#1 Skrevet Mai 29, 2008 Har skrevet inn et par ganger før om dette? (Sjekk tråder som inneholder ordene i tittelen.) Når jeg slepper gasspedalen/clutchpedalen fort, så dunker/smeller det i drivverket. Har spurt sikkert 100 kompetente folk til nå samt hatt bilen inne hos 4!!!! aut. Audi-verksteder; alle kommer bare med antagelser. Har byttet mange deler allerede, men ingenting har hjulpet!!!! Er det noen der ute som har hatt det samme problemet som beskrevet, byttet en del/noen deler og faktisk blitt kvitt problemet. Svar som leder frem til en løsning av problemet, vil bli betalt! Helt seriøst!! PS! Har byttet alle foringer i forbindelse med drivverket, bakre differensial; alle andre deler av drivverket/demping er sjekket av flere kompetente folk, og funnet ok!!???!!! PPS! Igrunn er jeg en tålmodig sjel, men dette problemet som har vart i 16 mnd., begynner å tære big time på min tålmodighet og min økonomi!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 29, 2008 hm. hvilken bil er det? vist du har ett dobbeltmasse svinghjul, og dette er utslitt.. kan det da bli sånn montro? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 29, 2008 Sorry, det gikk litt fort i svingene... A6 1.8TQ 98 modell. Chippet til ca. 190 hk (ukjent chipping.) Gått 220.000 km, manuell gir. Har byttet bakre diff i en ny. Problemet endret seg ikke. Jeg har lest om flere som har det samme problemet, på denne internettsiden såvel som på tyske og engelske klubbnettsider. Det rare er at mange beskriver at de har det samme problemet, men ingen skriver i klartekst at de faktisk har funnet en endelig løsning og blitt kvitt problemet: klø : Det finnes liksom bare en haug med forslag/antagelser om hva som er gale/bør gjøres, men ingen svar på at DETTE HJALP OG PROBLEMET ER LØST : klø :: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 29, 2008 Hehe. blir spennende å se løsningen her.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 30, 2008 Sikkert et dumt spørsmål dette, men har du heisa opp bilen på bukk, tatt tak i kardangen og prøvd å vridd den fram og tilbake? Det pleier jo å være litt slark der, men med veldig mye slark så kan det bli sånn som du beskriver her.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 30, 2008 Sjekk også foringene til diffen.. Kan også være slakke i en drivknute bak.. Lyden kan også være fra noe fremme i bilen da lyd bærer ganske godt i disse stålsakene Gjør som Harald Soia sa, heis opp! Få noen til å holde fast bakhjulene og vri på mellomakslingen! :-) Da får du hverfall vite om det er pinjongen som må chimses opp.. Hender denne får for mye bevegelse og da vil koblingen i diffen bli litt slakk.. Kan fikses selv om man har litt efaring med å skru :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 15, 2011 Gammel tråd men nå er jeg der med min bil, snart fått bytta alt som er så få byttet av foringer uten at lyden har blitt noe bedre. (Mye annet av lyder og sånn som er borte da så helt forgjeves har det ikke vært Gjorde det Harald Soia har skrevet over her med selve drivakselen og det er her jeg tror jeg begynner å nærme meg problemet og håp om en snarlig løsning. Jeg har en god slump med bevegelse her.. Tenker jeg klokka så kan jeg vel vri en 9-12 minutter før jeg møter en klassisk metallklunk. Som vil si nesten en kvart omdreining! Er det disse som må byttes da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 16, 2011 Blauparts.com hadde repsett til mellomaksel til C4 før, men har kuttet ut det nå. Så da blir det nok å bytte en og en del, og det er vel kanskje et tips å ha på godt med egnet locktite på splines'en når man setter sammen også? Gjorde i hvertfall underverker på fatters Granada for '100 år siden'.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 16, 2011 Sannheten er jo den at dette kan forårsakes av alle deler igjennom drivverket ditt, og det vil aldri være noe fasit på hvor denne slakka er, det kan jo også være ødelagte oppheng på enten, bakdiff, girkasse, eller et motorfeste kan også lage et skikkelig mettalisk klunk.. Få bilen opp på bukk, gå over alle oppheng og feste, er de ok. Så bør du ha med deg et par kompisser og holde igjen hjula for så og vri på mellomaksel, som nevnt tidligere her, men disse tingene her har nok allerede vært sjekket 4 ganger, siden du har vært innom fire verksteder.. Du kan også holde igjen helt inne på krona ved difrentsialene, for så og dreie hjule frem og tilbake for og sjekke slakke på drivknutene.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 16, 2011 På en S4 jeg hadde var det mye klonk, den forsvant etter at jeg byttet ut hele coilrekka.. ! føltes akurat som quattro-donk, men var tenningsfeil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 16, 2011 Vet ikke om det var til trådstarter eller meg du svarte til Kjetil, men jeg har ihvertfall både byttet det som er av foringer å få byttet, samt at jeg har fått bekreftet at det er bra slakk i mellomakselen, som du vil se når du leser innlegget mitt Tormod: Det er ikke coilrekka, vet hvordan det føles/høres ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 17, 2011 Hehe, det var til trådstarter, så ikke på årstallet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 24, 2012 Har du blitt noe klokere på dette med denne slakken? Føler at vi er i samme situasjon 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 24, 2012 Hadde samme problemet med en calibra turbo 4x4. Der var svaret så enkelt at jeg hadde kjøpt to nye dekk. Da ble rulleomkretsen på framdekkene og bakdekkene over 2% som igjen gjorde at det kom dunk i fordelingskassen når jeg slapp gassen eller ga gass eller clutchet. Så når det gjalt den bilen må man kjøpe 4 nye dekk når man bytter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 28, 2012 Jeg også sliter med en sånn dunk. Har fått noe tips om at det kan skyldes slakk i noe som het viskosekobling eller hva det het. Var værtfall den delen som står utenpå girkassa som mellomakselen er festet på. Der har jeg nemlig en del slakk som jeg har hørt at det ikke skal være noe. Er det noen som har byttet denne delen noen gang? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 28, 2012 Lite med viskosekoblinger på rettstillt motor vel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 29, 2012 Bilder med viskosekobling skal normalt ikke ha dette problemet med "Quattro-klonk", da er det i tilfelle slitte foringer og/eller drivledd. Dette problemet er først og fremst på Quattro med Torsen diff, av den grunn at denne er inne 100% hele tiden, og med årevis med gassing og giring som igjen gir positiv/negativ kraft på kardangen, så blir kronhjul og pinjon slitt. Jo større glippe mellom disse to drevene, jo mer slark og klonk får du. Har hørt om at dette kan shimses opp, men du har fortsatt slitte drev så jeg mistenker at shimsing ofte kan resultere i "hvining" i drevene, og dette er jo ikke pent. Beste og billigste løsning er å finne fram en brukt komplett bakdiff som har gått lite. Mulig du også kan kjøpe nytt kronhjul og pinjon på møller, for så å overhale diffen du har, men dette er helt sikkert ikke billig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 29, 2012 Min bil er en A6 2,7t og jeg så en annonse på autodb.no og der stod det blandt annet at viskosekobling var byttet (vet ikke hvorfor, planlegger å ringe å spørre hvorfor). Har byttet girkassefester, alle fester til diffen, motorfestene er gode, ingen slakk i drivaksler eller mellomaksel. Trudde problemet var diffen jeg og så kjøpte meg en brukt diff fra en Allroad 2,7t automat som bare hadde gått 109.000km. Men da jeg skrudde ned min så og sammenliknet min diff med den jeg hadde kjøpt så var den nesten ikke noe slakk i noen av dem, så da skrudde jeg bare opp min igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 29, 2012 Jeg har også en A6 2.7T med det samme "problemet"... Har ikke sett noe særlig på det enda, men finner jeg ut av det så kommer det opp her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 30, 2012 Setter en knapp på girkassefester, motorfester, eksosoppheng, og eller lite klaring mellom eksos og karrosseri 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 31, 2012 Har du manuelt gir og eller. Ta å skjekk om det er mye slakk i viskosekoblinga di da. Jekk opp ræva på bilen og vri på mellomakselen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 15, 2012 jeg har også blitt lei og vil finne løsningen på den irriterende klunken...jeg mistenker det er momenthylsa på S4'n min som har etter nok misbruk blitt slarkete i noe lager eller bakdiffen som trenger en liten shimsejobb...noen innspill?. Øyvind... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 16, 2012 Lite kjent med A4 generelt, men på eldre småchassis audier er det ofte torsen-diffen på girkassa som det er slakk i. Jeg har denne quattro-klonken i min bil også (CQ20vt), og der er alt i drivverk nytt (alle ledd), bakdiffen er shimsa opp til 0 slakk, men det er fortsatt slakk i kassa. Ettersom det er diffen på kassene som oftest ryker (sammen med sync ring til 2.gir), så er det den neste delen jeg kommer til å bytte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...