Hyl og skrik i motorrommet, hva kan det være??

Anbefalte innlegg

Morn!

Nå når det er blitt sommer og varmt, så har jeg selvfølgelig begynt å bruke climatronicen i Pasaaten for det det er verdt. Da har det dukket opp et fenomen som returnerer hvert år anlegget begynner å kjøle bilen..

Når anlegget går, så kommer det en utrolig irriterende skrikende/hvinende lyd fra et belte høres det ut som, ett eller annet sted i mottorrommet. Det er IKKE viften inne i dashbordet som knirker/hyler. Det høres ut som en god gammel slakk vifterem, og det er aller værst akkurat når jeg starter bilen en varm dag med climatronicen på Auto.

Med en gang jeg slår over på Econ modus, så forsvinner lyden rimelig kjapt!

Den forsvinner også når jeg får opp turtallet, og er ikke der når jeg kjører normalt. Når jeg stopper igjen, så hres den på nytt mens bilen står på tomgang.

Hva er dette for noe?? Kan det være en pumpe eller noe annet mekanisk tilhørnde AC systemet?: klø :

Utrolig "flaut" når jeg starter bilen og den høres ut som en gammel hylete brumdunge fra 70tallet med slakk vifterem. Folk snur seg og ser....

Hjelp!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde akkurat samme problem på passat`n. Da var det lageret i vifta til klima`n i motorrommet som laget denne lyden.

Byttet vifte og så var det i orden.

Når du setter klima i econ så skrur du den av derfor blir lyden borte.

Jeg tok en dusj men noe wd40 eller lignende og sprayet litt på vifta der hvor lagrene sitter og da forsvant lyden kort tid. var slik jeg fant ut enkelt at det var den som var gåen

Men jeg mener at jeg hadde dette problemet hele tiden uannsett turtall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat samme problemet selv. Noe voldsomt med gneldring når jeg setter i gang auto modus. Spesielt på lave turtall. Nå skal jeg i først omgang forsøke å bytte reima i helgen. Husk at det sitter to stykker der foran. En til dynamo og en til klima. Skal gi deg beskjed om det løser problemet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme i min A6, men problemet har gitt seg. Det var bare i en overgangstid når det begynte å bli litt varmere på morgenen for et par måneder siden at det var ulyder, men har ikke lydene nå for tiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

Venter spent på resultatet av reimskiftet Sondre!

Om vinteren i Auto, så er ikke dette et problem... Kommer når varmen stiger og Climatronicen begynner å "produsere" kjøling inn til kupeen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte å gjøre det i dag, men forsvant inn i clayens verden under vasking av polo'n. Fantastisk produkt forresten :tilber:

Er akkurat som du sier Truls. Det kommer med varmen, rundt 15-20 grader. Nytt forsøk på lørdag tenker jeg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte å gjøre det i dag, men forsvant inn i clayens verden under vasking av polo'n. Fantastisk produkt forresten :tilber:

Er akkurat som du sier Truls. Det kommer med varmen, rundt 15-20 grader. Nytt forsøk på lørdag tenker jeg :)

He he... Ja blir interessant å høre om du får bort lyden!

Har Clay liggende jeg og, bare dette med tid til å få det gjort! Er bortreist til helgen, så det blir ikke før den 21 Juni! Tenkte; vask, clay, vask og så polering.. + innvendig shining! Da trenger men jo en hel dag! :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått byttet reimer. Bare en ting å si. Funket meget bra. Intet gnelder hos meg lenger :)

Lite tips. Du må av med beskyttelesplaten under motoren. Da ser du et lite strammehjul til reima midt mellom de to andre hjulene reima går rundt. Dette hjulet løsnes ved å bruke umbraco på den nederste synlige bolten ved siden av og bak hjulet. I tillegg sitter det en bolt med samme umbaco str over hjulet, litt til venstre for deg hvis du ligger med beina "fremover". Denne ser du ikke så her må du føle deg frem. Den øverste "usynlige" bolten kan du med fordel skru helt ut siden det ellers blir trangt å få på ny reim. Kan være knotete å få bolten inn igjen, men du kan gjøre som meg å be om å få låne de små hendene til fruen i huset i noen sekunder :)

Som ett PS kan det nevnes at reima til klimakomp må av når viftereima skal byttes siden de deler drivhjul og viftereima sitter innerst. Byttet viftereim i samme slengen og også der måtte madamen trå til siden jeg ikke klarte å presse tilbake det selvstrammende hjulet samtidig som reima skulle tas av og ny settes på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått byttet reimer. Bare en ting å si. Funket meget bra. Intet gnelder hos meg lenger :)

Lite tips. Du må av med beskyttelesplaten under motoren. Da ser du et lite strammehjul til reima midt mellom de to andre hjulene reima går rundt. Dette hjulet løsnes ved å bruke umbraco på den nederste synlige bolten ved siden av og bak hjulet. I tillegg sitter det en bolt med samme umbaco str over hjulet, litt til venstre for deg hvis du ligger med beina "fremover". Denne ser du ikke så her må du føle deg frem. Den øverste "usynlige" bolten kan du med fordel skru helt ut siden det ellers blir trangt å få på ny reim. Kan være knotete å få bolten inn igjen, men du kan gjøre som meg å be om å få låne de små hendene til fruen i huset i noen sekunder :)

Som ett PS kan det nevnes at reima til klimakomp må av når viftereima skal byttes siden de deler drivhjul og viftereima sitter innerst. Byttet viftereim i samme slengen og også der måtte madamen trå til siden jeg ikke klarte å presse tilbake det selvstrammende hjulet samtidig som reima skulle tas av og ny settes på.

Ok!

Takk for svar, greit å vite! Da får jeg forsøke å få til dette ved første anledning. : rock :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min passat var kun reima til ac kompressoren litt for slakk, derfor ulyd spesielt på tomgang. Lager på strammer var i orden og reima ikke sprukket eller morken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min passat var kun reima til ac kompressoren litt for slakk, derfor ulyd spesielt på tomgang. Lager på strammer var i orden og reima ikke sprukket eller morken

Hmmm, hvordan ble du kvitt lyden, hvis strammer var ok men reima for slakk? Byttet du kun den ene reima? : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan tenke meg at han bare strammet til hjulet ytterligere. Mulig det hadde funket hos meg også, men siden jeg likevel måte bytte viftereim så ble det ikke store ekstrakostnaden å ta reima til kompressoren i samme slengen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp! Da var lyden borte!

Har hatt bilen på tannremskift og longlifeservice hos Berg & Co i Svolvær. Reima til AC var slitt, de byttet den og dett var dett! :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.