Anbefalte innlegg

hei. er det noen tips på bytte av ytre foringer i bærebru på audi 100?? hvor mye må eventuelt tas av for å få byttet de.??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bærebrua, altså den under fjørbeinet? Da trenger du vel kun å ta løsne den på innersiden i traversen, og under fjørbeinet.. Og dra den til siden ut av stabstaget..så er den lys.. Sitter nok litt i spenn men bruk en jekk så får du det til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trenger ikke løsne den i traversen, av med bærekule og mutteren som sitter på stabstaget så er den bare å dra til sida.

Den er grei å få av, men et helvette å få på igjen pga spenn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, like lett å få på som å tørke seg i ræva etter et dass besøk:D her er det stalltips som gjelder:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, like lett å få på som å tørke seg i ræva etter et dass besøk:D her er det stalltips som gjelder:D

 

oki.hvordan får jeg den på igjen da....om den er så i spenn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har pleid å bruke et spett og lagt det mot traversen og presset stabstaget nedover. Med det og litt vold så har det hvertfall kommet på plass igjen for meg:) men det er ikke lett. Må passe på å ikke ødelegge gjengene på stabstaget når du presser bærebrua inn igjen også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har pleid å bruke et spett og lagt det mot traversen og presset stabstaget nedover. Med det og litt vold så har det hvertfall kommet på plass igjen for meg:) men det er ikke lett. Må passe på å ikke ødelegge gjengene på stabstaget når du presser bærebrua inn igjen også.

 

faan gruer meg jeg nå..jeg bøyde et spett når jeg skulle haavfjærbeinetogså for å få brua langt nok ned til å få beinet av kula,,,vet ikke om jeg må ha det av kula igjen jeg??????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste litt fort.. Men om det bare er ytre foringa så må du løsne bære kula fra fjørbeinet ytters.. Bare å bøye med spett ja.. Når den er løsna der drar du den til side ut av stabstaget..så ere bare å bytte foringene og sette sammen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki.hvordan får jeg den på igjen da....om den er så i spenn.

 

du trenger ei rørtang, så får du staget inn i bærearmen uten noe problem. Så kan du skru mutter på stab.staget uten større anstrengelser.

Langt spett på bærearmen så du får bøyd ned litt å guida bærekula inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å jekke opp bilen på begge sider, for å avlaste stab. staget. Blir særs tungt uten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte en kraftig jekkestropp for å få stabstaget på plass igjen... fungerte meget godt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

for mye arbeid. Ei enkel rørtang. tar 10sekund.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

for mye arbeid. Ei enkel rørtang. tar 10sekund.

 

jeg la meg under å kikka litt idag. er det ikke bare å løsne stabstaget i forkant på begge sider og dra hele staget ut av bærearmene da og bytte foringer og tre stabstaget tilbake eller er det ikke sånn det funker....så ikke poenget med at bærebrua skal måtta tas av kula jeg da???????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg la meg under å kikka litt idag. er det ikke bare å løsne stabstaget i forkant på begge sider og dra hele staget ut av bærearmene da og bytte foringer og tre stabstaget tilbake eller er det ikke sånn det funker....så ikke poenget med at bærebrua skal måtta tas av kula jeg da???????

 

Alt sitter i SPENN.... Er ikke bare tredd løst i hverandre.. Stabstaget er der for en grunn, ikke bare for å henge der og se kult ut :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt sitter i SPENN.... Er ikke bare tredd løst i hverandre.. Stabstaget er der for en grunn, ikke bare for å henge der og se kult ut :)

 

hehehehehehe. nei tenkte jeg det ikke at det så ikke "kult" nok ut til at det kunne være grunnen hehe. så det hælvetes beinet må altså av kula for å få til dette da.blir kvalm jeg nå : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har byttet slike foringer mange ganger før og jeg har *aldri* tatt ut bærekulen. Det står akkurat like mye i spenn da, men i tillegg er det fare for å ødelegge drivakselmansjetten og mansjetten rundt bærekulen. Spennet avlastes betydelig om man løsner det fremre festet til stabstaget, men det er igrunn bare bilene med 28 mm stabstag hvor det er så ille. Har skiftet på en 2.8E som har 26 mm også, og der gikk det ganske enkelt uten å løsne fremre festene ihvertfall. Å ta ut bærekulen er bare unødvendig ekstraarbeid.

 

1. Sett bilen på bukker på begge sider

2. Skru av mutter i bakenden av stabstaget

3. Dra ut den bakerste skiven og foringen

4. Dra fjærbeinet bakover av stabstaget

5. Dra av den fremre foringen, men la skiven være igjen

6. Montering omvendt av demontering, løsne fremre festet til stabstaget ved behov.

En tang og et spett kommer godt med, da staget må dyttes innover for å det sammen igjen. Om det ikke dukker opp noen forviklinger skal det være unnagjort på begge sider på en time.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eyvind har nok den enkleste løsningen, og på min S4 byttet jeg først den ene uten å løsne stabstaget, da måtte jeg til med jekkestropper, spett og en snøfreser(!) for å holde ting på plass. På den andre siden et år senere (de ryker 'alltid' i par, så ta begge sider mens du er i gang..) løsnet jeg stabstaget, og alt gikk _mye_ enklere!

Husk nye mutre og (bolter der de er løse), løsner stabstaget fra fjærbeinet under kjøring får du en overraskelse du gjerne vil være foruten! :P

Jeg brukte den gamle 'hylsen' som beskyttelse på gjengene på stabstaget ved montering, mulig det er unødvendig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hjertelig takk formange gode tips.skalprøve meg frem på onsdag og håper det går bra.hvem muttere/bolter må eventuelt byttes??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du bytter disse etter "min" fremgangsmåte er det kun de to store mutterene i enden av stabstaget som må byttes, eventuelt kommer låsemuttere til de fremre festene dersom du løsner staget her, men det vil jeg som sagt tro ikke er nødvendig på en vanlig 2.8, kun på de med tykkeste stabstag. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.