linselys på s2 91 mod? tips??

Anbefalte innlegg

Hei, håper på og få hjelp til dette spm..

 

Jeg har i dag montert linselys på min 91mod s2 coupe.

Alt var bolt on og passa bra, helt til jeg skulle prøve de!

 

Parklys funka som de skulle.

nærlys funka som de skulle!

Men når jeg satte på fjernlys datt nærlysa ut??

 

Når jeg prøve lyshornet funka de som de skal?

 

Hørt man må bytte om en ledning bak ved rattet?

hatt det ute, men usikker på hvem som skal kobles om!!

 

TIPS???

 

takk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satt å leta etter en bedre tråd med bilder å greier , men du finner sikkert ut av det nå GT :)

Mener Eyvind spangen som hadde lagt ut bilder osv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kikka på en rs2 i dag, men der sto ikke ledningene på samma sted som s2'en min!

Denne rs2 har da linselys org..

 

Det jeg lurer på er hvordan dette gjøres på s2?? 91 mod 3b som ikke har linselys!

 

når jeg vet hvor den gule skal så er det fiksa på 2 min!!

 

Hjelp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har lest hele tråden det ble linket til lengre opp, så står dette i post 8:

 

Den tykke gule ledningen flyttes til terminal 56, sitter det en ledning der fra før så flyttes den til der den tykke gule satt først.

 

Så i ditt tilfelle så skal den grå/gule ledningen flyttes til 56b, viss det fungerer på samme måte som på audi 100 C4. Husker det godt fra når jeg prøvde dette:)

 

Og dette står i post 9, og vil dermed si at det er det samme på S2'en:

 

Disse nummerne er DIN-standard. 56 betyr Hovedlys generelt (før veksle-bryter mellom nær/fjern), 56a er fjernlys, 56b er nærlys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde som beskrevet over her ved å flytte fra 56b til 56 på s2 til en kamerat. da funka det som det skulle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, da prøver jeg det : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En fordel å koble ut nærlyset ved bruk av fjernlys. Mye lys rett foran bilen ødelegger nattsynet og blender for det som er lengre fremme. Ser man dårlig og kjører sakte som ei/en gammel kjærring/kaill er selvsagt mye lys rett foran bilen viktig : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde som beskrevet over her ved å flytte fra 56b til 56 på s2 til en kamerat. da funka det som det skulle.

 

Nå var jeg ute i bilen og kikka, men fant ikke noe 56.

 

Det er på den kontaken som går inn på lys hendelene mellom ratt og instrument?(bakdekselet) ?

eller er jeg helt på tur?

 

Ligger ikke under ved sikkringsboksen altså?

 

er på jobb så hadde ikke så god tid/lys og sjekke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå var jeg ute i bilen og kikka, men fant ikke noe 56.

 

Det er på den kontaken som går inn på lys hendelene mellom ratt og instrument?(bakdekselet) ?

eller er jeg helt på tur?

 

Ligger ikke under ved sikkringsboksen altså?

 

er på jobb så hadde ikke så god tid/lys og sjekke :)

 

Det stemmer. Men nummeret står på 'baksiden' av kontakten så det kan være litt vanskelig å se om ledningen er kort. Kan eventuellt bruke et speil.

 

Denne kontakten, takk til Eivind Spangen for lån av bilde;)

klemme56.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En fordel å koble ut nærlyset ved bruk av fjernlys. Mye lys rett foran bilen ødelegger nattsynet og blender for det som er lengre fremme. Ser man dårlig og kjører sakte som ei/en gammel kjærring/kaill er selvsagt mye lys rett foran bilen viktig : smil :

 

Slutt å prat tull. På linselys skal begge pærene være tent når du har på fjernlys ellers så har du et mørkt område der nærlysene skulle vært. Er ikke snakk om H4 lamper her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slutt å prat tull. På linselys skal begge pærene være tent når du har på fjernlys ellers så har du et mørkt område der nærlysene skulle vært. Er ikke snakk om H4 lamper her.

 

Tror du må lese hva Roger skriver.... , det er bare en fordel at det IKKE er lys nærme bilen når man bruker langlys (ja det er orginalt med lys i begge på linselys)

For da fokuserer man blikket lengere frem.... , som med H4 pærer...

 

Hadde Xenon i nærlys på min S2 , da var det mye vits å bruke langlys uten xenon....: rolleyes

Ble ikke akkurat noe bra langlys.....: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slutt å prat tull. På linselys skal begge pærene være tent når du har på fjernlys ellers så har du et mørkt område der nærlysene skulle vært. Er ikke snakk om H4 lamper her.

 

Tull??? : klø : Tenk på dette:

 

1. Hva skulle plutselig dukke opp i dette "mørke" feltet som du ikke allerede har sett i lyset fra langlysene? (så lenge du ikke er blendet av nærlyset :) )

2. Hvor langt er det "mørke" feltet?

3. Hvor langt kjører du pr sek i 80km/t?

4. Har du en sjanse i havet til å stoppe/svinge unne et hinder som du ikke ser før du kommer til det mørke feltet? : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

(ja det er orginalt med lys i begge på linselys)

 

Er faktisk ikke det. Ikke på alle ihvertfall. Har sett mange som oppfører seg slik jeg ønsker, dvs nærlys slukker når fjernlys tennes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du må lese hva Roger skriver.... , det er bare en fordel at det IKKE er lys nærme bilen når man bruker langlys (ja det er orginalt med lys i begge på linselys)

For da fokuserer man blikket lengere frem.... , som med H4 pærer...

 

Hadde Xenon i nærlys på min S2 , da var det mye vits å bruke langlys uten xenon....: rolleyes

Ble ikke akkurat noe bra langlys.....: dum :

 

Så det er en fordel å ikke ha lys nærme bilen? Er det dummeste jeg har lest/hørt i dag i alle fall. Jeg har xenon på mine nærlys og de lyser bra på de 40-60m dem lyser, lyser heller dårlig lengre frem kan man si...siden dem er justert for ikke å lyse lengre frem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man skal se langt frem , så er det fordel med lite lys rett forran bilen ja..... ;)

Hjelper ikke med Xenon 50m forran bilen når man vil se 2-300 meter forrover

 

Det er jo allviten...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tull??? : klø : Tenk på dette:

 

1. Hva skulle plutselig dukke opp i dette "mørke" feltet som du ikke allerede har sett i lyset fra langlysene? (så lenge du ikke er blendet av nærlyset :) )

2. Hvor langt er det "mørke" feltet?

3. Hvor langt kjører du pr sek i 80km/t?

4. Har du en sjanse i havet til å stoppe/svinge unne et hinder som du ikke ser før du kommer til det mørke feltet? : smil :

 

1. Et hjort eller elg som kommer hoppende ut på veien?

2. Det mørke feltet er 40-60m foran bilen alt etter som hvordan lyktene er stillt.

3. Ved 80km i timen så kjører du 22m/s.

4. Ja du har en mulighet til å begrense eller unngå kollisjon. Du kan jo selv regne på reaksjonstider.

 

Så det viktige: Hvordan i alle dager skal det være en fordel å IKKE ha lys nærme bilen? Den som klarer å begrunne dette må straks få endret reglene slik at nye biler ikke har lys nærme bilen, siden dette tydeligvis ikke er smart.

 

Geir Tony: Sorry offtopic, håper du får det fikset:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er faktisk ikke det. Ikke på alle ihvertfall. Har sett mange som oppfører seg slik jeg ønsker, dvs nærlys slukker når fjernlys tennes.

 

Det kan hende ja , min S2 hadde det iallefall orginalt :)

Og det er jo ikke en fordel..... noe vår lille venn Thomas ikke skjønner :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Et hjort eller elg som kommer hoppende ut på veien?

2. Det mørke feltet er 40-60m foran bilen alt etter som hvordan lyktene er stillt.

3. Ved 80km i timen så kjører du 22m/s.

4. Ja du har en mulighet til å begrense eller unngå kollisjon. Du kan jo selv regne på reaksjonstider.

 

Så det viktige: Hvordan i alle dager skal det være en fordel å IKKE ha lys nærme bilen? Den som klarer å begrunne dette må straks få endret reglene slik at nye biler ikke har lys nærme bilen, siden dette tydeligvis ikke er smart.

 

Geir Tony: Sorry offtopic, håper du får det fikset:)

 

Hvorfor slokkes tåkelys når man bruker langlys på nyere biler tro?: rolleyes

Kan det være for å få blikket fremover og ikke ut til siden , eller er det for å spare strøm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man skal se langt frem , så er det fordel med lite lys rett forran bilen ja..... ;)

Hjelper ikke med Xenon 50m forran bilen når man vil se 2-300 meter forrover

 

Det er jo allviten...

 

Glemte skrive det i stad, men når jeg slår på langlysene har jeg et komplett lysbilde og ser så langt fjernlysene lyser. Allmenn viten er heller det at har man for mye lys nær bilen kan manfå egenblending, men Audi/Hella har produsert sine lykter etter felles europeiske regler og holder seg innenfor de verdier for lysstyrker som er satt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor slokkes tåkelys når man bruker langlys på nyere biler tro?: rolleyes

 

Bland ikke inn mere tull her nå er du snill. Er av samme sak som jeg skrev over, egenblending pga for mye lys. De slokker fordi tåkelys sammen med nærlys gir for mye lys og er ikke lov. Det som det er snakk om her er jo at det ikke er nærlys når langlysene tennes etter at man har bygget om til linselys fra vanlige H4 lamper. Har gjort dette selv og jeg kjørte en stund uten å koble om og det er ikke å anbefale da det ble heller mørkt framfor bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo da nok "tull" :D

Ut ifra det du skrev på forrige side , så virka det som det var viktig med mye lys forran bil når man bruker langlys ;)

Men nå virker det som du har forklart ditt budskap bedre , og kan være litt mer enig :D

 

Men du må være enig at det er ikke noen fordel med mye lys rett forran bilen , når man kjører med langlys.

Som jeg og Roger vil frem til....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er noen som har sagt til meg at man kan bytte om inne i lykta også? stemmer dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo da nok "tull" :D

Ut ifra det du skrev på forrige side , så virka det som det var viktig med mye lys forran bil når man bruker langlys ;)

Men nå virker det som du har forklart ditt budskap bedre , og kan være litt mer enig :D

 

Men du må være enig at det er ikke noen fordel med mye lys rett forran bilen , når man kjører med langlys.

Som jeg og Roger vil frem til....

 

Er enig i at det ikke er bra med for mye lys ja, men det er ikke tilfellet her:) Det blir for lite lys dersom man ikke kobler om, derfor jeg sa at det var tull. Hadde dette omhandlet H4 lamper så hadde dere hatt rett, men det gjør det ikke og dermed blir det bare feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er noen som har sagt til meg at man kan bytte om inne i lykta også? stemmer dette?

 

Det er et ledningsnett inni lykta, så det går nok an å gjøre noe kreativt der også. Det er derimot ikke like enkelt som å flytte over en ledning på lysbrytern og det vil heller ikke være like 'bra', misforstå meg rett:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.