Tips til å få godkjent 2.0 16V motor i Golf 2 + senk, felger? Svar fra møller

Anbefalte innlegg

Har nettop kjøpt meg en 86 Golf 2 som orginalt har 1.8 90hk motor, men den er totalt ombygd med motor, gir, understell og bremser fra en 96 Golf 3 GTI 16V 150HK (abf?) så trenger tips til litt forskjelligt så jeg slipper å vere redd for å møte på kontroller:)

 

1. Motor: Hva trengs for å godkjenne denne motoren i bilen?

2. Bilen har understell og bremser fra Golf 3 GTI 16V med KW v2. Er dette mulig å godkjenne? Blir det sporvidde forandring på golf 3 kontra golf 2?

3. Står MOMO Race ratt i bilen med boss. Hvor finner jeg papirer på dette? Papir ordnet

4. Felger: pr nå er det 9x16 Brock B1 felger med 205/40x16 fremme og 215/40x16 bak, hvilken dimensjon skal det vere? er desse felgene mulig å godkjenne på bilen selv om de stikker ut? Har hørt om flere som har godkjent 9x16 på 2er, men hvordan stiller dette seg på 3er understell?

 

Alle desse tingene har vel blitt godkjent i slike biler før, men må vel søke til biltilsynet? Har aldri gjort slikt før, så tips og erfaringer mottas med stor takk! Om noen har godkjent noe av dette og har søknad som jeg kunne fått tittet på hadde dette vert til stooor hjelp.. Hva må jeg ha papirer på egntlig? Felger, KW's og ratt?

 

Håper noen kan hjelpe meg så jeg slipper å bli avskiltet :)

 

PS: Forklaring med heftig bruk av teskje metode er å foretrekke:) Er ikke min sterkeste side det her:p

 

Mvh Adrian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her står det hvertfall hva du trenger for å få godkjent 16v

http://www.bilforumet.no/golf-ii/134329-dere-bygger-gti-16v-les-dette.html

 

angående felger så kan man få godkjent 9x16. jeg gjorde dette forrige uke. men jeg har et25.. det jeg trengte var papirer på at 9x16 et25 var godkjent på golf 2, pluss papirer på at 215/40-16 var godkjent på 9x16.

 

på senkesettet så trenger du tuv papirer på settet, forstillings kontroll papirer og at lysene er justert. pluss lasteavhengig ventil hvis du har det.

 

på rattet trenger du tuv papirer på at det er godkjent til golf2 pluss at bosset er godkjent hvis det er det.

 

så enkelt og greit så trenger du tuv papirer på alt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her står det hvertfall hva du trenger for å få godkjent 16v

http://www.bilforumet.no/golf-ii/134329-dere-bygger-gti-16v-les-dette.html

 

angående felger så kan man få godkjent 9x16. jeg gjorde dette forrige uke. men jeg har et25.. det jeg trengte var papirer på at 9x16 et25 var godkjent på golf 2, pluss papirer på at 215/40-16 var godkjent på 9x16.

 

på senkesettet så trenger du tuv papirer på settet, forstillings kontroll papirer og at lysene er justert. pluss lasteavhengig ventil hvis du har det.

 

på rattet trenger du tuv papirer på at det er godkjent til golf2 pluss at bosset er godkjent hvis det er det.

 

så enkelt og greit så trenger du tuv papirer på alt

 

Den tråden på bilformet er vel om man bygger om til 1.8 GTI, jeg har 2.0 GTI fra 3er golf.

 

Vet ikke om det er KW's til 2 eller 3 som er på bilen, men er vel til 3 vil jeg tro når det er komplett understell fra 3er?? må vel til å undersøke litt hva som er der.

 

Rattet er Momo Race, hvor finne jeg pairer på slikt?

 

 

Takker for tips :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du skal egentlig søke får man bygger men du kan prøve å søke om å få den godkjennt.

eg skal godkjenne min jetta med ein 2l 16v 9A motor fra ein corrado. det eg gjorde var å hørte med møller om dei hadde papirer på at ein 16v motor kunne monteres i ein jetta og at karroseriet var god nok.

skreiv så ein søknad til BT om kva eg skulle gjera ang endringer, senking osv osv.

etter eit par uker så fekk eg svar at det var bare til setta igang.

 

eg meiner at sverre andre blindheim, han med "R20" har fått godkjennt med abf motor i sin golf.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du skal egentlig søke får man bygger men du kan prøve å søke om å få den godkjennt.

eg skal godkjenne min jetta med ein 2l 16v 9A motor fra ein corrado. det eg gjorde var å hørte med møller om dei hadde papirer på at ein 16v motor kunne monteres i ein jetta og at karroseriet var god nok.

skreiv så ein søknad til BT om kva eg skulle gjera ang endringer, senking osv osv.

etter eit par uker så fekk eg svar at det var bare til setta igang.

 

eg meiner at sverre andre blindheim, han med "R20" har fått godkjennt med abf motor i sin golf.

 

Hadde nok vert best å søke før den ble ombygd, men kjøpte bilen slik på lørdag, så er ikke noe å få gjort med det. Bør jeg da skrive søknaden som om dette er noe jeg har planer om å gjøre, eller skal jeg bare si rett ut at den er slik nå? Har ikke lyst å bli avskiltet heller :(

hadde ikke vert mulig å se den søknaden din da? så jeg kunne sett hvordan en søknad som ble godkjent ser ut? Skal ta kontakt med Sverre Andre Blindheim og høre hvordan han gjorde det også tenkte jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

egentlig trenger du ikke å skrive søknad, for mk2 har blitt levert som g60 og 160hk orginalt.

skaff derfor disse ombyggingspapirene fra møller (tom sagerud)

ta og med deg papirene på standar 1.8l 16v og spørr om å få en skriftelig bekreftelse på at ABF motoren har 150hk orginalt i mk3.

 

ta så kontakt med biltilsynet og få deg en kontakt person og si du ønsker å bygge om bilen og at du nå har papirer på motoreffekt og type.

sjekk over papirene du har samsvarer med ombyggingen som er gjort, type bremser, kat om du har nyere enn 88 osv..

 

bestill time og legg dette frem.

 

søknad om ombygging er aldri en ulempe, men det er vel mer for biler som ikke er orginale, eks volvo motor i ei transporter etc.

 

PS. jeg synser ikke, jeg gjorde det slik med ombygging av mk1 2l 16v høst 07

 

 

edit: lag kvittering med en kompis på at du har kjøpt en abf motor av han, du må "bevise" at motor er kjøpt lovlig.

folk glemmer ofte dette ved kjøp av gamle motorer, derfor holder det med å lage en..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

egentlig trenger du ikke å skrive søknad, for mk2 har blitt levert som g60 og 160hk orginalt.

skaff derfor disse ombyggingspapirene fra møller (tom sagerud)

ta og med deg papirene på standar 1.8l 16v og spørr om å få en skriftelig bekreftelse på at ABF motoren har 150hk orginalt i mk3.

 

ta så kontakt med biltilsynet og få deg en kontakt person og si du ønsker å bygge om bilen og at du nå har papirer på motoreffekt og type.

sjekk over papirene du har samsvarer med ombyggingen som er gjort, type bremser, kat om du har nyere enn 88 osv..

 

bestill time og legg dette frem.

 

søknad om ombygging er aldri en ulempe, men det er vel mer for biler som ikke er orginale, eks volvo motor i ei transporter etc.

 

PS. jeg synser ikke, jeg gjorde det slik med ombygging av mk1 2l 16v høst 07

 

 

edit: lag kvittering med en kompis på at du har kjøpt en abf motor av han, du må "bevise" at motor er kjøpt lovlig.

folk glemmer ofte dette ved kjøp av gamle motorer, derfor holder det med å lage en..

 

ok, da skal det jo gå fint med motor, men hva med golf 3 understellet da? med annen boltsirkel? er det sporvidde forandring på dette? slik jeg har fortått det er KW settet til en golf 3, altså vil ikke dette passe med papirene? (som jeg forøvrig ikke har)

Regner med bremsene er store nokk siden de også er hentet fra Golf 3 16V?

Men første steg på veien er altså å ta kontakt med Tom Sagerud(har du kontakt info?) for å få papirer på att G2 kommer med opp til 160hk orginalt, samt få papir på at min motor kun har 150 hk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tuv papir til kw finner du her:http://www.kw-suspensions.de/de/30_P...=VW&gruppe=all

Skal vel gå fint med tuv papir til kw v2 til golf 3 når du har understell frå den, det som er viktig er jo akselastene.. lykke til!

 

Error 404 - Not found

 

Edit:

 

Er det denne skal tro??

 

stod 800 1109 på fjærbeinet bak på bilen min..

 

http://www.kw-gmbh.de/kw_upload/Gutachten/ga07-2685.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om det godkjenningspapiret til KW i posten over er riktig?

 

Har fått papirer på rattet nå, og snakket med biltilsynet ang motor. De ville ha papir på følgende:

 

- Papir på at karoseriet tåler effekten av motoren. Chassinr. fra min bil må stå på papiret som dette skal stå på.

- Papir på at bremsene var gode nokk i forhold til bil og motor.

- Papir på effekten i motoren, ville helst ha en effektmåling, men de trodde det skulle gå bra uten.

 

Kontaktet så den lokale VW sjappa og har fått et Tlfnr. til møller sentralt som jeg skal ringe til på mandag.

 

 

Hvordan er det med eksos som bråker? er dette noe de sjekker ved godkjenning av motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

i mitt tilfelle (GTI ---> VR6) aksepterte biltilsynet en utskrift fra f.eks ETKA som viser at bilen din har samme karrosseri som G60, og at det på den måten er laget for 160hk som G60...dette må såklart være stemplet og signert av møller.

 

samme vil være gjeldene for bremsene også...men her må vel Møller dokumentere at bremsene montert er det samme som er i ETKA for biler med samme effekt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

205/40 får du ikke godkjent på 9x16, minste som er godkjent er 215/40 (dem kan til og med pirke på den dimensjonen, men egentlig skal det være godkjent).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

etter mye mailing frem og tilbake fikk jeg nå i uken noen papir fra Møller, men det eneste som stod der er forskjellen fra vanlig Golf 2 og Golf 2 G60.

 

la ved et bilde.

er dette nokk til å godkjenne da?

IMG_2258 (Medium).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

neste steg nå er å ta kontakt med statens vegvesen, enten skriftlig (IKKE MAIL) eller personlig oppmøte.

ta med utskrift fra møller om at 2l 16v ABF motoren leverer kun 150hk i golf 3 gti og ta med papiret du har om ombygging til g60 160hk.

 

kan sikkert med fordel ta med 1.8 16v ombyggingpapiret og, med tanke på evnt vektforskjell på 16v og g60. nå snakker du med illsynet, og da skulle ikke godkjenning være noe problem. men som sagt mulig det er på sikt en fordel for deg å ha dette skriftelig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jeg må da få tak i ombyggingspapirer fra vanlig golf til 16V også? Fyren på typegodkjenningen hadde ikke papir på hk i ABF motoren, men det kan vel den lokale VW sjappa skaffe meg? får møte opp på stasjonen først å prate med dem for så ta det fra der. Han ene snakket om at jeg måtte ha pair på bremsene også, men de kan vel måle seg frem til at jeg har bremser som matcher ombyggingspapirene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ring tom sagerud på møller frysja, og spørr om han kan lage ett brev som bekrefter at 2L 16v abf kun har 150hk, og evnt hvilke frambremser denne bilen hadde orginalt.

 

tilsvarende har han gjort for meg tidligere, så det er fullt mulig. nettopp fordi han kun signerer på noe som var orginalt levert fra fabrikk og solgt her i norge.. ikke værre enn det ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ring tom sagerud på møller frysja, og spørr om han kan lage ett brev som bekrefter at 2L 16v abf kun har 150hk, og evnt hvilke frambremser denne bilen hadde orginalt.

 

tilsvarende har han gjort for meg tidligere, så det er fullt mulig. nettopp fordi han kun signerer på noe som var orginalt levert fra fabrikk og solgt her i norge.. ikke værre enn det ;)

 

Tom sagerud har sluttet. Er Kenneth Rombo Oddaker jeg mailer med. Skal høre med han en gang til om papir på effekt på motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, nesten som å se meg selv:P

 

Venter selv på svar fra SFOOR/Biltilsynet angående ombygging. I mitt tilfelle gjelder dette en AGU-motor (150hk). Jeg bruker G60 papirene som grunnlag, etter forslag fra Tom Sagerud (Som ja, ikke jobber i Typegodkjenning @ Møller lenger).

Hadde en hyggelig samtale med de på biltilsynet da jeg leverte søknaden, de virket positive og mente dette skulle gå bra. Men, jeg får det avgjørende svaret i August.

 

Er Golfen din bygget som G60 i utgangspunktet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, nesten som å se meg selv:P

 

Venter selv på svar fra SFOOR/Biltilsynet angående ombygging. I mitt tilfelle gjelder dette en AGU-motor (150hk). Jeg bruker G60 papirene som grunnlag, etter forslag fra Tom Sagerud (Som ja, ikke jobber i Typegodkjenning @ Møller lenger).

Hadde en hyggelig samtale med de på biltilsynet da jeg leverte søknaden, de virket positive og mente dette skulle gå bra. Men, jeg får det avgjørende svaret i August.

 

Er Golfen din bygget som G60 i utgangspunktet?

 

 

Hva skrev du i søknaden da? Hadde det vert mulig å få sett den? Svar gjerne på PM om du ikke vil vise den her..

Skal snakke en gang til med Biltilsynet neste gang jeg er i område og forhøre meg litt mer, da de hadde så liten tid sist jeg var der at de kun snakket på generelt basis sa de..

 

er en 1.8 CL ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg la frem litt informasjon om 1.8 G60 og 1.8T for å vise at 1.8T har lavere effekt og dreiemoment enn 1.8 G60'n.

Husker ikke helt hva jeg skrev, over en måned siden jeg såg søknaden sist.

 

Jeg har ikke fått svar enda, men det jeg frykter er at den kan bli godkjent som oppbygging (noe det egentlig er) og ikke ombygging. Om jeg ikke tar helt feil, medfører dette store avgifter :(

 

Mener jeg har søknaden på en PC hjemme. Kan sende den når jeg kommer hjem på fredag.

 

Ser forresten at du er fra Sandane, rett inn i fjorden det:) (Bremanger her)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg la frem litt informasjon om 1.8 G60 og 1.8T for å vise at 1.8T har lavere effekt og dreiemoment enn 1.8 G60'n.

Husker ikke helt hva jeg skrev, over en måned siden jeg såg søknaden sist.

 

Jeg har ikke fått svar enda, men det jeg frykter er at den kan bli godkjent som oppbygging (noe det egentlig er) og ikke ombygging. Om jeg ikke tar helt feil, medfører dette store avgifter :(

 

Mener jeg har søknaden på en PC hjemme. Kan sende den når jeg kommer hjem på fredag.

 

Ser forresten at du er fra Sandane, rett inn i fjorden det:) (Bremanger her)

 

Åh! er det en slik motor du skal ha i! Misunnelig:) Har drømmer å gjøre det samme på en av mine golfer. har til og med hatt en drømm der noen rævkjører 4'ern så jeg kan bruke motor fra den .. hehe..

 

Hadde vert kjekt om jeg kunne få sett på den søknaden, iallefall om den blir godkjent. Hvilket Biltilsyn er det du har søkt til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp:) Har selv drømt om 1.8T 20V i Golf 2 siden jeg kjøpte min første Golf 2 som 18-åring. Kjøpte min tredje Golf 2 nå, kun for å realisere den drømmen:P

 

Søknaden skal du få, men ikke før på fredag:)

Søknaden leverte jeg personlig på Nordfjordeid Trafikkstasjon

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde med en tabell fra dobbel-wopper eller hva den heter som eneste dokument på at ABF'en har 150hk, samt G60 ombygningspapirene du allerede har for å få godkjent min 2.0 16V.

 

Regel nummer 1 når du (og alle andre som måtte ville gjennom den prosessen) skal bygge om og godkjenne, SPØR FØRST!

 

Det heter at det er lettere å be om tilgivelse enn tillatelse, men dette gjelder på ingen måte biltilsynet.

 

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar opp igjenn denne tråden litt.

 

Jeg har nå papirer på følgende:

Ombygging fra 1.8 til G60

Tuv på ratt.

Papir fra VW sjappa der det står om effekten i ABF motor samt hvor store bremser det er på 96 gti 16V

 

Vil min bil da bli godkjent med 3er bremsene eller blir det trøbbel der siden de aldri har vært montert på 2er?

Tror jeg avventer å prøve på å godkjenne felger i første omgang.

Bilen min har 3er dash med tilhørende instrumenter, har dette noe å si ang. speedometer?

 

Noe annet jeg bør tenke på?

 

Om noen vil hjelpe meg med utforming av skriftelig søknad så hadde det vært topp!

Bilen er forresten registrert på min far, så må da skrive papirer i hans navn(?), men vil de da godta at det er jeg som kommer med søknader og kontakter de?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.