Kjølevannslekkasje på 2.7T

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en liten kjølevannslekkasje på bilen min.

Begynte å legge merke til at nivået sankt sakte men sikkert, mengden er kanskje 2 dl i måneden, så det er ikke noen krise akkurat.

Jeg tittet rundt motoren ovenifra, men klarte ikke å se noe (det er sinnsykt trangt der). Heiset opp bilen forrige helg for å se om vi kunne se noe underfra (tok av plata under motoren). Så da at det renner/drypper ned fra baksiden av motoren på hver side, men det kommer fra en felles kilde lenger opp. Vi klarte ikke lokalisere kilden helt, men det så ut som det kommer fra baksiden av motoren omtrent på høyde med nederst i V'en.

Spurte en på Møller Ensjø når jeg hadde bilen inne om fredagen (garantibytte av bærearmer), og han sa han hadde såvidt hørt om det før, det var visst bare en klemme eller en o-ring, men han visste ikke noe mer.

Noen her på forumet som har hørt noe om dette?

Skal ta en nærmere titt på det til helga, men hadde vært fint å vite noe mer så en slipper å lete i blinde.

BB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei..

Veit ikke om du har funnet ut noe i helgen men;

På min hadde jeg samme problemet.Kjølevann lekkasje,det forsvant litt etter litt..... Klarte å lokalisere det til sirkulasjonspumpen. Det ligger ei sirkulasjonspumpe midt under innsugsmanifoilen. Du klarer å se den såvidt med ei lommelykt....

Hørte med audi,ny koster ca 2500. Tok av innsuget, tok ut sirkulasjonspumpen,byttet o-ring som er mellom selve pumpen og flensen til slangetilkoplingen(du forstår når du ser pumpen). Satt på nye pakninger til innsuget,og pumpen er tett den dag i dag....

Er ganske vanlig at disse sirkulasjonspumpene lekker litt.....

Lykke til...

Mvh

Stian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat funnet ut det samme, søkte litt på Audiworld, problem med tilleggspumpen er visst et kjent problem. Da vet jeg hvor jeg skal se hen ihvertfall.

BB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det kun nye innsugspakninger + o-ring du trengte? Eller er det andre deler som også bør byttes når en demonterer?

Hvor lang tid brukte du på jobben?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noe vag dele nummer eller størrelse/mål på den O-ringen du byttet?

BB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis dette er den samme pumpen som på S4/S6, kan høres slik ut.

Lim den sammen i stedet for å bytte pakning.

Har gjordt dette selv, og ingen lekasjer etter dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge ETKA så brukes pumpen i S4/A6/Allroad med 2.7 og i S3/TT/Bora/Golf i versjoner med stor motor eller i varme land.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde det samme på min S4 2.7, Møller sa at pumpen måtte byttes: mad :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok en titt under panseret med lommelykt etter jobb. Jeg fikk ikke sett så mye ned i V'en, tok kun av de 3 svarte plastdekslene.

Kunne såvidt se enden på pumpa, og så at det var rosa belegg nede i V'en under pumpa og bakover, så det er nok der lekkasjen er.

La merke til nå at nivået har ikke sunket noe særlig de siste dagene, men det kanskje være pga at pumpa kun kjører når motoren er skikkelig varm (tror det er slik den funker), og at det lekker mest når pumpa jobber.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Badowski

Jeg tok en titt under panseret med lommelykt etter jobb. Jeg fikk ikke sett så mye ned i V'en, tok kun av de 3 svarte plastdekslene.

Kunne såvidt se enden på pumpa, og så at det var rosa belegg nede i V'en under pumpa og bakover, så det er nok der lekkasjen er.

La merke til nå at nivået har ikke sunket noe særlig de siste dagene, men det kanskje være pga at pumpa kun kjører når motoren er skikkelig varm (tror det er slik den funker), og at det lekker mest når pumpa jobber.

Mener å huske at jeg kjørte med min lekkasje i ca seks mnd. uten at det ble vensentlig dårligere.. Sikkert sampe pumpa på bilen jeg har nå:(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Sigmund Rannem

Mener å huske at jeg kjørte med min lekkasje i ca seks mnd. uten at det ble vensentlig dårligere.. Sikkert sampe pumpa på bilen jeg har nå:(

I følge ETKA så er det samme pumpe på RS4 ja.

Delenummeret er: 078 965 561

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Badowski

I følge ETKA så er det samme pumpe på RS4 ja.

Delenummeret er: 078 965 561

Ja ja, da vet jeg. Min har bare gåt 50 tkm, så da holder den kanskje en stund til... Takk for infoen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt seint svar men;

Rosa belegg=lekkasje....Så det er nok der den er....

Byttet bare innsugspakninger og o-ring... Husker ikke mål på den gamle,men er fullt mulig å få tak i på en eller annen maskinvare forretning. En som driver med lager,simerringer osv....Skal bare tåle litt varme....

Møller sier selvfølgelig at pumpen må byttes,men det er bare tøv....Selve pumpen fungerer jo i lang tid.......De tar den inn,bytter pakning og selger den som fabrikksoverhalt til blodpris.....Pakning koster ca 15 kr........

Litt arbeid er det jo,spørs hvor morsomt du synes det er å skru litt... Liten kveld så er det gjort....Sånn normalt i alle fall...Skal være forsiktig med å anslå tidsbruk....Da det som regel ikke går som planlagt bestandig......

Lykke til...

Stian....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har det dokumentet fra før, er helt klart interessant lesing det. Gir en litt forståelse for hvordan ting henger sammen og funker på den motoren.

BB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.