#1 Skrevet Juni 9, 2008 hei da jeg vurderte motrobytte men fant ut det ville bli for dyrt vil jeg heller overhale den motore jeg har. er en 1.6l som har gått 230000km. noen som har peil på hva man bør kjøpe å hva det vil koste ca hvis man gjør jobben selv? (pappa som skrur) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 9, 2008 Et komplett pakningssett er selvfølgelig en nødvendighet, men bortsett fra det kommer det an på hva som trengs å byttes. Det finner man først ut når man har plukket motoren i deler. Ting som dette kan være lager til veiv og råder, samt stempelringer. Mitt spørsmål er, hva er galt med motoren pr. i dag? Hvorfor mener du og far at den må overhales? I utgangspunktet burde ikke dette være nødvendig med en motor som har gått 230.000 km, med mindre den har fått skiftet olje hver 50.000 km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 9, 2008 det som er er at bilen har gått som leiebil, service heftet ikke fulgt lenger enn 100000km. skal ha trimkam. planen er at bilen skal få en total makeover... og vil da ta motor først som sist. planen var turbo motor men blir nok i dyreste laget så bruker den jeg har. men vil som sagt få motoren som "NY" igjen da tidligere eier ikke visste noe om når det var tatt oljeskift, reg.reim å sånt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 9, 2008 Skal den bli "ny" skifter du ALLE pakninger og strekkbolter, råde og veivlagre, tannreim og vannpumpe, alle simringer, honer sylinderene og skifter stempelringer. Er sylinderene veldig slitt bør den bores opp og stemplene skiftes. Kan jo også vurdere å skifte ventilløfterne da du er igang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 9, 2008 egentlig er det er veldig kostbar affære til en sånn motor mener jeg, nesten bedre å finn en bytte motor som du får papir og service hefte på. garantert billigere og. eller du kan ta av toppen og se om du ser slitekant eller du ser fabrikkantens honings merker da ser du om du har en go motor f.eks. Mvh Stian S 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 9, 2008 var tenkt det da. hvis det blir stempel bytte er det uaktuelt.. var visst ikke for mye måtte byttes da da. igrunn håpet å skifte stempel ringer å.. kanskje lurt med en komp.test? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 11, 2008 el bør jeg bare hive i den nye kammen, bytte olje litt oftere og kjøre til den evnt.dør? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 11, 2008 el bør jeg bare hive i den nye kammen, bytte olje litt oftere og kjøre til den evnt.dør? Jepp! Det er iallefall det desidert enkleste og billigste. den dagen motoren dør hiver du den ut og skaffer en komplett brukt fra et huggeri. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...