#1 Skrevet Mai 31, 2008 Hei. Jeg har veldig lyst og ta en lakkrens, polering og voksing av bilen min. Ville først levere den til en som kan dette, men etter å ha lest litt på dette forumet, så har jeg fått veldig lyst til å prøve meg selv Har lest hele denne tråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=98995 Men det står veldig lite beskrevet hvilke produkter som bør velges til type jobb og stand på lakken. Jeg har en 2003/2004 modell VW Passat (Sort) som i grunnen er veldig pen i lakken etter en god vask, men når du ser den i solen så kan man se mye vaske swirls og noen riper her og der. Ingen riper som er veldig dype så tror de kan tas men en polering. Så det jeg lurer på er om noen kan gi meg noen gode råd på hva jeg bør gjøre med bilen. Er det nødvendig og ta en lakkrens, eller holder det med fin polering for å få vekk swirls og ripene? Har mest lyst å bruke roterende maskin, men er veldig redd for å brenne lakken. Så bør jeg velde DA maskin eller går det greit med roterende hvis man kjører på lav hastighet? Hvilke produkter bør jeg velge og fremgangsmåte med produktene? Ved det sikkert er mange lignende tråder som dette. Så gjerne link til dem hvis dere vet om noen som omhandler de samme spørsmålene Mvh Eirik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 31, 2008 Heisann. Guiden skal være mest mulig nøytral. Det er også vanskelig å anbefale produkter, grunnet lakkens stand osv. Og ikke minst fremgangsmåte. Høres ut som lakken din kan bli bedre enn ny med polering. Mange tror at å polere med roterende maskin er som å balansere på line, men det er ikke det. Begynn pent. Bruk en fin polish og fin poleringspute og kjør på turtall rundt 1200rpm. En poleringspute (White polishing pad) og Menzerna 106 kommer du veldig langt med. Tar endel riper og etterlater seg utrolig glans. Får du ikke vekk ripene kan du kjøre en gang til. Når du blir vant med denne komboen kan du kanskje øke rpm litt, og gå over på kraftigere komboer. Du blir uansett ikke bedre på roterende polering ved å kjøpe DA. All polish skal jobbes inn til de blir gjennomsiktige, ser ut som olje på lakken. Begynn med å spre produkt på laveste turtall, så, for å bryte ned polishen, økt til nest laveste turtall, øk så til tredje laveste turtall og poler, så polerer du deg ned igjen når polishen er brutt ned. Tørk så av med microfiberklut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 31, 2008 Jeg tror faktisk det skal en del til å brenne lakk. ( har "lekt" meg litt med en roterende og div forskjellige midler som folk her på forumet mener ikke kan brukes med roterende. ) Ikke greid å brenne noe enda ivertfall. Men nå har jeg handlet "godkjente" produkter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 31, 2008 Heisann. Guiden skal være mest mulig nøytral. Det er også vanskelig å anbefale produkter, grunnet lakkens stand osv. Og ikke minst fremgangsmåte. Høres ut som lakken din kan bli bedre enn ny med polering. Mange tror at å polere med roterende maskin er som å balansere på line, men det er ikke det. Begynn pent. Bruk en fin polish og fin poleringspute og kjør på turtall rundt 1200rpm. En poleringspute (White polishing pad) og Menzerna 106 kommer du veldig langt med. Tar endel riper og etterlater seg utrolig glans. Får du ikke vekk ripene kan du kjøre en gang til. Når du blir vant med denne komboen kan du kanskje øke rpm litt, og gå over på kraftigere komboer. Du blir uansett ikke bedre på roterende polering ved å kjøpe DA. All polish skal jobbes inn til de blir gjennomsiktige, ser ut som olje på lakken. Begynn med å spre produkt på laveste turtall, så, for å bryte ned polishen, økt til nest laveste turtall, øk så til tredje laveste turtall og poler, så polerer du deg ned igjen når polishen er brutt ned. Tørk så av med microfiberklut. Tusen takk for en grei og enkel guide. Jeg tror jeg begynner med å kjøpe meg en poleringsmaskin fra Biltema. Kjøper White polishing pad og Manzerna 106 som du anbefaler. Så får jeg nesten bare prøve meg frem Når det gjelder område om gangen. Bør jeg dele f.eks panseret inn i mange deler på 30x30cm, med maskeringstape? Eller holder det å ta det i en to gang? Hva med voksbehandling etterpå. (Lakkforsegling) Har du noen gode råd og tips der også? Mvh Eirik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 31, 2008 Ta et lite område av gangen du. 20x20 eller 30x30. Større områder kan du ta når du begynner å få teken på det. Når du vet hvor mye polish som må til og hvor lenge du kan jobbe med polishen osv. Lakkforsegling og voks er det mye å velge i. Jeg bruker som regel selv kun naturlig carnuaba voks. Varer ikke like lengre som syntetisk, men ser bedre ut. Syntetisk Lakkforsegling har bedre holdbarhet, men gir ikke samme dybde og varme i glansen. Det går også ann å bruke begge deler. Carnauba over lakkforseglingen altså. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 31, 2008 Kan noen beskrive litt nøyaktig hvordan det skal se ut når polishen er nok innarbeidet? Som olje? Dvs HELT gjennomsiktig og "flytende" eller (som en hinne) ? Det skal ikke tørke eller lignende? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 1, 2008 Det ser ut som en tynn hinne med varm olje ja. Kan prøve å få tatt bilde av det en gang. Det er oljer, slipemidler og rensemidler i polishen. Når polishen er ferdig arbeidet inn i lakken, vil slipemidlene og rensen være borte, og kun oljen igjen. Dette kan bare tørkes bort med en gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 1, 2008 Tenkte å legge inn en bestilling av Poleringsprodukter i dag. Det blir som sagt denne som ble anbefalt her i tråden. Men kunnne noen postet en liste over det jeg trenger fra Scandic Shine ? Er litt usikker når det kommer til disse padsene ser du. Hvilken størrelse bør jeg velger osv.. Mvh Eirik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 1, 2008 Menzerna 106 Sonus Blå 6" Sonus Hvit 6" Eventuell backingplate 4,75" Menzerna Top Inspection (fjerner poleringstøv og eventuelle fyllinger i lakken) Microfiber håndkler. Påføringspads til voks og andre ting. Lakkforsegling, f.eks Chemical Guys JetSeal, Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant eller DuraGloss Top Performance Polish Voks over dette igjen, ikke nødvendig, men blir veldig pent. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 1, 2008 Sonus hvit er utsolgt, så da kan Lake country white polishing pad brukes i stedet! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 1, 2008 Det kan kanskje være litt min feil at folk er overnervøse for å brenne lakken med roterende. Jeg brant lakken lett på min S2, men det skal også sies at den ikke har klarlakk (pads blir farget), og jeg var for brutal over kanter på div. panel. Altså: ikke før maskina på tvers over panelskiller (dør/skjerm, skjerm/panser osv.), men på langs med kanten, og ikke helt ut til kanten, så er det mye tryggere Slik kan det se ut etter du har lagt på voks, før avtørking: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 1, 2008 Hva rengjøres polish pads med? Har en sonus white - kan denne brukes igjen etter noen dager uten å vaske imellom ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 1, 2008 Ville helst ha vasket den først. Kan kaste de i vaskemaskin på 60 grader og litt vaskemiddel. Eller rengjøre under springen med neglebørste og zalo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 3, 2008 Eventuell backingplate 4,75" Det er for noe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 3, 2008 Plata du fester poleringspadden på, egnet størrelse om du skal bruke f.eks 6" pads (padsen er større for å unngå problemer på områder som er litt kronglete).. Passer de fleste maskiner.. http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=10&products_id=68 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 3, 2008 Kalles også "flanke". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...