Anbefalte innlegg

Jeg får ikke bygget noe ladetrykk i min 1,8t AEB motor. Den går veldig dårlig og lader maksimalt 0,3-0,4 bar. Det kan virke som den går på nødprogram, men jeg kan liksom ikke finne feilen. Jeg har byttet N75 ventilen, sjekket for lekkasje i slanger og koblinger, alt er tett. Prøvde å nappe ut kontakten til LMM, da gikk den akkurat like dårlig som før. Ingen forandring. Prøvde også å nappe ut slangen mellom N75 og Wastegate bare for å sjekke, og, surprise: ingen forskjell. Jeg har heller ingen ledningsbrudd noe sted jeg kan se. Bilen har chip også, så jeg skal jo ha betydelig høyere ladetrykk... Ikke har jeg Vag-Com til å få sjekket noe heller. Men er det noen som kan gi meg noen hint og vink på hvor jeg skal feilsøke? Begynner å få grått hår av detta greiene her.. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wastegaten din er fucket kan det jo virke som.

Ta opp og gjør rent så får du nok trøkk! :)

 

Hvis ikke kan det kanskje tyde på deffekt turbo.. :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det at bilen ikke går dårligere med LMM plugga ut, betyr ikke det at LMM er defekt ? Ikke skyt meg hvis jeg tar feil her, men mener å ha lest det, og det virker jo logisk at den skal gå dårligere om den ikke får målt lufta den får inn..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det at bilen ikke går dårligere med LMM plugga ut, betyr ikke det at LMM er defekt ? Ikke skyt meg hvis jeg tar feil her, men mener å ha lest det, og det virker jo logisk at den skal gå dårligere om den ikke får målt lufta den får inn..

 

Ja, det tenkte jeg også på, men kan Lmm gjøre at bilen mister en kilo ladetrykk da? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wastegaten din er fucket kan det jo virke som.

Ta opp og gjør rent så får du nok trøkk! :)

 

Hvis ikke kan det kanskje tyde på deffekt turbo.. :(

 

Jeg har sjekka om det er slark i turboen, men det er ikke noe nevneverdig. Kan være sprekk et sted da muligens men.. Jeg tenkte jeg skulle plukke ut turbo og wastegate for å sjekke, men hvordan kan jeg se om WG er "fucka" da? Går det an å åpne selve WG-klokka da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det tenkte jeg også på, men kan Lmm gjøre at bilen mister en kilo ladetrykk da? : klø :

 

Gåen LMM gjør at bilen går i nødmodus.

Nødmodus vil vell si at den går på faste verdier, isteden for å måle ting og opitmalisere..

Og den vil heller ikke gi motoren noe effekt nei.. Går i nødmodus for å ikke havarere..

 

Prøv å lån LMM fra en annen 1,8T :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg og har samme problemet, min er i nødmodus, og på vag-com så finner jeg ingen feil. vil lmm nødvendigvis komme opp på vag com? 0.3 i grunn trykk for tiden. ganske kjedlig når sykkelistene sykler ifra deg.. er det noen i tr.heim som er villig til å lån meg en lmm i 15 min da? motorvern lampa lyser heller ikke, men jeg får et lite hurk når jeg tar ut lmm, men hvis jeg har ledningen ut så får jeg ikke feil på vag-com men hvis jeg tar den ut når bilen går så kommer den opp.

 

MVh Tråd stjeler:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gåen LMM gjør at bilen går i nødmodus.

Nødmodus vil vell si at den går på faste verdier, isteden for å måle ting og opitmalisere..

Og den vil heller ikke gi motoren noe effekt nei.. Går i nødmodus for å ikke havarere..

 

Prøv å lån LMM fra en annen 1,8T :)

 

Ok! Da blir det ny LMM! Litt offtopic, men jeg ser at det selges LMM på Biltema faktisk! hehe!! Er denne noe tess???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil på LMM kommer sjelden opp ved diagnosetest på vag-com eller VAS nei. For å sjekke den skikkelig må det leses av måleverdier mens man kjører bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag (mandag) lånte jeg en LMM av en kamerat med samme motorkode og bil som meg. Ingen forandring i ladetrykket. Da tror jeg Wastegaten er synderen. Hr jo prøvd alt annet jeg kan tenke på. Men er det noen som vet hva som pleier å skje med disse wastegatene som gjør at man ikke får ladetrykk? Og hvordan kan det fikses????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også være N75 ventilen..

 

Dette er mye diskutert topic, søk gjerne i forumet :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også være N75 ventilen..

 

Dette er mye diskutert topic, søk gjerne i forumet :-)

 

Har bytta den også. N75, lekkasje, LMM, Turbo-slark, plugger, filter, coiler, og egentlig alt annet jeg kommer på er sjekket og/eller byttet. : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løsne ifra eksos anlegget ifra turboen så du får litt åpning der, å kjør en LITEN tur med frieksos.. Tipper katalysatoren er potte tett jeg :)

 

Ikke kjør langt å hardt slik, kun test om trykket kommer tilbake slik det skal..

 

Tømte nylig katalysatorene på en S4 pågrunn av dette...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løsne ifra eksos anlegget ifra turboen så du får litt åpning der, å kjør en LITEN tur med frieksos.. Tipper katalysatoren er potte tett jeg :)

 

Ikke kjør langt å hardt slik, kun test om trykket kommer tilbake slik det skal..

 

Tømte nylig katalysatorene på en S4 pågrunn av dette...

 

OKI! Jeg var inne på den tanken tidligere også, men ble helt opphengt i at det var wastegaten min som lager alt krøllet! Jeg var forresten på Møller Haugesund i dag og fikk dem til å ta en diagnose for å sjekke feilkoder (siden jeg ikke har Vag-com selv), og det kom opp tre feilmeldinger: Luftmassemåler, Feil på innstilling til gasspjeldet og for lavt manifold-trykk. Luftmassemåleren fikk jeg feilmelding på fordi jeg nappet av kontakten med tenninga på for å sjekke om den gikk dårligere uten. Den feilmeldingen kom ikke tilbake etter at den ble slettet. De grunninnstilte gasspjeldet mitt på nytt og for lavt manifold-trykk er jo nettop det jeg sliter med; at det ikke er noe turbotrykk. Bortsett fra det kunne de ikke finne noe mer.

 

Men da prøver jeg å løsne litt mellom turbo og kat for å se. :) Takker til alle som kommer med tips og erfaringer forresten!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke vakuum lekkasje da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke vakuum lekkasje da?

 

Jeg skal ikke være eplekjekk å si at jeg er 100% sikker, men jeg har gått nøye over alle slanger og koblinger og er ganske så sikker på at alt er tett, men jeg må ta en skikkelig runde nå til helga å få sjekket alt igjen.

 

Jeg løsnet forresten turboen fra kat`n nå akkurat og var på en prøvetur. Ladetrykket steg fra 0,2 - 0,4 ca..vet ikke om det kan tilsi at kat`n er tett jeg? Skulle jeg hatt fullt ladetrykk med en god glippe mellom turbo og kat, eller kan en økning på 0,2 bar være et tegn på at hvis jeg hadde satt in en kat-erstatter (rett rør) så hadde jeg hatt fullt trykk?? Holder egentlig en knapp på Wastegaten enda jeg! hehe! Men det er jo bare ren gjetting! Noen som har noen innspill? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp deg en boks med startgass.

La bilen stå på tomgang mens du sprayer godt på alle trykkslanger, vacumslanger og deres tilkoplinger.

Ingen forandring i bilens tomgang tilsier i allefall at du ikke har lekkasje..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må du nok konsentrere deg om WG ja.. Den står mest trolig i åpen posisjon.. Ladetrykket skulle blitt over 1bar siden den er chippet, med mindre du knapt lagde frieksos nå da.. Var det mye frieksos nå, så kan du nok "utelukke" cat selv om det høres ut som du hadde tjent endel hk bare på å tømme/fjerne cat og :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp deg en boks med startgass.

La bilen stå på tomgang mens du sprayer godt på alle trykkslanger, vacumslanger og deres tilkoplinger.

Ingen forandring i bilens tomgang tilsier i allefall at du ikke har lekkasje..

 

Jepps! Må ta et sjau i til helgen! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må du nok konsentrere deg om WG ja.. Den står mest trolig i åpen posisjon.. Ladetrykket skulle blitt over 1bar siden den er chippet, med mindre du knapt lagde frieksos nå da.. Var det mye frieksos nå, så kan du nok "utelukke" cat selv om det høres ut som du hadde tjent endel hk bare på å tømme/fjerne cat og :)

 

Jeg løsnet alle tre boltene som sitter fra turbo til kat og lot bare mutterene henge på helt i enden av boltene. fikk dyttet kat`n og resterende eksosanlegg bakover med litt makt, så det var full frieksos! Hehe! Naboene lurte fælt når jeg brumma ned i byggefeltet her...: haha : Og, ja, jeg tror også maskina hadde kosa seg med en friskere kat!! Evt. kanskje en downpipe/kat-erstatter?

 

Kan du gi meg en slags fremsgangsmåte for å sjekke om wastegate er i stand? Jeg skal kikke på det i helgen og er såpass optimist at jeg håper jeg kan fikse det selv... : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg løsnet alle tre boltene som sitter fra turbo til kat og lot bare mutterene henge på helt i enden av boltene. fikk dyttet kat`n og resterende eksosanlegg bakover med litt makt, så det var full frieksos! Hehe! Naboene lurte fælt når jeg brumma ned i byggefeltet her...: haha : Og, ja, jeg tror også maskina hadde kosa seg med en friskere kat!! Evt. kanskje en downpipe/kat-erstatter?

 

Kan du gi meg en slags fremsgangsmåte for å sjekke om wastegate er i stand? Jeg skal kikke på det i helgen og er såpass optimist at jeg håper jeg kan fikse det selv... : flau :

 

Det er ikke annet å gjøre, enn å demontere så mye at du helt sikkert ser at den tetter 100%, samt vandrer fritt når du beveger på den..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke annet å gjøre, enn å demontere så mye at du helt sikkert ser at den tetter 100%, samt vandrer fritt når du beveger på den..

 

Okay! Jeg får gjøre en tapper innsats, så får vi se hva utfallet blir. Jeg får oppdatere når jeg har gjort det jeg kan og prøvekjørt bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.