#1 Skrevet Juni 2, 2008 Hei, Har gjort litt undersøkelser angående oppgradering av dyser på V6 2.5 TDi (AFB) motoren, og her er hva jeg har funnet til nå: Original dysespissene heter DSLA142P683. Noen som kan sjekke opp dyseåpning på disse? dieselkontor.de selger noen dyser som er 0.215 men hadde vært greit å visst hvor store de originale er: http://www.dieselkontor.de/product_info.php?products_id=3035 dieselschrauber.de selger også noen dyser til denne motoren som gir +8% effekt, men de oppgir ikke størrelsen på dysene: http://shop.dieselschrauber.de/product_info.php/cPath/36/products_id/211 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 2, 2008 Har sendt mail til kermatdi.com for å høre med dem om de kan skaffe større dyser. Venter på svar. Har sendt mail for andre gang nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 2, 2008 Flott att du gidder Petter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 2, 2008 Det er bra at vi er flere som spør, da skjønner de at de må skaffe seg kunnskap om dette. Det er tydeligvis ikke vanlig med V6 2,5 tdi i USA så de har bare svart "vet ikke" tidligere. Jeg har nå tipset dem om at det eksisterer en dyse som heter PP683 som kan passe på V6, men jeg vet ikke størrelsen på den annet enn at den kan passe på V6. Den fysiske utvendige utformingen på dysespissene er lik på V6, R5 og R4 med konvensjonelle tdi-pumper (ikke PD og common-rail). Spørsmålet er da hvordan utformingen av strålene er med tanke på antall dysehull, vinkel og størrelse. På R5 er ikke dysehullene symetrisk plassert rundt for å ta hensyn til at dysene er plassert litt skrått ned i forbrenningskammeret. Jeg har tenkt å sammenligne V6 og R5 med tanke på forbrenningskammerets utforming, dysens vinkel mot sylinderen og dybde i forbrenningskammeret. Hensikten er å vurdere om R5 dysene kan passe på V6. "Onde tunger" vil ha det til at man ikke kan bruke R5 dyser til V6, men jeg er litt i tvil. Kanskje noen andre som vet noe om forbrenningskammer, avstand og vinkel på R5 kontra V6 ? Når det gjelder størrelse så virker det relativt enkelt når man regner i forhold til R5. Rekkefølgen på størrelsene bør være som følger: 115 hk/5= 23 hk pr syl 150/6= 25 hk pr syl 140/5= 28 hk pr syl 180/6= 30 hk pr syl Til 150 hk vil både PP764 og PP502 være større enn orginalt siden begge to er større enn orginal 140hk. Det går relativt greit å bruke PP502 på ellers orginal 115 men den vil ryke en del ved udisiplinert fullgass, og trolig overopphetes ved hardt pådrag over tid (feks tung henger opp bratte bakker). Størrelsesmessig vil nok PP502 være en fin oppgradering på en 150 hk. TIl 180 hk bør man kanskje gå for noe ennå større for å få mye merkbar forskjell, og da er vel race 520 neste hakk ? (har aldri studert det for det er ikke aktuelt på en R5). Om noen vet delenr på Bosch dyser som er større og passer på V6 så si fra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 2, 2008 Det er bra at vi er flere som spør, da skjønner de at de må skaffe seg kunnskap om dette. Det er tydeligvis ikke vanlig med V6 2,5 tdi i USA så de har bare svart "vet ikke" tidligere. Jeg har nå tipset dem om at det eksisterer en dyse som heter PP683 som kan passe på V6, men jeg vet ikke størrelsen på den annet enn at den kan passe på V6. Den fysiske utvendige utformingen på dysespissene er lik på V6, R5 og R4 med konvensjonelle tdi-pumper (ikke PD og common-rail). Spørsmålet er da hvordan utformingen av strålene er med tanke på antall dysehull, vinkel og størrelse. På R5 er ikke dysehullene symetrisk plassert rundt for å ta hensyn til at dysene er plassert litt skrått ned i forbrenningskammeret. Jeg har tenkt å sammenligne V6 og R5 med tanke på forbrenningskammerets utforming, dysens vinkel mot sylinderen og dybde i forbrenningskammeret. Hensikten er å vurdere om R5 dysene kan passe på V6. "Onde tunger" vil ha det til at man ikke kan bruke R5 dyser til V6, men jeg er litt i tvil. Kanskje noen andre som vet noe om forbrenningskammer, avstand og vinkel på R5 kontra V6 ? Når det gjelder størrelse så virker det relativt enkelt når man regner i forhold til R5. Rekkefølgen på størrelsene bør være som følger: 115 hk/5= 23 hk pr syl 150/6= 25 hk pr syl 140/5= 28 hk pr syl 180/6= 30 hk pr syl Til 150 hk vil både PP764 og PP502 være større enn orginalt siden begge to er større enn orginal 140hk. Det går relativt greit å bruke PP502 på ellers orginal 115 men den vil ryke en del ved udisiplinert fullgass, og trolig overopphetes ved hardt pådrag over tid (feks tung henger opp bratte bakker). Størrelsesmessig vil nok PP502 være en fin oppgradering på en 150 hk. TIl 180 hk bør man kanskje gå for noe ennå større for å få mye merkbar forskjell, og da er vel race 520 neste hakk ? (har aldri studert det for det er ikke aktuelt på en R5). Om noen vet delenr på Bosch dyser som er større og passer på V6 så si fra. R5 og R4 dyser passer nok ikke til V6. De bruker DSLA150Pxxx dyser vs. DSLA142Pxxx på V6. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 2, 2008 Fått tilbakemelding fra kerma at de kan skaffe, og de skulle sjekke opp. Poster her så snart jeg vet noe mer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 26, 2008 Har purret på svar. De er veldig travle for tiden, men han skulle sjekke opp med fabrikken hva de kunne skaffe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...