#1 Skrevet Juni 7, 2008 Kjørte fra Årdal til Oslo i går, skulle i utdrikkningslag (hei Lasse, sorry!) Kom til hønefoss før klutsjen bare sank til gulvet. Etter mye knot og stort sett kjørt i tredjegir til svigemor i vestby fikk jeg fastslått av det er en av pumpene som er gåen. Fikk tak i begge to i dag på NBS, eneste sør for dovre som hadde på lager virker det som også. Jeg lurer litt, hvordan er prosedyren for å lufte dette etter byttet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 7, 2008 uten at jeg kan gi deg noe bedre svar enn litt synsing, tror jeg at det blir på samme viset som på bremser....åpner på nippelen på slaven og pumper igjennom til det ikke er noe mer luft... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 7, 2008 Ja, det var sånn ca det jeg kom frem til selv, sitter en luftenippel på slaven så.. Urk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 7, 2008 Verkstedhåndboken sier at den skal luftes nedenfra og opp, dvs. med trykksatt væske på slaven.. Men det er godt mulig det funker med vanlig lufting også! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 7, 2008 Okay Bjørn Erik, nå er jeg litt usikker på hvordan det gjøres i praksis. Nå vete jeg ikke helt hvordan jeg skal klare å sette trykk på den den heller. Fotnote, dette er to jævlig trange og kukete steder å komme til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 7, 2008 audiverksted bruker ett lokk med luftenippel på som de setter på bremseveskebeholderen istedet for det vanlige lokket, derifra går det en slange som de kjører rett innpå nippeln på ett bildekk, altså ca 1-2bar kjører de innpå bremsevesketanken, slik får de trykk på, da er det bare å åpne nippelen som sitter rett ved der slangen går inn på gearboks, så går alt av seg selv.. bare pass på å stenge før tanken blir tom;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 7, 2008 Hehe.. Ja, de kunne godt ha laget en luke eller noe! Det går sikkert bra å lufte den på vanlig vis også, men det er uansett mye enklere med en trykklufter. Masse på nett om dette, http://members.aol.com/c1j1miller/brake.html er jo et bra sted å starte,selv om denne er mest for 200tq! Jeg kjøpte inn en 3-liters trykksprøyte på Plantasjen for å lage en slik, men det har foreløpig blitt med tanken.. http://s2central.net/brakes_02.html har også en beskrivelse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 7, 2008 Ta en 1.5 liters flaske og fyll litt bremseveske på den(kan godt være gammel veske). Tre en slange (helst gjennomsiktig) inn på nippelen på slaven og den andre enden av slangen slipper du ned i vesken i flaska sånn at det er bremseveske over hullet i slangen. Løsne litt på nippelen på slaven og begynn å pump. Jeg satt på kne utenfor døra og pumpet med handa mens jeg såg på flasken som stod under bilen. Du trenger på denne måten ikke å stenge nippelen hver gang du slipper opp pedalen.Med denne måten kan du gjøre det helt alene. Pass på at du hele tiden har nok veske i bremsebeholderen. Når du da kjenner at pedalen blir litt strammere og du ser at det ikke kommer mer luft, kryper du under bilen og stenger nippelen. Er djevelskt trangt der nedi og jeg fant ut det var best å ta det underfra på S2èn. Det går fort noe veske når du pumper på denne måten så pass på nivået hele tiden. Negative med denne måten er at du mister litt mer veske enn normalt, men det er veldig effektivt. Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 7, 2008 Skal til og gjøre dette på en S6 med 6trinns i morgen forhåpentligvis hehe det jeg har kommet fram til er og trykksette bremseveskebeholderen, med verktøy fra biltema (mekonomen hadde ikke inne), max 2BAR så bare løsne lufteskruen på slaven. Og passe på nivået Si ifra hvordan det går med deg a! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 10, 2008 Si ifra hvordan det går med deg a! Joda, det gikk etter mye knot og god hjelp (Tommy W). Fikk trykksatt beholdern, uten virka det helt håpløst. Burde nok ha fylt opp den øvre pumpa også før vi satte den inn, men lite keen på å få bilen full av brenseveske. Men fytte FAEN, nestegang jeg skal gjøre dette tar jeg ut hele pedalstellet, å få den kryssbolten tilbake var et satans fitteri. Alt i alt, veldig glad for å fått bytta dette, det holdt i 239kkm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 10, 2008 Fikk gjort ferdig min i helga og den bolten var ikke lett og få inn igjen riktig vei nei! hehe mye lettere og få ut! På min hadde staget fra selve masterpumpen og til feste i cluchpedalen knukket. Dreide ny og satte inn. Funker gull! Var nok helt greit og få bytta den veska som var der og! grønn og grumsete... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 10, 2008 Fikk dette gjort på min 90 for litt siden, der så jeg at det koblet slange mellom bremsenippel og nipppel på slavesyl. deretter kjørte det igjennom med bremsepedalen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...