#1 Skrevet Juni 6, 2008 Er det mye jobb å skifte tannstang på en Audi 100 Quattro? er en 1985mod hva må av, er trangt osv? har aldrig byttet noe slikt før... Tore 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 6, 2008 På min gamle Audi 100 C4 2.3E qauttro var den litt slapp i fisken, og tenkte å bytte den. Møller skulle ha 13000 for jobben. På C4 må du værtfall (bør?) jekke ut motoren litt for å komme til. Noen sier at du kan ta av framskjermene og dra det hele ut der og. Uansett er det litt jobb hvis det er sånn nogenlunde likt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 6, 2008 såpass ja 13000 for jobben, da høres det kjedelig ut ser ikke ut til att C4 stanga er lik type44 ifølge etka værtfall, noen her inne som vet om jobben er lik? evt noen som har bytta på Type44?? er lekkasje fra den, en del egentlig, ikke bare når jeg kjører.. og en klunkelyd.. går det ann å bytta bare simring/tettering på de? noen som vet det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 7, 2008 noen som har gjort dette på type44? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 8, 2008 og opp igjen! vil gjerne høre fra andre som har gjort dette, leste noe om ut med motor, eller ut med girkasse (evt både motor og gir) eller ut høyre skjerm? har mindre lyst til å begynne å løfte ut hele motorfaenskapet er en 10V Turbo som sitter der... mye som må av? ting som sitter hardt/rusta osv?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 9, 2008 Regner med at du ikke har googlet så altfor mye hvis ikke du har funnet denne: http://members.aol.com/c1j1miller/steer.html#Replacing the rack Forøvrig masse (MASSE!!!) 44-støff her.. http://members.aol.com/c1j1miller/ Enjøøøy.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 9, 2008 takk for linken. ser han skriver: I bought my rebuilt ZF rack from P.A.P. They charged me $235, but I bought 2 at once with a ton of Pentosin (~$7.50 each). går det ann å få kjøpt overhalte slike fra utlandet billig noen som vet om firmaer som selger slike? gjerne usa/tyskland osv ser han også skriver att det er noen forskjeller på tannstenger før og etter 89, men er det mange forskjellige her? altså de som er før og de som er etter er vel like? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 9, 2008 Hei Jeg har byttet tannstang på en audi 100 2,2 fra 1986. Det var ikke quatro så jeg vet ikke hvor relevant det er. Vet ikke hva som skiller... Men der var det gjort på en drøy time. Først løsner man bolten som holder rattstammen sammen med tannstanga inne i bilen. Det kan være trangt å komme til under dashbordet så det kan hende du må demontere hylla under rattet for å se bedre. Det sitter også to bolter i en brakett som holder styrestaga fast til tannstanga. Husker ikke om disse satt fast med "brettede" skiver som låsing... Deretter tømmer man servovæskebeholderen og kobler fra slangene på tannstanga. Så tok jeg av høyre framhjul og fjernet naglene fra "leppene" som holder skitt ute fra åpningene som styrestaga går gjennom. Deretter skrudde jeg ut den ene bolten som holder tannstanga på plass på høyre side av bilen og de to boltene som holder den på plass på venstre siden. Så er det bare å lirke ut hele greia gjennom hullet til styrestaget. Det er litt trangt, men det går fint. Bare man jekker opp bilen slik at styrestaget på den siden kommer lavere blir det plass nok. Montering i omvendt rekkefølge..... Vet som sagt ikke hvilke forskjeller det er på quattro og standard i forhold til gearkasse og aksel bakover, så du får unnskylde meg om dette ikke er relevant for deg;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 9, 2008 ifølge etka er tannstanga lik på quattro og fwd.. så regner med det ikke er noe særlig forskjell.. da blir det nok kjøp av ny tannstang etterhvert, like greit når man først skal bytte, NBS har til 3900 så jeg.. men takk for informasjon!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 27, 2009 Tar opp denne jeg... Når man skal ta ut tannstangen, skal den ut på passasjersiden? Sliter ihvertfall fælt med å ta den ut på førersiden når man har ABS 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 27, 2009 jeg tok ut min på passasjersiden, 10V MC motor uten ABS. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 27, 2009 Jeg har vært ute med tannstag på type 44 og tok den opp i bakant av motor. Løftet opp på passasjersiden. Demonterte spylertank, coil og bensinfilter. Denne bilen har abs. Fort gjort. Slipper å jekke opp bilen i det hele tatt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 27, 2009 Har sett på dette litt ikveld, og det er nok bedre muligheter på passasjersiden, ja. Men like fullt er det noe som holder igjen tannstangen slik jeg ikke får den ut fra bilen, så må se mer på det imorgen.. Men for min del er det uaktuelt å få den opp i bakkant av motoren, der sitter det både en wastegate og en coil + endel ledninger i veien... Så den SKAL ut via hullet i innerskjermen på passasjersiden;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 27, 2009 På min bil MÅTTE den ut på passasjersiden! Det lå bremserør på fremsiden så det måtte gjøres slik. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...