Frustrert 200 20V TQ eier.. (Enda en tråd om blårøyk)

Anbefalte innlegg

Har fått komp-testet bilen og viste seg at komp var meget bra.

 

Det ryker som sagt blått av eksos når den står stille som kald og ved 90 grader.

 

Fagfolk sier ventiltetninger (billigste test i første omgang) og deretter turbo (som jeg tror).

 

Problemet er at den ikke bruker olje (trenger ikke påfyll) og den bruker ca 1.5 l/ pr.mil. i forbruk bensin

 

Har blitt testet oljen og de finner ut at bensin kompansierer oljen slik at det ikke synker i oljenivå. Dette skyldes stempelringer nederst..og at dette selv kan gi en ok komp-test. Fornuftig?

 

Har kun sjekket øvre slange intercooler og denne hadde litt oljefilm..men ikke mye. Skal sjekke nedre idag og sjekke slakke i turbo. Å sjekke slakke i turbo..er det da bare å ta av slange inn til turbo og kjenne?

Får høre så mye av alle..dette blir dyrt ser det ut for..

Kan jeg sjekke noe på plugger? Se noen faktorer der?

 

Er det evt.stor jobb å bytte tetninger på ventilene?

 

Takker alle for svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tipper det er turbo..lader den normalt da?skal ikke mye olje til før det ryker..ventiltetninger er seff en mulighet..hadde samme eksos som deg en gang, byttet da ventiltetningene først..hjalp fint lite, måtte ta service på turboen. ble bra da. må jo av med toppen for å få byttet disse ventiltetningene, så det er jo litt jobb..er ikke så gøy å skru inni den heller. få med deg en kompis som har gjort det før :) du bør også planslipe den, bytte toppakning og strekkboltene før du setter den på igjen. koster jo litt det også. sjekk om det er slakk i turboen.. opp og ned kan det være litt(2-3mm?) uten at det gjør noe..inn og ut skal det ikke være noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Oddvar Berg

tipper det er turbo..lader den normalt da?skal ikke mye olje til før det ryker..ventiltetninger er seff en mulighet..hadde samme eksos som deg en gang, byttet da ventiltetningene først..hjalp fint lite, måtte ta service på turboen. ble bra da. må jo av med toppen for å få byttet disse ventiltetningene, så det er jo litt jobb..er ikke så gøy å skru inni den heller. få med deg en kompis som har gjort det før :)

 

Heisann Oddvar:)

 

Den lader ca. 0.6-0.7 da..men er chippet så bør klare mer (mtm,steg 2)

 

Har snakket med flere ang tetninger..og dette hjalp også fint lite. Trenger ikke av med toppen på denne,kun kam og bruke trykkluft (får jeg høre) men jobb det også. Din teori ang turbo forsterker værtfall.:) Takk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare hyggelig :) er ikke alltid det har så stor betydning at det skvetter litt ut gjennom turboen, men det vil ikke blir noe bedre iaf.. jeg skrudde bare opp trykket mer og mer jo mindre min ladet, tok ikke så lang tid før den døde..heh..tror gik selger rep.kit for en grei penge slump..hva dette kitet inneholder vet jeg ikke helt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Tore Inderberg

Den lader ca. 0.6-0.7 da..men er chippet så bør klare mer (mtm,steg 2)

 

Da er det noe alvorlig galt ett eller annet sted. Det er jo det den lader som orginalt det.. Når jeg solgte min, hadde jeg noe blårøyk når den sto og gikk på tomgang etter å ha blitt hardkjørt. Det ble jeg forklart var pga olje som kom opp fra ventilasjonen.. og at slike biler burde ha catch-tank når de ble trimmet.

 

Om det ligger noe i det, vet jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Da er det noe alvorlig galt ett eller annet sted. Det er jo det den lader som orginalt det.. Når jeg solgte min, hadde jeg noe blårøyk når den sto og gikk på tomgang etter å ha blitt hardkjørt. Det ble jeg forklart var pga olje som kom opp fra ventilasjonen.. og at slike biler burde ha catch-tank når de ble trimmet.

 

Om det ligger noe i det, vet jeg ikke.

 

Ja du har rett Knut Arne..noe feil her gitt: rolleyes

 

Men det som er rart er at den lader noen gang bedre i enkelte tilfeller. Var ute isted og da ladet den 0,5 ved 4000/omdr i 3 gir..forstå den som kan:confused: Temp på bil 90 grader

 

Skal ryke litt enkelte ganger,men min ooooser blått. Catch-tank blir nok montert når dette problemet er løst. Forhåpentligvis;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en liggende i blankslipt alu om du er intr. :) B-billig.

 

Dersom kompisen min får tilbake "vraket" av bilen sin, kan han sikkert tilby deg en K26 som har gått knapt 3000km. Kan ikke det være av interesse da? Så bytter du map, wg-fjær og bikker 300hk. : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Har en liggende i blankslipt alu om du er intr. :) B-billig.

 

Dersom kompisen min får tilbake "vraket" av bilen sin, kan han sikkert tilby deg en K26 som har gått knapt 3000km. Kan ikke det være av interesse da? Så bytter du map, wg-fjær og bikker 300hk. : ja :

 

Tanken kan være av int vettu.:D Med slanger og alt til monteringen?

 

Har 300map og mtm steg2 da(285hk) K26 bør værre billig da ja..hehe..Vi får se hvordan denne "problembilen" blir etterhvert og hva problemet skyldes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lykke til ihvertfall. :) Skriv gjerne en mail til Es eller Jonus eller noen av de andre som kan turbo-femmer, og høre hva de sier. Hvis ikke, må du nesten bare bytte alle deler til du finner det som gjør det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dommedag på Torsdag..

 

Har bestilt og satt igjen bilen til sylinderlekkasjetest (sviktest) og til kontroll av turbo. Vil nå vise seg om det lønner seg å påkoste denne "rotta" eller ikke.: rolleyes

 

Oppdatteringer kommer:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Oddvar Berg

lykke til :)

 

Takker :)

 

Enten så blir jeg glad over "kun" turbo : rock :

 

Eller..: gråter : pga stempler,sylindere,ventiler etc..

 

Time will show: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

og at slike biler burde ha catch-tank når de ble trimmet.

Kan jeg få dette forklart litt, Catch-tank?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Catchtank for veivhusventilasjon brukes til å kjøre "overflødig" olje/oljefilm i en tank som kan tømmes istedet for å kjøre dette rett tilbake i blokka. Som de fleste 2.2 T og andre biler har orginalt.

Rett meg hvis dette var litt misvisende..;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste lager vel sine egne etter plass/ønske..blir å montere en slik når..når..når..bilen er fix:)

oil%20catch%20tank.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veivhusventilasjonen går vanligvis inn på innsuget, slik at oljeholdig luft brennes opp i motoren. Dette kan gi blårøyk dersom det kommer mye olje opp, og det senker samtidig o2 nivået på innsugsluften, som igjen gir mindre effekt og høyere co.

 

En catchtank kobles på og samler opp oljen. Luften blir vanligvis kjørt gjennom et lite filter, og ut i friluft etterpå. Etterhvert kan det bli en skvett med olje i tanken (etter en sesong feks) og den kan da renses med god samvittighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenkte på sviktest jeg også, hvis det er bensin i olja...

kan være dårlige ringer eller riper i sylinder...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da stempelringene på to av stemplene mine røyk fikk jeg feil komp..det røyk også veldig mye ut av luftinga til toppen.. disse symptomene har jo ikke du :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Oddvar Berg

da stempelringene på to av stemplene mine røyk fikk jeg feil komp..det røyk også veldig mye ut av luftinga til toppen.. disse symptomene har jo ikke du :)

 

Håper at dette ikke er tilfellet mitt nei. Alltids lov å håpe på kun turbo.;) Stoler på Bodø bil jeg,makan til god service har jeg aldri sett!!:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk bilen hjem idag..må tilbake imorgen til sylinderlekkasjetest pga dårlig tid (blir tatt inni mellom)

 

Værtfall dagens "godnyhet": Turbo ok..trykksjekket og sjekket lager etc.

 

Håper på ventiltetninger nå, blir : gråter : hvis det er stempelringer/sylindervegger som har fått en brist.

 

Lader fortsatt litt ugjevnt..men men.. 0,5 ved 4000/omd i 3.gir og max 1,3 nå. (justert tilbake)

 

Oppdateringer kommer imorgen: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Veivhusventilasjonen går vanligvis inn på innsuget, slik at oljeholdig luft brennes opp i motoren. Dette kan gi blårøyk dersom det kommer mye olje opp, og det senker samtidig o2 nivået på innsugsluften, som igjen gir mindre effekt og høyere co.

 

En catchtank kobles på og samler opp oljen. Luften blir vanligvis kjørt gjennom et lite filter, og ut i friluft etterpå. Etterhvert kan det bli en skvett med olje i tanken (etter en sesong feks) og den kan da renses med god samvittighet.

Catch-tank er ført opp på listen.

Mange takk for off-topic svar, KA og BT. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble ikke noe sylinderlekkasjetest denne uka,pga sykdom på verksted. Satser på mandag/onsdag.

 

Testet bilen ikveld.

 

-Oljetrykk ligger ved 90 grader på 3-4 ved kjøring og ca.1,6-1,8 ved tomgang.

 

-Turbo friskmeldt og disse ladehidden,alle ved 5000/omdr:

3-gir:0,6

4-gir:0,9/1,0

5-gir:1,3

 

max ladetrykk er vel 5500/5800 el noe?

 

 

Komp-test ok..poster bilde og hva som er optimalt vet ikke jeg. Fikk høre at dette var bra værtfall etter å ha rullet 158'km.

 

Snakket med flere som jobber på verksted nå ikveld som sier at ventiltetninger også kan forårsake litt bensin i oljen. Noe forbruk er det fortsatt ikke av oljen,men blårøyk varierer masse. Nå ikveld så var det ingenting. (spøkelsesbil:p )

 

Stempelringer er vel mulighet nr.2,selv med bra komp-test?

Får høre så masse fortiden..

 

Skal køye nå,ei som blir litt lei dette "bilstyret":D

 

Natta folkens

komp-test.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Komptesten din er ihvertfall perfekt. Det som er farlig der er store avvik, om alle ligger på 1 eller 5 spiller egentlig ikke store rollen (i grove trekk :rolleye: ) men har du en på 4 og en på 2 og resten på 5 har du et problem...

Når det gjelder catch-tank synes jeg den varianten det var bilde av her så genial ut. Snakket med Jonus om dette og han sa at våre motorer liker å få litt olje i innsuget ihvertfall. Den varianten med en inn og en ut oppå tanken gjør jo akkurat det, dryppene blir igjen i tanken mens noe fordamper og forsvinner ut av det andre hullet og f. eks. inn på orginalplass. Hvor fant du den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Terje; Har til gode å se en tank uten to uttak i toppen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.