Klakking/dunking ved sving til høyre på Audi 90Q typ 89

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Audi 90 Quattro 90 modell typ 89 10v.

Når jeg svinger til høyre, spesielt i vanlig fart så hører man rimelig kraftige dunkelyder fra forstilling, er lignende romlelyd, men det er liksom at det dunker på hver omdreining som drivakslingen gjør. Altså lyden er spesielt sterk akkurat når den passer et viss punkt.

Er dette drivaksling?

Kan legge til at mansjetten på drivaksling for en tid tilbake hadde sprukket, dette så ikke jeg før en stund etterpå, kan kanskje være at den har fått grus i maskineriet eller har gått tom for smørning.

Lyden forsvinner om man retter opp igjen til rett frem eller legger over sving til venstre, hører også denne lyden bare man kommer sigende oppover for så og legge over til høyre.

Skummelt å kjøre med om det er drivledd/drivaksling e.l, har tenkt på hjullager, men kan jo neppe være det når lyden forsvinner ved opp igjen retting av ratt/sving til motsatt side.

Formeninger? ;)

Mvh.Marius

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er nok det ytre drivleddet. Typisk at man får "knakking" v/ sving. Jeg fikk tak til min for en rimelig pris på meca.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drivledd ja. Kulelageret lager kun ulik lyd når du svinger i såpass høy hastighet at belastningen på hjulet forandres.

Kjør i sakte fart, og legg over. Da skal du vel kunne høre hvilken side det kommer fra? Ytre drivledd på den siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for raske svar!

Lyden kommer ved sving til høyre, så da må det vel være høyre side.

Men ytre drivleddet kostet 2100kr på meca.no så jeg på, var jo rimelig høyt priset det, men.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lytt! Husk at også venstre hjul vrir på seg når du svinger til høyre. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problemet på en 90q type 89. Det er mellomakselopphenget som er gåent. sjekk dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jepp skal gjøre det, rart man ikke hører noe ved sving til venstre i det hele tatt, men.

Takk! ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir ikke det dunkelyder om man akselrerer og mellomakslingsopphenget er gåent da? eller kan dette forekomme ved sving til bare en av sidene også? Jeg har ikke peiling så.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kun ved sving til høyre ja.. Har stusset på dette selv, men slik er det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mellonaksel opphenget gjør at du får dunke lyder kun ved høyresving??? Forklar den er du grei?

Om mellomakselopphenget er gåent vil du får jævlig vibreringer i fart.. Mitt var gåent, og det merker for å si det sånn!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere vet atskillig mer enn meg, men kanskje merkelig ved bare ulyd til en av sidene, er ikke tegn til ulyder ved sving til venstre, men har merkelig nok merket vibrasjoner i rattet siste to dagene. Ved spesielt sving til venstre og sterkere ulyd ved sving til høyre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsatt uvisst årsak som lager dunkingen? Er vel helst drivledd høyre foran,men.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en Bergænsær som høgger en 90q nå. Fikk fjørbein fra han. Ring og hør om han har drivaksler som er ok.

Tlf: 91872813

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De var solgt.. dessverre.

Takk for hjelp uansett! Skrik ut om du vet om andre så er du veldig snill. =)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om det ytre drivleddet er likt både på forhjulstrekk og quattro? Fant noe på biltema, men det stod jo ikke til quattro der. Eventuelt andre steder å få tak i hvor man ikke tar livet av lommeboka? ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eventuelt andre steder å få tak i hvor man ikke tar livet av lommeboka? ;)

Du får det til cirka 600 spenn her http://www.hovwdiaudi.dk.

Mye rimeligere der enn i Norge, men har aldri bestilt derfra så jeg aner ikke hva frakten kommer på..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler på at det er likt FWD vs Quattro. Dessuten er det mange forskjellige typer drivledd til typ89 quattro også.

Med/uten ABS +++

Det du bør gjøre er å plukke av knuten å ta mål, samt å telle splines og tenner på ABS ring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får det til cirka 600 spenn her http://www.hovwdiaudi.dk.

Mye rimeligere der enn i Norge, men har aldri bestilt derfra så jeg aner ikke hva frakten kommer på..

Noen som vet om det er denne JEG skal ha?

http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=257313

passer over liksom? Ser det er for ABS men står jo at det bare er til 80 osv...

Hadde du giddi å lagt ut litt info hvis du skal ut med dine Marius? Tenker da på tenner osv :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan legge ut litt info da ja, satser på å få tak i den på bilxtra så fort som mulig. Onkelen min som må mekke, som er mekaniker, men jeg kan da hjelpe til og titte likevel. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

noe nytt her?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.