#1 Skrevet Juni 2, 2008 Sliter med litt dårlig tomgang og delgass på G60'n min, problemet begynnte på vei hjem fra Mantorp i fjor, ble bare værre og værre på turen. Har starta bilen noen ganger i løpet av vinteren/våren og problemet viser seg med en gang. Hoster og skyter på tomgang, både ut i innsug og i eksosen til den til slutt kvæler seg. Dette har jeg gjort hittil: sjekka TPS, lagt opp en nye ledning som var litt dårlig. pussa og gått over jording til blå temp, lambda og til toppen. prøvd med en annen blå temp. føler. Dette hjalp en del, den går nå på tomgang og kan kjøres med, men den går ikke helt jevnt og fint. Jeg har en smalbandslambda måler, og jeg ser på denne at den kutter ut bensintilførselen i jevne sykluser. Det går ca 10sek mellom hver gang den "dauer ut" før den våkner igjen og går silkemykt. Når den dauer ut så kan jeg bare trykke inn fullgass-bryteren på spjeldet og den slår tvert om og går kjempefint igjen, slipper jeg bryteren så begynner den å gå ureint og fusker. Jeg har ikke prøvd med en ny lambda, men jeg har koblet fra den gamle uten noe effekt. Hvis en kobler fra lambda så skal vel ikke hjernen ta hensyn til denne? Noen tips?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 2, 2008 mener når du ikke har lambda på så leser hjernen ikke hva du skal ha, så den gir deg maks av alt. Et slags nødprogram. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 2, 2008 Jeg får prøve med en annen lambda i kveld så kan jeg se. Men jeg mener at siden lambda egentlig bare en korreksjon på luft/bensin blandingen som motoren får så skal det gå ann å koble av denne uten at det skal gi noe krøll.. Den vil bare gå feitere. Jeg tror faktisk også at de første månedene jeg brukte denne motoren så kjørte jeg uten lambda, og da gikk den som den skulle. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 3, 2008 om du kobler ut lambda så pøser den bare på med bensin å ryker bra svart.. sliter sjøl med lambda problem å det er ikke enkelt å bli klok på saken! har muligens funne feilen på min da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 5, 2008 Prøvde med en annen lambda i går, til ingen nytte, den var like dårlig. men så prøvde jeg med en annen hjerne! Og da serru det skjedde ting! Så et eller annet har kortslutta i hjernen på den.. Men den hjernen jeg prøvde med er fra passaten og har en turbo-chip, prøvde golfen en liten tur i går og den virker nesten friskere på bunndraget men kanskje noe mer slapp på turtall. Noen som vet om det er helt feil å bruke turbochip på kompressor G60 motor? Noen som har en hjerne til salgs? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...