Anbefalte innlegg

Sikkert et teit spørsmål men....

noen som har en god forklaring på hvorfor en diesel motor ikke kan dras like lang opp på turtall som en bensin motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pga av at diesel brenner og ikke eksploderer på samme måten som bensin vil den bli "tregere", og den veldig mye høyere kompresjonen i en dieselmotor som også er med på å antenne dieselen.. Veldig kort fortalt, sikkert noen som vil fylle inn noe mer..

 

Ole Kristian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, dette er vel igrunn slik Ole Kristian sier, kjemisk bestemt. Men jeg er allikevel imponert over turtallet de får ut av f.eks. LeMans-bilen! (5500 rpm) Det er nok helt på grensen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det pga dette at diesebiler har mer dreiemoment? For å kunne dytte bilen fremover like effektivt på lavt turtall som en bensinbil på høyere turtall?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki. hva er det som bestemmer dreiemomentet egentlig?

er det ikke mulig å bygge en diesel motor som har mye moment fra lavt på rpm skalaen til topp?

slik som de er i dag så daler vel moment kurven ganske fort turtallet stiger over 2-2500rpm..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vel noe med forbrenningsprosessen som går tregere i diesel enn bensin, på diesel så ligger max dreiemoment relativt tidlig i turtallskurven, mens på bensin så ligger både toppeffekt og topp dreiemoment langt ute..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I alle bensinmotorer blir det i innsugningstakten sluppet inn en blanding av drivstoff og luft i sylinderen. Blandingen blir komprimert, og antennes deretter av en tennplugg.

I en dieselmotor blir det derimot bare suget/sluppet inn luft i sylinderen. Luften blir komprimert, og der en tennplugg skulle tent, blir det i stedet sprøytet inn drivstoff gjennom en dyse. Da diesel selvantenner ved høye temperaturer, vil den antennes spontant ved innsprøytning i den varme sylinderen.

 

Moderne dieselmotorer har kompresjonsforhold på mellom 15:1 og 25:1, og de er ofte turboladet for å øke vekt-effekt-forholdet. En bensinmotor har normalt ikke høyere kompresjonsforhold enn 10:1. Høyere kompresjon betyr bedre virkningsgrad, som fører til at dieselmotorer har et generelt lavere brennstoff-forbruk enn bensinmotoren,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da diesel selvantenner ved høye temperaturer, vil den antennes spontant ved innsprøytning i den varme sylinderen.

 

Så det er derfor dieselbiler må glødes før man vrir om tenningen? For å varme opp sylinderne nok til å selvantenne dieselen? Nå har ikke jeg kjørt dieselbil på lenge, men den siste var en -97 chrysler voyager og den måtte stå relativt lenge og varmes opp før man kunne vri om tenningen.

 

Dette vet ikke jeg, men nyere biler har vel ikke like lang glødetid, om noe i det hele tatt? Brukes det da tennplugger de første tenningene for å varme opp sylindrene så mye at det kan ta over og antenne brennstoffet på egenhånd?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kopierte noe av dette fra en side:

 

Om Kw og Hk: Kw er den egentlige betegnelsen på effekt. Grunnen til at man har hk i dag er fordi at før i tiden brukte man hester for å pumpe opp vann fra gruver. En hest greide å løfte opp ca. 73,5 kg vann

1 m på et sek. Av formelen for arbeid: Arbeid (Nm) = Kraft (N) ganger (M). Her ser man at arbeidet hesten utfører er 735 Nm. Men hvor kommer tiden inn i bildet? Av formelen for EFFEKT: effekt (W)= arbeid/tid. så 735 Nm/1 s er da 735 W, eller 0.735 Kw. En hest er altså 735 W.

 

Dreiemoment:

Nm er ikke en annen ting ved motorer enn effekten, det er bare en del av den faktiske effekten. Av formelen Arbeid= Kraft*arm (se over) så er Momentet Nm. Hvis en bilmotor har 200 Nm så er det en betegnelse på hvor stort arbeid motoren utfører på EN runde. Hvis man ser på rpm per sek. så deler man dette på tiden og da får man effekten (hk/kW). ALtså det er ikke Momentet som gjør en motor sterk, det er effekten. Men på dieselmotorer har man jo høyt moment? gjør ikke dette motoren sterk? Den gjør bilen sterk av en grunn: Jo høyere Moment (si 400nm), desto færre omdreininger må motoren gjøre for å få, si 200 hk enn en bil med 150 Nm. SÅ en diesel motor har maks effekt tidligere på registeret pga. høyt moment. Det er dette som gjør diesel sterk, Hestene kommer nesten MED en gang man trår gassen i bånn, mens på en bensinmotor må man ruse motoren og vente til den kommer opp på 5000 rpm eller no rundt der. Dette gjør bensinen "svakere" enn bensin

 

Det finnes en formel for utregning av HK og Nm, som viser at det er sammenheng: det er: (Dreiemoment*Nm)/5252 =HK (tallet 5252 er en konstant. Det som er spesielt med det tallet er at da er alltid Momentet det samme som effekten, uansett! på en stempelmotor

For å få dette til å stemme må man gange Nm med en konstant (husker ikke nøyaktig dette, men tror det er 1,6375 eller no) dette for å få footpounds (lb.Ft): det er den engelske betegnelsen for dreiemoment. Man hører aldri Jeremy Clarckson sier NewtonMeters:S men footpounds og torque.

En motors maks dreiemoment sier vi er på 2500 rpm (bare eksempel), og da utvikler den 350 Nm. Nå setter vi inn i formelen: (350*1,6375)*2500/5252 og vi får da ca. 270 hk som maks effekt. Det er dette en dyno gjør, den finner maks moment... og så regner hiddenen ut effekten. Dette skjer ved at det er ei lastecelle som bremser ned motoren (finnes også andre måter). Og hvor bilen har f.eks 300 Nm så vil motoren stoppe når man bremser med 1m arm med 30 kg=300Nm.. og så regner man seg fram

 

Etter 2500 rpm synker momentet saktere, men samtidig øker antallet runder per sek, momentet synker ikke nok til at effekten synker, så da får vi en økning på effekten og NÅ begynner hestene å komme, nå drar motoren på, og man merker suget Mange tror at Nm og HK er to vidt forskjellige ting, at Nm sier hvor sterk motoren er og HK hvor rask den er... En dieselmotor med 250 hk er jo ikke treigere enn en bensinmotor på 250 hk

 

Til slutt vil momentet synke så mye (repeterer litt: ARbeidet per omdreining) at antallet runder ikke klarer å kompensere med at momentet synker, og da synker effektkurven, og når dette begynner å skje har vi nådd effekttoppen

 

Altså trenger ikke en dieselmotor høyt turtall for å yte mye, dog er det fult mulig å kjøre dieselmotorer opp i 7-8000 o/min, som de gjør i traktorpulling, dog med vanninjeksjon i tillegg til diesel slik at motoren fungerer mer eller mindre som en dampmotor, dette for å få en vannvittig effekt, ofte 3-4000hk på 6-7 liter motorvolum og helt oppe i 6-7bar turbotrykk. ingenting er så sterkt som en dampmotor, og den er også sterkest ved lavest mulig rpm, derfor spøler gamle damptog på skinnene når de tar løst, og blir svakere i fart. Og på f.eks di3 (ett gammelt lok) med en 2 takts kompressormata v16 diesel på 147 liter har man maks turtall på 800 omdreidninger og tomgang på 70 omdreidninger, dette fordi som det står over, får mye moment langt nede som skaper stor effekt, som gjør det unødig og dra langt på turtall for å få effekt, og man kan også lage en mye gropere motor, mindre nødvendig med balansering osv enn på 7000o/min.

Diesel antenner på ca 70grader og bensin 300grader, derfor må man ha tennplugg på bensin, mens diesel faktisk antennes med høy kompresjon

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kopierte noe av dette fra en side:

"Det finnes en formel for utregning av HK og Nm, som viser at det er sammenheng: det er: (Dreiemoment*Nm)/5252 =HK (tallet 5252 er en konstant. Det som er spesielt med det tallet er at da er alltid Momentet det samme som effekten, uansett! på en stempelmotor

For å få dette til å stemme må man gange Nm med en konstant (husker ikke nøyaktig dette, men tror det er 1,6375 eller no) dette for å få footpounds (lb.Ft): det er den engelske betegnelsen for dreiemoment. Man hører aldri Jeremy Clarckson sier NewtonMeters:S men footpounds og torque.

En motors maks dreiemoment sier vi er på 2500 rpm (bare eksempel), og da utvikler den 350 Nm. Nå setter vi inn i formelen: (350*1,6375)*2500/5252 og vi får da ca. 270 hk som maks effekt."

Tror du har noe feil i formelen din.

Hvis du benytter en konstant på 5252 vil du få svaret i KW og ikke i HK.

For å få kw til å bli hk ganger man med 1,36. 5252*1,36 =7143

 

Jeg har for øvrig blitt meg fortalt at formelen ser slik ut:

HK=NM*((omdr/60)*2PI*1,36)/1000

Hvis vi "rydder" denne formelen får vi en konstant på 7.025.

 

Den forenklede formelen som viser HK ved et gitt turtall blir dermed slik:

HK=(NM*turtall)/7025

 

Ved 2.500 omdreininger har motoren i ditt eksempel dermed:

HK=(350*2.500)/7025 = 125 HK

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det kan nok godt være mer riktig ja!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.