Oljelekkasje fra torsen-diff på A6 2,8

Anbefalte innlegg

A6-en har stått i garasjen et par ukers tid i påvente av en ny kw-demper da den gamle begynte å kakle noe alvorlig. I løpet av denne tiden har det blitt en liten dam med olje under den, og når jeg sjekket nærmere så kom det fra området rett bak katalysatorene, dvs. omtrent ved torsen-diffen.

 

Er det noen som vet om det er et vanlig sted disse begynner å lekke? Regner med det er simringen på utgangsakselen som er mest sannsynlig. Hvor vanskelig er det å bytte denne? Må jo ned med alt av eksosanlegg og ta av diffen? Noen som har noen how-to?

 

Har aldri gjort noe med denne delen av drivlinjen før, så greit å ha noen tips før jeg begynner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil nesten tro det er vanlig, for min bil har en svetting der den også. Min er også en 2.8 q-tip

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske vanlig feil ja.

 

Ned med eksosanlegg om det er en V-motor. Enkelt da man bare tar det på de store klemmene rett ved katalysatorene og 4 gummistrikker. Vekk med varmedeksler, merk opp eksakt hvor midtre mellomakseloppheng står og merk også fremre ledd på akselen mot flens på diffen slik at dette havner på rett sted. Evt. også bakre ledd mot flens om du ønsker å ta mellomakselen helt vekk. Løsne og bend til side eller ned med aksling, løsne stor mutter i midten av drivflens, trekk ut flensen, merk/mål hvor langt inn den gamle simringen sitter, demonter simring. Monter alt i motsatt rekkefølge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet min like etter jeg kjøpte bilen da min også svettet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, Bent Owe. Regner med at all oljen renner ut av diffen når jeg tar ut akslingen. Er påfyllingshullet det som er vist på bildet her, litt oppe på høyre siden av diffen? Skal den også fylles til den renner over, slik som bakdiffen, og hvilken olje?

 

Har forøvrig samme lekkasjen/kraftige svettingen på bakdiffen, så tror nok jeg tar denne også i samme slengen.

lekkasje torsen-diff.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så på Castrol at anbefalt olje for torsen-diff er SAF-XO 75/90, fyllmengde 0,8 liter. Noen som kan bekrefte dette, og at det er den skruen som er vist ovenfor som er fylleskruen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Renner ut noe olje ja, men ikke alt. Ang. plugg tror jeg du har funnet feil. Kan iallefall ikke si jeg kjenner igjen noen av de skruene der...: klø : Automat du har?

 

75/90 høres iallefall ut som er riktig, men eksakt benevnelse ellers er jeg usikker på

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har automat, ja. Jeg tenker på den skruen som er lengst til høyre på bildet. Den sitter litt på skrå nedover, jeg ville tro for at man lettere skal få inn en slange og kunne fylle. Skruen er helt inn mot varmedekselet på passasjersiden. Bildet er litt kinkig vinkel på, så litt vanskelig å se hvor den er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er usikker så må evt. sjekke opp dette på jobben i morra om jeg husker, før jeg kan gi et 100% svar. Kanskje det er andre som veit..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hentet delene i dag, og det var mildt sagt litt dyrere enn forventet. Trodde ikke man måtte bytte flensakselen, og dette ble heller ikke opplyst om når jeg bestilte, selv om jeg spesifikt spurte om det var mer enn simringene som måtte byttes. Jeg har fått en hel del pakninger og skruer, samt flensakslen.

 

Er det noen som vet om denne må byttes? Synes det var vel tidlig etter at bilen bare har gått 120 000.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bytta ikke flensaksel på min selv om det var litt slitasje der simringen ligger mot. Kun simring og oljebytte etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gikk akkurat gjennom og sjekket mot familiealbumet, og her har delelageret på Albjerk Auto driti seg ut, rett og slett. Flensakselen er til bakdiffen, og jeg har fått en pakning som sitter midt inne i bakdiffen også. Jeg beholder delene til jeg har byttet, så får jeg gå tilbake og levere det som er til overs.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke skifta flensakselen på de jeg har skiftet simring på iallefall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten oppdatering. Var antageligvis ikke feil likevel, og jeg har en gammel versjon av familiealbumet. Den flensakselen er litt forskjellig fra den gamle, og det er også simringen, ved at simringen har en ekstra leppe, og i flensakselen er det frest ut et spor til dette. Antageligvis gjort for å redusere svetting og lekkasje. Men jeg dyttet bare simringen noen millimeter lenger inn og brukte den gamle akselen, så regner jeg med det blir tett en stund. Hvis det skulle begynne å lekke igjen, så får jeg heller bytte simring og flensaksel igjen. Er jo egentlig ikke store jobben.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo egentlig ikke store jobben.

 

Liker å lese det, for jeg har egentlig bare utsatt å gjøre jobben på min, for jeg syns det virker som veldig mye jobb. Jeg får vel ta dette samt olje/filter/pakning på Tip'en samtidig en dag...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.