Batteri spørsmål. (generelt)

Anbefalte innlegg

Fikk ikke svar på dette i en annen tråd, så jeg mekker en egen:

 

Batteriet. En sliten sådan. Kan den ha innvirkning på ytelser? Har hørt at ett dårlig batteri kan ødelegge... bensinpumpa(?). (husker ikke om det var det men, noen vet sikkert noe mer)

På min 200, på tomgang, når vifta starter så er det nesten så motoren stopper. Voltmeteret i bilen viser 13-14V ved tomgang. Så ladingen er grei (regner med at spenningsregulatoren ikke er byttet).

 

Bensinpumpa. Hører pumpa ganske godt. Tyder det på en sliten bensinpumpe? Den summer liksom ganske høyt.

Kan en sliten pumpe resultere i ujevn tomgang og akselerasjon?

 

Ja, jeg har den typiske ujevne tomgangen og aksen jeg også som alle andre plages med. :(

Men det er på tomgang og lave turtall ved kjøring jeg merker det best. Passerer ca. 2600rpm, så blåser vogna fart så det hyler etter. :)

Tomgangen ligger og varierer en 50-100rpm rundt ca. 850rpm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tomgangen din ligger hvertfall på riktig sted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom batteriet er dårlig, kan det gi dårligere gnist ihvertfall. Om det får bensinpumpa til å gi opp vet jeg ikke. Merker du forskjell på spenningen om du slår på klima'en og langlys da? Drar den motoren tungt rundt?

 

Dersom du er usikker, kan du like gjerne kjøpe et nytt batteri. Det er uansett greit å bytte en gang for mye, istedet for en gang for lite. :D BTDT

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Jan Henrik Nygård

Fikk ikke svar på dette i en annen tråd, så jeg mekker en egen:

 

Batteriet. En sliten sådan. Kan den ha innvirkning på ytelser? Har hørt at ett dårlig batteri kan ødelegge... bensinpumpa(?). (husker ikke om det var det men, noen vet sikkert noe mer)

På min 200, på tomgang, når vifta starter så er det nesten så motoren stopper. Voltmeteret i bilen viser 13-14V ved tomgang. Så ladingen er grei (regner med at spenningsregulatoren ikke er byttet).

 

Bensinpumpa. Hører pumpa ganske godt. Tyder det på en sliten bensinpumpe? Den summer liksom ganske høyt.

Kan en sliten pumpe resultere i ujevn tomgang og akselerasjon?

 

Ja, jeg har den typiske ujevne tomgangen og aksen jeg også som alle andre plages med. :(

Men det er på tomgang og lave turtall ved kjøring jeg merker det best. Passerer ca. 2600rpm, så blåser vogna fart så det hyler etter. :)

Tomgangen ligger og varierer en 50-100rpm rundt ca. 850rpm.

 

Først og fremst...glem det voltmeteret, mål direkte på dynamoen og deretter på batteriet med et multimeter.

Det spoleinstrumentet du har inne i bilen er alt for unøyaktig.

 

Et dårlig eller defekt batteri tviler jeg sterkt på kan ødelegge noe som helst.

Det som kan forekomme er at spenningen inn på en elektromotor (starter f.eks.) blir så liten at motoren henger seg opp pga. gnistdannelse som brenner kontaktene sammen.

 

Hvis du er i tvil om bensinpumpe så ville jeg fått tatt en trykktest på den.

Er den dårlig gir den ikke det trykket den skal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Dersom batteriet er dårlig, kan det gi dårligere gnist ihvertfall. Om det får bensinpumpa til å gi opp vet jeg ikke. Merker du forskjell på spenningen om du slår på klima'en og langlys da? Drar den motoren tungt rundt?

 

Dersom du er usikker, kan du like gjerne kjøpe et nytt batteri. Det er uansett greit å bytte en gang for mye, istedet for en gang for lite. :D BTDT

Merker bittelitt tyngre gange. Kan også se på voltmetert en bitteliten bevegelse.

 

Joda, batteriet skal byttes det. For sikkerhets skyld. Skulle bare høre i forveien om noen har lagt merke til sånne ting.

 

Akkurat nå har jeg blakka meg helt. Kommer meg på sikker grunn, så blir det verksted tur på bilen. Service og sånne småtterier jeg finner (eller vil finne :P).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars-Inge Andresen

Først og fremst...glem det voltmeteret, mål direkte på dynamoen og deretter på batteriet med et multimeter.

Det spoleinstrumentet du har inne i bilen er alt for unøyaktig.

 

Et dårlig eller defekt batteri tviler jeg sterkt på kan ødelegge noe som helst.

Det som kan forekomme er at spenningen inn på en elektromotor (starter f.eks.) blir så liten at motoren henger seg opp pga. gnistdannelse som brenner kontaktene sammen.

 

Hvis du er i tvil om bensinpumpe så ville jeg fått tatt en trykktest på den.

Er den dårlig gir den ikke det trykket den skal.

 

 

Støtter Lars Inge 100% på dette...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars-Inge Andresen

Først og fremst...glem det voltmeteret, mål direkte på dynamoen og deretter på batteriet med et multimeter.

Det spoleinstrumentet du har inne i bilen er alt for unøyaktig.

 

Et dårlig eller defekt batteri tviler jeg sterkt på kan ødelegge noe som helst.

Det som kan forekomme er at spenningen inn på en elektromotor (starter f.eks.) blir så liten at motoren henger seg opp pga. gnistdannelse som brenner kontaktene sammen.

 

Hvis du er i tvil om bensinpumpe så ville jeg fått tatt en trykktest på den.

Er den dårlig gir den ikke det trykket den skal.

Hvor mye ladespenning var det? 13,3V (Europeisk)? 14,4V er det vel i Norden...?!?

Så unøyaktig er det vel ikke... :P Skal ut å måle, straks det slutter å regne. Ellers må jeg på bensinstasjon under tak ;)

Mye spenning over batteriet (med motor av) bør være minimum?

 

Starteren var det et dårlig batteri kunne ødelegge, eller ledningene da som du skriver.

 

Skal be dem å ta en trykktest også. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilespenningen på et fulladet batteri skal være 12.7 - 12.8 volt. Måles når batteriet har stått uten belastning (lading eller forbruk) i 2-3 timer.

 

Ladespenningen skal være 14.2 - 14.4 volt ved 25 gr. og ca. 2000 o/min. Måles med kjørelys på.

Hvis regulatoren har temp.kompensering skal ladespenningen økes med 0.3 volt pr. 10 grad temperaturen synker.

 

Til vanlig forholder vi oss enkelt og greit til 14.2 - 14.4 volt ved ca. 2000 o/min og kjørelys tent.

 

Unøyaktig...vel....du klarer nok ikke å skille mellom 13.5 og 14.4 for å si det slik.

Dette har også med hvor dette instrumentet måler spenningen, normalt sett er det på tenningslåsen og målingen er derfor helt intetsigende.

Jeg setter dette litt på spissen nå alltså...men ikke så veldig egentlig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målt littegranne her: 14,1 volt i 2000rpm og kjørelys. Målt over batteriet. Slo av tenningen og spenningen detter sakte ned mot 13 volt.

Først nå ser jeg at man skal la bilen stå i 2-3 timer før man måler hvilespenningen. : flau :

 

Så batteri og dynamo er visst i orden. : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser unektelig ut for at det er i orden ja.

 

Hvis du nå venter et par timer og måler 12,7-12,8 volt så er det i hvert fall i orden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.