at tilgangen på 100er er god på Øysand, men sikkert på andre plasser også.

Er en '99 Passat dette.... Og de er det ikke flusst av enda gitt på huggeren...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mutter på baksiden og gjennomgangsbolt? Legge skive der istedet for krave?

Kan ikke skjønne at det blir plass på "baksiden" til mutter, tror det blir alt for liten plass mellom godset og bremseskiven...: bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du ikke bare få sveiset igjen hullet, og så boret opp og gjenget til samme dimensjon?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, dette var vanskeligere enn først antatt gitt...

Ingen av skrueleverandørene her oppe har bolter i 14 mm dim med fine gjenger (ihvertfall ikke på lager), og Würth ville ikke ta opp bolter med mindre jeg ville kjøpe 100 stk, og innsatsgjenger måtte jeg ha spesialverktøy for å få inn vistnok, og det kostet skjorta å kjøpe ved siden av...

Så da prøvde jeg Møller, og 1. mann jeg snakket med der hadde jo full oversikt over alle boltene de hadd i sitt register (men desverre ikke nr. 2 som jeg traff når jeg skulle bestille: bråk :), så mitt spørsmåler da:

Er det noen som sitter med AKTE som kan finne delenummer på bolt med krave i dim 14 x 1,5 x 35 (eller lengere), slik at jeg kan få Møller til å bestille opp riktig bolt til meg?? : rock :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.