#1 Skrevet Mai 27, 2008 Jeg har en A3, 1.6L fra 98 Motoren "trekker ikke" i oppoverbakke lenger.. (jaaaada.. "en 1.6 liter trekker stort uansett" ...har hørt den før..) Når jeg gir gass virker det som at bilen får for mye luft eller for lite bensin.. Den "hoster og nøkker når den bommer på bensintilførselen" og trekker dårlig.. Går pent på tomgang, men liker ikke pådrag fra lyskryss... (da truer den med å kvele seg selv) eller i oppoverbakke (da øker ikke farten før jeg slipper opp og er forsiktig med gasspedalen).. (grei beskrivelse?) Sjekket det med et verksted og de fant ut i VagCom at det var feil v "Lamdasonden". Så nå venter jeg på pris på ny sonde. Jeg trodde det kunne være LMM'en som hadde klikka. Er det virkelig slik enkelte her på forumet sier, at feil på LMM ikke gir feilkode på VagCom? At man bare bytter dem "på måfå" ? Dyr moro for oss som forsøker å fikse saker selv KAN det være pga luftfilteret jeg har satt på fra Simota? Simota sier jo at de skulle passe til min motor.. men litt rart at vi som har kjøpt samme filter opplever nesten samme "sykdom" ? (Mikael G. har samme filteret, men byttet til "ny" LMM) http://www.mobilsentrum.no/product.asp?c=1821399920&n=1225864743&pn=2146636295 Filteret ga bilen merkbart mer boost, så frem til nå har jeg vært veldig godt fornøyd.. Skal man egentlig bruke "olje-filter" på disse motorene? Dersom LMM'er og/eller lamdasonder ryker, er det jo dyr moro.. Men.. OM det skulle være filterets skyld, burde det da ikke være LMM'en som går ad dundas .. ikke lamdasonden..? Noen som har input her? - 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 28, 2008 Hei frode... skjedde dette etter at du bytta filteret? det kan kun være tilfeldig at du fikk dette problemet nå, men første steg er å bytte lmm eller lambdaen for å se om det blir bede:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 28, 2008 lambdaen er uansett mye billigere enn lmm Og, jo, du kan kjapt få feilkode på lmm, men mange ganger ikke også. Hovedsaklig. Lmm går kan dette skje. Bilen trekker dårlig, bilen trekker likt, eller bedre med lmm utkoplet, du får feil på avgasslampen og i sjeldne tilfeller kommer esp til å slå seg av. Dette fordi styreenheten får feil verdier. Men om det dukker opp i vagcom at lamb er gåen, er den gåen Koster et par hundre lapper, bare vit hivlken av de som er gåen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 28, 2008 Det er ca ett år siden jeg skiftet filter, så det er ikke sikkert det er filteret som er utgangspunktet.. Bilen er jo 10 år gammel og har gått 115.. Ting skjer jo da.. Har fått tak i lambdasonde Koster ca 1400,- + mva.. så "noen hundrelapper" er vel i minste laget ? Jeg har riktignok fått tak i den betraktelig billigere enn som så, takket være gode kontakter. Er dette noe jeg enkelt kan skifte selv, eller må man inn i VagCom igjen å resette feilkode osv? Har ikke fått time før om 14 dager for skifte, så om det skulle være en eller annen i Grenland som har tid før dette.. er det bare å sende meg en PM 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 28, 2008 Det er ca ett år siden jeg skiftet filter, så det er ikke sikkert det er filteret som er utgangspunktet..Bilen er jo 10 år gammel og har gått 115.. Ting skjer jo da.. Har fått tak i lamdasonde Koster ca 1400,- + mva.. så "noen hundrelapper" er vel i minste laget ? Jeg har riktignok fått tak i den betraktelig billigere enn som så, takket være gode kontakter. Er dette noe jeg enkelt kan skifte selv, eller må man inn i VagCom igjen å resette feilkode osv? Har ikke fått time før om 14 dager for skifte, så om det skulle være en eller annen i Grenland som har tid før dette.. er det bare å sende meg en PM DET var en dyr lambda!!! Den skal slette feilen av seg selv, men feieln blir liggende i feillageret. Så det må slettes i vagcom 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 28, 2008 DET var en dyr lambda!!! Den skal slette feilen av seg selv, men feieln blir liggende i feillageret. Så det må slettes i vagcom Hehe.. Har kun sjekket Bosch "original" lambda med "riktige kontakter". Får visst tak i billigere uoriginal fra BilTema, men dét gidder jeg ikke sette inn.. Er det noen som vet hvordan den skiftes? Er det enkelt ? Detaljert "DIY oppskrift" for en amatør? Jeg får sikkert verkstedet til å rette på VagCom etterpå. Greie karer! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 28, 2008 Hvis du vet hvem av de, så er det bare å skru den ut. 22mm fastnøkkel om jeg ikke husker feil eller 23. Koble fra ledning, skru den ut, skru inn ny og koble fra ledning. Sitter vel på katalysatoren din. Enkelt, men trangt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 28, 2008 Hvis du vet hvem av de, så er det bare å skru den ut. 22mm fastnøkkel om jeg ikke husker feil eller 23. Koble fra ledning, skru den ut, skru inn ny og koble fra ledning. Sitter vel på katalysatoren din. Enkelt, men trangt "hvem av de det er" .. ? er det flere lambdasonder? Har jo bare handlet inn 1 stk.. Er det så at jeg må til underifra? hmmm.. Må nok forske litt på dette.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 28, 2008 "hvem av de det er" .. ? er det flere lambdasonder? Har jo bare handlet inn 1 stk.. Er det så at jeg må til underifra? hmmm.. Må nok forske litt på dette.. godt mulig du bare har en, har ikke etka på denne pcen. Men, som regel har man to, en før, og en etter katalysator. Klarer å komme til begge fra topp og ned i motorrommet om du har utstyret 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 28, 2008 om jeg ikke tar helt feil så har du 2 stk lambdaer på kjerra di... om du har tilgang til vag-com, kan du gå på engine modulen og klikke inn på readness etter scanninga, så får du lest av hvilken av de to som er defekt (hvis du har to) Kommer opp 2 lambda sensorer på diagrammet, om en av de er rød så skal det ikke være noe problem å se hvilken som er defekt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 28, 2008 om jeg ikke tar helt feil så har du 2 stk lambdaer på kjerra di... om du har tilgang til vag-com, kan du gå på engine modulen og klikke inn på readness etter scanninga, så får du lest av hvilken av de to som er defekt (hvis du har to)Kommer opp 2 lambda sensorer på diagrammet, om en av de er rød så skal det ikke være noe problem å se hvilken som er defekt! Hmmm... Ser ut til at jeg får skaffe meg VagCom. Om det ikke er en eller annen i Grenland som kan bistå meg her.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 28, 2008 Men herregud, verkstedet som fant ut av dette må da vite hvilken lamb. som er gåen. Er litt vesentlig for deg også når du skal bytte? Er det ulike dele nummere forresten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 29, 2008 Men herregud, verkstedet som fant ut av dette må da vite hvilken lamb. som er gåen. Er litt vesentlig for deg også når du skal bytte? Er det ulike dele nummere forresten? Hehe.. Skal stikke innom dem og sjekke, men.. VagCom sjekken gjorde de gratis,innimellom andre biler.. i full fart.. Jeg visste ikke engang at det var 2 lambda'er på bilen, så jeg bestilte "en stk lambda sonde til A3 - 1998 - reg.nr BL.a bla".. joda... KAN jo være at her.. Men de på Romnes bildeler fant kun EN type Lambda til min bil.. Dét spurte jeg om når jeg hentet den.. - 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...