Gode tips til fast-rustede bolter?

Anbefalte innlegg

Har problemer med å løsne en godt fast-rustet bolt.. : vinke :

Bolten er den gjennomgående bolten på brakettet til klimapumpa..

 

Har vært borti mange fast rustne skruer på jobben, men denne tar kaka.. har holdt på i hele dag å dynket med 2 forskjellig rustløser middler, banket og slått på bolten, men får overhode ikke rikket den.. Drar jeg for hardt med latman drar jeg av bolten.. : bh :

 

Den sitter nok rimelig godt fast rustet i de 2 gjennomgående hylsene..

Noen som har kloke tips til hva jeg kan prøve?

 

Bilde:

Bilde 193.jpg

Må få løsnet bolt (rød pil), så jeg får vridd klimapumpa og hektet av reima.. Bolt (gul pil) er løsnet..

Bilde 192.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis av meg brukte noe rustoppløsningsmiddel på en gammel golf, men han tok ikke telefonen nå...men han kjøpte det på bilxtra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd å varme den opp med en liten gassbrenner eller liknende?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte å dynke den inn i rustløser en siste gang før jeg legger meg, la dette virke over natta.. Så går jeg på mer varme i morra..

 

Men tar gjerne i mot flere tips.. Er vell ingen andre lette måter å få av reima på en god måte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varme fikser det meste ja, men må jo varme det rundt, ikke selve skruen... Ellers hjelper det jo og slå med hammer på den, får da sprekker jo rusta opp..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vært borti mange sånne. Gå på med varme så skal du se den kommer. Men vær forsiktig. Masse annet rundt der som kan ta skade av at du går på med varme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

varm på godset som er i området rundt gjengene på skruen, også sprayer du frysespray på hode på skruen, uten å spraye på godset så du kjøler ned det, altså varmt gods å kald skrue, da løsner det.. som regel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Varme

2. Vold

3. Mere vold....:evil:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte å dynke den inn i rustløser en siste gang før jeg legger meg, la dette virke over natta.. Så går jeg på mer varme i morra..

 

Men tar gjerne i mot flere tips.. Er vell ingen andre lette måter å få av reima på en god måte?

 

Jo.. Hvis du tar av reimskiva på veiva. Det er 4x 6 eller 8mm bolter, husker ikke helt, bare ta med en 10 og en 13mm pipe så. Ta av remskiva her, ta av reima og skru det sammen igjen.

 

 

BTW veit du åssen du får av hjulet på AC pumpa? Lager på min er gåen og det høres veldig stygt ut, så har tatt av reima og kjører uten.. men det er ikke behagelig i +26 grader celsius akkurat

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På reimhjulet på veiva satt det 4x 6mm innvendig umbraco skruer.. Disse er skrudd ut.. Men reimhjulet sitter også fast.. Må få tak i noe slags avdrager eller noe..

 

For det skal være mulig å få av reimhjulet uten å skru ut 27mm skruen som sitter i midten? Står i boka at den skal skrus til med 350nm, og den har sikkert rustet litt den også, når jeg ser åssen alt annet er.. : bh : Så har ikke veldig lyst til å røre den..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BTW veit du åssen du får av hjulet på AC pumpa? Lager på min er gåen og det høres veldig stygt ut, så har tatt av reima og kjører uten.. men det er ikke behagelig i +26 grader celsius akkurat

 

Har aldri gjort dette.. Ser det sitter en mutter i framkant.. Men kan jo være noe mer også?!

Jeg har tatt med reprasjonshåndbok for 5-syl turbo motorer fra jobben.. Så kan bla gjennom den og se om jeg ser åssen hjulet på AC pumpa sitter..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Denso 10P17C (den på bildet) må man skru ut mutteren i midten, så er det bare å bruke et spesialverktøy til å dra av remhjulet.. :) Det verktøyet har "ingen", så en avdrager gjør også jobben om den er liten nok. Når man har fått av det er det bare en låsering som holder lageret i kompressorclutchen på plass, så om man ikke sliter med å få av den ytterste delen der er det lageret byttet på 15 minutter.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Denso 10P17C (den på bildet) må man skru ut mutteren i midten, så er det bare å bruke et spesialverktøy til å dra av remhjulet.. :) Det verktøyet har "ingen", så en avdrager gjør også jobben om den er liten nok. Når man har fått av det er det bare en låsering som holder lageret i kompressorclutchen på plass, så om man ikke sliter med å få av den ytterste delen der er det lageret byttet på 15 minutter.. :)

 

Hei :) Jeg har fått av ytterste delen og låseringen.. men lageret får jeg ikke ut. Jeg har nok en annen pumpe da. Skal ta litt bilder. Det er litt vanskelig å komme til, har ikke plukket av fronten..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For det skal være mulig å få av reimhjulet uten å skru ut 27mm skruen som sitter i midten? Står i boka at den skal skrus til med 350nm, og den har sikkert rustet litt den også, når jeg ser åssen alt annet er.. : bh : Så har ikke veldig lyst til å røre den..

 

Nei, ikke på femmermotorene. Du må ut med senterbolten også, og diverse kilder mener nok også at det er tryggest å ha verktøyet for å låse fast veiva når du holder på med denne operasjonen. Ser for meg at det er enklere å prøve å løsne reimhjulet til kompressoren som Eyvind beskriver.

 

Ellers kan det jo være en løsning å løsne festebraketten til klimapumpa fra blokka hvis du kommer til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

spesial verktøy 2079 og 2084 for å holde igjen veiva, skal vi vell ha på jobben.. så da får jeg løsne den på mandag.. Skal skifte reg.reim når jeg først er i gang, så må ha av det veivhjulet uansett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.