Tips ved bytte av hjullager bak

Anbefalte innlegg

Skal til å bytte hjullager bak på bieln min (Passat stv. '95 mod 2.0 16v) og lurer da på om det er spesielle ting som jeg må huske på / ha tilgang til av verktøy? Tenker da spesielt på kalipperne bak, om jeg må sku inn stemplene på disse etter å ha hatt de av..

Må jo av med bremseskiva bak når jeg bytter hjullageret, og da også selvfølgelig kalipperen.

Har bare byttet hjullager bak på bil med trommelbrems tidligere.....

 

Alle tips mottas med takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du har samme bakbrems som VR6, og der må stemplet skrus inn ja.. Kan være litt kålete, men det skal gå bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei. hvis det er sånn "vanlig" type vag bremser så trenger du ikke skru tilbake stempel.

er egentlig samme prosedyre som trommelbrems.

av med calipper,bremseklo,skive. så er det vell løse lager på den å,av med sentermutter,av med nav,ut med lager,slå ut skåler,inn med nye osv..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det er like bakbremser som Corrado '91 eller A80 '94 (og det tror jeg det er) må de skrues inn bak ja. Ikke sikkert de kommer så langt ut da, men.. det finner du ut. Jeg bruker å skru med samme verktøyet som brukes til å løsne skiver på vinkelsliperen. Det passer bra i hakkene. :D

 

Ellers er det bare å demontere, og husk at du må ha presse for å bytte lager.

 

Mener at Arne Jacobsen hadde en tråd med how-to på Corrado ihvertfall, se om du finner den. Skal være ganske likt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du må skru inn stemplet er det veldig enkelt å bruke ei skrutvinge. Stram den over stemplet, og skru med ei tang på den fremste delen på tvinga. Den er leddet med kule så da går den lett rundt, pluss at du får godt tak med tanga!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle svar, men må jeg virkelig ha presse for å få inn lagrene igjen??

Er jo samme lagersatsen(e) som på alle Passater fra tidlig 80-tall, med indre og yttre lager og de har jeg jo vitterligen banket både ut og inn tidligere?

Eller er det noe jeg har oversett nå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel variere litt hvor godt de sitter og hvor lett de går inn. Men det er jo ike helt bra å slå inn et lager hvis det blit litt trangt. Kjipt å gi det en skade allerede før første prøvetur.... Jeg syns det er best med presse...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

FØrst og fremst, du behøver ikke presse for å få i lagere bak, det holder med hammer og dor. Har gjort dette utallige ganger, fungerer perfekt hver gang.

 

Nr.2, du må IKKE skru inn stempelet i calipperen hvis du ikke bytter skiver og klosser. Hvis du bytter enten bare klossene eller både skiver og klosser så må stempelet skrues inn, fordi nye klosser er tykkere enn de slitte. Et verktøy til å skru inn stempelet får du for en billig penge på Biltema.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Nr.2, du må IKKE skru inn stempelet i calipperen hvis du ikke bytter skiver og klosser.

 

Forutsatt at du ikke kommer borti bremsepadalen etter å ha skrudd av caliper'n da... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Frank Robert Johansen

Forutsatt at du ikke kommer borti bremsepadalen etter å ha skrudd av caliper'n da... ;)

 

Selvfølgelig, men hva skal du inn i pedalene og rote etter når man bytter hjullager da? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Selvfølgelig, men hva skal du inn i pedalene og rote etter når man bytter hjullager da? :confused:

 

Det er jo en annen sak, men man vet aldri ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var jobben gjort....

Veldig enkelt, og som Geir beskrev.

Av med calliper, bremseklo, skive og ut med lagrene, inn med nye og monter sammen.

 

Eneste som tok litt tid var å få løs skruene som holdt bremsekloa, et par brille i manko ble det og når skruene løsnet...... :-(

 

Takker for alle gode tips og svar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.