#26 Skrevet Mai 30, 2008 Det er et ledningsnett inni lykta, så det går nok an å gjøre noe kreativt der også. Det er derimot ikke like enkelt som å flytte over en ledning på lysbrytern og det vil heller ikke være like 'bra', misforstå meg rett:) aha Da skal jeg se hva jeg får til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Mai 30, 2008 En ting jeg tenker på ifm denne diskusjonen deres, Blikket skal jo konstant veksle mellom nær og fjern da du kjører. Da må man jo ha lys begge steder slik det faktisk er originalt på biler med "doble reflektorer". Selv synes jeg iallefall det blir tragisk dårlig lys på biler som er "feilkoblet". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Mai 30, 2008 En ting jeg tenker på ifm denne diskusjonen deres, Blikket skal jo konstant veksle mellom nær og fjern da du kjører. Da må man jo ha lys begge steder slik det faktisk er originalt på biler med "doble reflektorer". Selv synes jeg iallefall det blir tragisk dårlig lys på biler som er "feilkoblet". Takk, det jeg har prøvd å formidle:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Mai 31, 2008 1. Et hjort eller elg som kommer hoppende ut på veien? 2. Det mørke feltet er 40-60m foran bilen alt etter som hvordan lyktene er stillt. 3. Ved 80km i timen så kjører du 22m/s. 4. Ja du har en mulighet til å begrense eller unngå kollisjon. Du kan jo selv regne på reaksjonstider. Så det viktige: Hvordan i alle dager skal det være en fordel å IKKE ha lys nærme bilen? Den som klarer å begrunne dette må straks få endret reglene slik at nye biler ikke har lys nærme bilen, siden dette tydeligvis ikke er smart. Blir litt OT dette, men er på en måte relevant alikevel Starter med det siste først og for å gjenta meg selv: man ønsker ikke sterkt lys rett foran bilen fordi det ødelegger for synet lengre fram (sier seg selv egentlig synes jeg men...). Nå er det en stund siden jeg tok lappen, men da het det ved landeveiskjøring: "Fokuser langt fram på veien. Den vanligste feilen ferske sjåfører gjør er å feste blikket for nært bilen". 1: Ok. Hvor fort vil du si at en elg/hjort beveger seg når den jogger over veien? (og hvorfor spør jeg om det ) 2: 3: 4: Jeg vil anta at halve avstanden er brukt opp før man rekker å starte å bremse eller svinge unna. Bremse er bare å glemme. Bermser ikke ned mange km/t på 25m dessverre. Styre unna: Jo ja, men med en litt understyrt bil tar det faktisk litt tid før den reagerer. Påstår fortsatt at det du ikke ser før det er 50m unna når du kjører i 80 er det stor sannsynnlighetr for at du enten treffer eller krasjer i forsøket på å unngå da svingen blir skarp når avstanden er så liten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Mai 31, 2008 En ting jeg tenker på ifm denne diskusjonen deres, Blikket skal jo konstant veksle mellom nær og fjern da du kjører. Da må man jo ha lys begge steder slik det faktisk er originalt på biler med "doble reflektorer". Selv synes jeg iallefall det blir tragisk dårlig lys på biler som er "feilkoblet". På biler sånn som min Audi 90 quattro , med dobbel lykter - H4 og H1 pærer..... der får du lyset langt frem , og får bort nærlyset pga H4 pæra som tar bort nærlyset. Dette mener jeg og andre er bedre en fks slike lys som det er snakk om her.,der man får nærlys + langlys JADA... jeg har hatt S2 sedan med linselykter... og synes det ble for mye lys nært bilen når langlysa ble brukt Er dette min personlige mening om lysbruk , så får det så være.... Og som Roger prøver å formiddle , du klarer ikke å stoppe for en elg som innafor "nærlys sona" i 80kmt alikevell.. Med sellfølgelig, er man 100% på hugget med Porsche Cayenne bremser og 265.35 Pirelli P zero så kan det kansje hende... Jeg og Roger er iallefall enig Ble jo en morsom tråd det her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Juni 1, 2008 En ting jeg tenker på ifm denne diskusjonen deres, Blikket skal jo konstant veksle mellom nær og fjern da du kjører. Da må man jo ha lys begge steder slik det faktisk er originalt på biler med "doble reflektorer". Selv synes jeg iallefall det blir tragisk dårlig lys på biler som er "feilkoblet". Om en har "rett" justerte langlys så blir det normalt sett nok lys framfor bilen til å opprette sikkerheten å da skal dem også lyse slik at en har en fin overgang mellom bilen å helt frem som langlysene lyser. Om dem er justert feil som i mange tilfeller så blir det jo selvsagt helt feil lysbilde. Det er bedre at bare langlysene lyser uten nærlys pga da er det lettere å oppdage ting før det er nesten for sent. Er enig i at det ikke er bra med for mye lys ja, men det er ikke tilfellet her:) Det blir for lite lys dersom man ikke kobler om, derfor jeg sa at det var tull. Hadde dette omhandlet H4 lamper så hadde dere hatt rett, men det gjør det ikke og dermed blir det bare feil. hvorfor har dem rett hvis det omhandler H4 pærer: klø : er jo samme prinsippet uansett. (eneste forskjellen er at samme pære inneholder begge lysene) Bland ikke inn mere tull her nå er du snill. Er av samme sak som jeg skrev over, egenblending pga for mye lys. Har gjort dette selv og jeg kjørte en stund uten å koble om og det er ikke å anbefale da det ble heller mørkt framfor bilen. Det er etter d jeg ser du som snakker mest tull her. så kanskje du skal slutte å skrive da;) Sitat:Opprinnelig skrevet av Roger Løfald Tull??? Tenk på dette: 1. Hva skulle plutselig dukke opp i dette "mørke" feltet som du ikke allerede har sett i lyset fra langlysene? (så lenge du ikke er blendet av nærlyset ) 2. Hvor langt er det "mørke" feltet? 3. Hvor langt kjører du pr sek i 80km/t? 4. Har du en sjanse i havet til å stoppe/svinge unne et hinder som du ikke ser før du kommer til det mørke feltet? 1. Et hjort eller elg som kommer hoppende ut på veien? 2. Det mørke feltet er 40-60m foran bilen alt etter som hvordan lyktene er stillt. 3. Ved 80km i timen så kjører du 22m/s. 4. Ja du har en mulighet til å begrense eller unngå kollisjon. Du kan jo selv regne på reaksjonstider. 1. Om du ikke ser en hjort eller elg før han er inne i dem 40 meterne det er snakk om så er sansynlighetene for hjort/elgstek veldig stor.. har ikke en sjangse til å reagere om en kjører i 80 uansett. (fra 40 til 60 meter er lysene så lav at lysene lyser bare på tærne til dyrne likevel å det ser en ikke) da er det langlysene som skal "se" elgen/hjorten) å det gjør dem BEDRE uten at nærlysene er tent. 4. i en horibel fart av 80km/h bruker en ca 55 meter på å stoppe på. (dette er på tørr asfalt) og med en god reaksjonstid. ved "festkjøring" så tviler jeg på at en reagerer før en stund senere. regner med mellom 65-70 meter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet Juni 1, 2008 Trenger ikke lys når man bare kjører 80 da:p Til trådstarter: Kjøpte du nye kontakter til ledningsnettet? Jeg hadde flatkontakthus, men på lyktene er det jo rundstikker. På det delenr jeg fant i AKTE fikk jeg bare utlevert kontakthuset uten innhold:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet Juni 1, 2008 1. Om du ikke ser en hjort eller elg før han er inne i dem 40 meterne det er snakk om så er sansynlighetene for hjort/elgstek veldig stor.. har ikke en sjangse til å reagere om en kjører i 80 uansett. (fra 40 til 60 meter er lysene så lav at lysene lyser bare på tærne til dyrne likevel å det ser en ikke) da er det langlysene som skal "se" elgen/hjorten) å det gjør dem BEDRE uten at nærlysene er tent. 4. i en horibel fart av 80km/h bruker en ca 55 meter på å stoppe på. (dette er på tørr asfalt) og med en god reaksjonstid. ved "festkjøring" så tviler jeg på at en reagerer før en stund senere. regner med mellom 65-70 meter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet Juni 2, 2008 Trenger ikke lys når man bare kjører 80 da:p Til trådstarter: Kjøpte du nye kontakter til ledningsnettet? Jeg hadde flatkontakthus, men på lyktene er det jo rundstikker. På det delenr jeg fant i AKTE fikk jeg bare utlevert kontakthuset uten innhold:) De kontaktene som sitter i de gamle lyktene passer rett inn i de nye. Må skjøte ledningsnett inne i lykta riktignok men. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet Juni 2, 2008 Pluggen til lykta er riktig, det du må gjøre er å koble om pluggen til lysbryteren. Om du er snill gutt så kan jeg skru opp å se på koblingen hos meg.. (hvor mange øl blir det på meg på våler da?? hehe..) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet Juni 2, 2008 Pluggen til lykta er riktig, det du må gjøre er å koble om pluggen til lysbryteren.Om du er snill gutt så kan jeg skru opp å se på koblingen hos meg.. (hvor mange øl blir det på meg på våler da?? hehe..) Hadde du giddi a lars Jeg finner ikke de talla folk snakker om her, ikke at jeg har hatt tid heller.. du ska no få no'n øl ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet Juni 2, 2008 Fekk høre at brukte du langlysa og nærlysa i lag på linselyktene så kunne det blir får varmt inni lyktene, og det kunne gå utover reflektorane, men eg kan være feil infomert.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet Juni 4, 2008 Fekk høre at brukte du langlysa og nærlysa i lag på linselyktene så kunne det blir får varmt inni lyktene, og det kunne gå utover reflektorane, men eg kan være feil infomert.. Næææh.... Tror ikke det. både B3 og B4 lykter uten linse kjører jo to pærer i drift samtidig, og blir ikke noe problem der. Det som sikkert ble ment, er at du kan ikke kjøre nær og fjern samtidig i en H4-pære, ettersom pæra da blir altfor varm, og kommer til å ryke. Det er akkurat derfor originale H4-biler kutter nærlyset når fjernlys settes på, som igjen er grunnen til at denne tråden ble startet i utgangspunktet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet Juni 12, 2008 Da har jeg tatt bilde av koblingen i min S2 1991mod med linselykter (RS2). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet Juni 13, 2008 TUSEN hjertelig Lars k 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...