#1 Skrevet Juni 9, 2008 Hei. GTE quattroen får seg en liten overhaling. Når jeg skal hive veiva i samå rådene skal det da være nye bolter eller kan di gamle brukes? Motoren er en 1,8 Gte ( gti ) motor. Tor-Steve 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 9, 2008 99% sikker på at dette er strekkbolter og skal skiftes for hver gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 9, 2008 99% sikker på at det ikke er strekkbolter på råder og veiv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 9, 2008 Hmm, faen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 9, 2008 rådene eri alle fall strekk. sikker på at det er det på veiv også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 9, 2008 Hva med å ringe Møller? Står ingenting om at disse boltene må byttes i Bentley manualen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 9, 2008 Her var vi usikker... Står ingenting om det i Autohidden heller, men står at toppboltene er strekk så rart di ikke har fått med di andre også.. hmm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 9, 2008 Kjøp ARP så trenger du ikke tenke på det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 9, 2008 Kjøp ARP så trenger du ikke tenke på det. HVor er billigste og beste? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 9, 2008 HVor er billigste og beste? ARP er vel ARP hvordan du snur og vender på det.. 034motorsport tror jeg har. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 9, 2008 Må linjeborre når man monterer ARP på veiva og råder som ikke er slipt for dette... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 9, 2008 Må linjeborre når man monterer ARP på veiva og råder som ikke er slipt for dette... Da driter jeg i det Det er jo bare en gte motor! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 9, 2008 Bruk de gamle boltene dine du. Har gjort det mange ganger uten problemer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 10, 2008 Bruk de gamle boltene dine du.Har gjort det mange ganger uten problemer. Ja det gjør jeg Bare dra til med locktait med rett moment. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 10, 2008 Og når det gjelder 1,8T AEB motorer da? Noen som vet? 034 motorsport og autohausaz selger kun nye rådebolter, ikke nye bolter til veiven. Så eneste måten å få skiftet dem på er ved å bruke ARP (Evt kjøpe fra møller, men det blir vel like dyrt som ARP). Det faktum at 034 og autohaus ikke selger originale veivbolter tyder vel på at de ikke trenger å byttes? Eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 10, 2008 I Møllers repliteratur står det at det skal skiftes bolter på både veiv og råder på 1.8 T motoren. Derimot er det sikkert noen her som bruker opp igjen disse boltene også uten problemer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 10, 2008 Ja, jeg har sett det nemlig. Men i haynesmanualen tror jeg ikke det står noe om det mtp veivboltene. Men selvf, vil jo ikke risikere motoren pga det, så spørsmålet er jo om det er trygt å gjenbruke veivboltene eller ikke. Møllers replitteratur anbefaler vel å bytte det meste av ting alltid. Hehe. Men jeg pleier f.eks ikke gidde å bytte låsesplinter til muttere når jeg skifter hjullagre o.l., selv om det står det alltid skal byttes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 10, 2008 He he...nei litt sunn fornuft er jo lov å bruke, men om man kjøper delene man bruker hos Møller og deres rep litteratur sier man SKAL skifte nevnte bolter, kan jeg ikke skjønne at det er noe å lure på. Iallefall ikke da man ellers risikerer motorhavari fordi man ville spare 500-1000 kr i nye bolter. En strekkbolt får jo heller ikke riktig sammentrekningskraft om man bruker den opp igjen og trekker den til med foreskrevet moment. Dette fordi den nå allerede har strukket seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 10, 2008 En interessant øvelse er å trekke til gamle rådebolter mer og mer helt til de blir mykere og ryker. Husker ikke helt antall omdreininger /(mulig de var 1,5 ??), men det var overraskende mye. Det er også interessant å trekke til litt for mye og slakke igjen, og stadig øke for å se hvor langt man kommer før bolten ikke trekker seg tilbake like mye som man spenner. Min konklusjon er at rådebolter på normale motorer lar seg gjenbruke minst en gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 11, 2008 En interessant øvelse er å trekke til gamle rådebolter mer og mer helt til de blir mykere og ryker. Husker ikke helt antall omdreininger /(mulig de var 1,5 ??), men det var overraskende mye.Det er også interessant å trekke til litt for mye og slakke igjen, og stadig øke for å se hvor langt man kommer før bolten ikke trekker seg tilbake like mye som man spenner. Min konklusjon er at rådebolter på normale motorer lar seg gjenbruke minst en gang. Ja, i mitt tilfelle er det jo en normal motor, så da er det jo bare å kjøre på med gammel boltene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...