Hvordan måles db på Våler-banen ?? (Skal måle db på en bil i helga)

Anbefalte innlegg

Har fått lånt meg en db-måler ifra jobb fordi jeg skal få målt Urquattroen til en kompis om den går klar. Men hvordan måler de på Våler ?? Er det 100 db forbi der måleren står ?? Har forstått det slik den står et stykke unna banen. Eller er det 100 db målt bak bilen slik som NBF har det i sitt reglement (Viss høyde,viss vinkel å lengde bak bilen eller eksosutslippet hvis den har annen plass enn bak) Noen som kan svare meg på det ???

 

Kommer til å ta med db-målern ned til Våler neste helg,så de som føler for det kan jeg sikkert måle db i forbindelse med litt pilsdrikking på fredagen ;) (Målern tar fra 32-130 db forresten)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått lånt meg en db-måler ifra jobb fordi jeg skal få målt Urquattroen til en kompis om den går klar. Men hvordan måler de på Våler ?? Er det 100 db forbi der måleren står ?? Har forstått det slik den står et stykke unna banen. Eller er det 100 db målt bak bilen slik som NBF har det i sitt reglement (Viss høyde,viss vinkel å lengde bak bilen eller eksosutslippet hvis den har annen plass enn bak) Noen som kan svare meg på det ???

 

Kommer til å ta med db-målern ned til Våler neste helg,så de som føler for det kan jeg sikkert måle db i forbindelse med litt pilsdrikking på fredagen ;) (Målern tar fra 32-130 db forresten)

 

Vet ikke om det er likt, men da jeg var på Rudskogen på japsetreff : flau : målte de 1 meter bak eksospotta, i høyde med denne, ved et turtall på 4000 rpm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått lånt meg en db-måler ifra jobb fordi jeg skal få målt Urquattroen til en kompis om den går klar. Men hvordan måler de på Våler ?? Er det 100 db forbi der måleren står ?? Har forstått det slik den står et stykke unna banen. Eller er det 100 db målt bak bilen slik som NBF har det i sitt reglement (Viss høyde,viss vinkel å lengde bak bilen eller eksosutslippet hvis den har annen plass enn bak) Noen som kan svare meg på det ???

 

Kommer til å ta med db-målern ned til Våler neste helg,så de som føler for det kan jeg sikkert måle db i forbindelse med litt pilsdrikking på fredagen ;) (Målern tar fra 32-130 db forresten)

 

Du må huske at det er forskjell på standstøy og db under pådrag pål. våler måler under pådrag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måleren på Våler er vel plassert bortenfor banen nede i svingen før langstrekka om jeg ikke husker helt feil?

 

Måler den mer enn 100db blir du flagga.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må huske at det er forskjell på standstøy og db under pådrag pål. våler måler under pådrag
Vet godt det er STOR forskjell på standstøy å stram wire-måling ja ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måleren på Våler er vel plassert bortenfor banen nede i svingen før langstrekka om jeg ikke husker helt feil?

 

Måler den mer enn 100db blir du flagga.

Står den på gress ?? Hvor langt unna banen står den målern ?? Noen som har en formening om det ?? Så med andre ord så er det 100 db målt ved målern som står på gresset ved siden av banen ? Kan være greit å få målt db før han kjører nedover med bilen...kjipt å dra helt ned dit å ikke få kjøre.

 

EDIT: Vet det er MANGE faktorer som spiller inn men tenkte å få målt sånn noenlunde samme måte som de måler db på Våler. 100 db målt en meter bak bilen å 100 db målt på en måler som står et stykke unna banen er ganske stor forskjell..............var vel flere biler som nesten kjørte med rake rør på Gatebil forrige helg ??? Krb sin bil å Bjørk sin har vel ikke all verdens eksos-anlegg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror måleren står på venstre side av langsiden (sett i kjøreretning), 100-150m fra svingen ut på langsiden. :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror måleren står på venstre side av langsiden (sett i kjøreretning), 100-150m fra svingen ut på langsiden. :confused:
Takk for infoen :) Får prøve å simulere noenlunde samme opplegget da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan jo kjøre med innsia av huet på langstrekket og da. :) Vet det er flere som har kjørt på Våler og brukt huet, dvs ikke stram wire rundt hele banen. Ellers tror jeg Walter traff ganske bra med plassering, bortsett fra at jeg syns 100-150m hørtes litt mye ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan jo kjøre med innsia av huet på langstrekket og da. :) Vet det er flere som har kjørt på Våler og brukt huet, dvs ikke stram wire rundt hele banen. Ellers tror jeg Walter traff ganske bra med plassering, bortsett fra at jeg syns 100-150m hørtes litt mye ut.
Hehe lett å si når horna vokser gjennom taket ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med andre ord , bare å slakke av litt rundt der den står da :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med andre ord , bare å slakke av litt rundt der den står da :D
Gjentar meg selv igjen.......det er lett å si når man sitter bak rattet å horna vokser opp igjennom taket ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viss det er i forbindelse med vacn sitt treff neste helg du skal måle denne bilen er det 90db som gjelder på denne banen...

 

Ble svartflagga på 94db i fjor:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viss det er i forbindelse med vacn sitt treff neste helg du skal måle denne bilen er det 90db som gjelder på denne banen...

 

Ble svartflagga på 94db i fjor:(

Du har tydeligvis ikke fått med deg at det har blitt 100 db ???? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har tydeligvis ikke fått med deg at det har blitt 100 db ???? ;)

 

Det har eg da ikke;)

 

Får kjøre fort iår jeg og da, var kjipt i fjor iom eg måtte ligge og lunke på gassen utav denne svingen og dermed slippe forbi bilene jeg hadde kjørt forbi tildligere, heh...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S3'n min blei flagga i fjord pga for mye støy : rolleyes reagerte vist på en spesiel lyd... så måtte kjøre sakte der å slippe forbi biler jeg hadde kjørt forbi, artig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke hvordan dere får det til jeg. Jeg har relativt mye lyd i min V8. Men ved FULT pådrag ligger jeg fortsatt under 90DB. Og det er relativt langt mellom 90 og 100 DB. Hvordan klarer en S3 å bli flagget da?

 

Har du 500hk+ og eksos ut av skjerm eller åpen westegate ut av skjerm kan jeg skjønne det. Men hvordan klarer dere å få en "normal" bil (les S3) til å bryte 90DB?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke hvordan dere får det til jeg. Jeg har relativt mye lyd i min V8. Men ved FULT pådrag ligger jeg fortsatt under 90DB. Og det er relativt langt mellom 90 og 100 DB. Hvordan klarer en S3 å bli flagget da?

 

Har du 500hk+ og eksos ut av skjerm eller åpen westegate ut av skjerm kan jeg skjønne det. Men hvordan klarer dere å få en "normal" bil (les S3) til å bryte 90DB?

Eksos-anlegg uten kat og kun med en potte helt bakerst........lydbølger er noe rare greier. En bil kan "virke" som om den bråker mens en som høres stille ut i forhold kan bråke mere. Gir andre frekvenser på visse turtall osv osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok et par målinger på bilen isted..........målte den til 100,3 db på 4000 o/min en meter ifra. På fullt pådrag målt mens han passerte måleren på cirka en meters avstand så viste den 113,5 db : smil : Så imorra skal han bytte ut ene potta mot en resonator,selv med to potter bråka den såpass mye gitt!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må passe på å ikke drikke FOR mye/noen pils, da når dere skal måle på Våler. "Knapp-Ulf" blir ikke blid hvis folk setter seg bak rattet og gasser med pils innabords...: rolleyes

Btdt..: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må passe på å ikke drikke FOR mye/noen pils, da når dere skal måle på Våler. "Knapp-Ulf" blir ikke blid hvis folk setter seg bak rattet og gasser med pils innabords...: rolleyes

Btdt..: rolleyes

Hehe jeg skal ikke måle db på biler hvor folk har drukket nei !!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe jeg skal ikke måle db på biler hvor folk har drukket nei !!!

 

Kan du måle min før jeg tar pils da..Syns den bråker serru : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det en meter bak og i pottehøyde de måler db "standstøy" og? I forb. med godkjenning.

Har merket meg at vel 4000 rpm ikke er så gale med 3" , hadde vert verre på 3000.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det en meter bak og i pottehøyde de måler db "standstøy" og? I forb. med godkjenning.

Har merket meg at vel 4000 rpm ikke er så gale med 3" , hadde vert verre på 3000.

3000 er typisk resonansområdet som vi mennesker(?) hører godt, men det er ikke sikkert at den tekniske målinga er enig med oss.

Dette er faktisk et eget fagfelt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må passe på å ikke drikke FOR mye/noen pils, da når dere skal måle på Våler. "Knapp-Ulf" blir ikke blid hvis folk setter seg bak rattet og gasser med pils innabords...: rolleyes

Btdt..: rolleyes

 

Det sier seg ikke selv, altså? : rolleyes: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjest
Denne tråden er stengt for flere svar.


VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.