Bytte av bærearmer Passat 3B

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal bytte begge øvre bærearmer framme på passaten min. Har demontert hjulet og ser for meg at dette går lett som en lek. Skrur så av mutteren på bolten som låser kuleleddene.

Må denne bolten fjernes? Hvordan gjør jeg isåfall det? Den sitter bom fast.

HASTER. Er på verkstedet nå og plages som bare det.: eek :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er ikke alene om å klundre med den bolten. Har du ikke en ny for hånd nå, så sett sammen bilen igjen og prøv på nytt da du har kjøpt ny bolt. Du må bruke varme og rå makt for å få den ut. Mange tråder som omhandler denne bolten her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Var det jeg bestemte meg for. Så jeg skrudde på plass igjen. Jeg ser også at mutterne er vendt inn mot fjæra på innerdelen av bærearmene, det betyr vel at jeg må slippe ned støtdempertårnet for å få byttet armene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer. En gjennomgående 18 mm i bunnen av fjørbeinet og tre 16 mm oppe i motorrommet pr side. Da du skifter armene gjør følgende:

Skifte en og en. Dermed setter du den nye armen i samme vinkel som den du enda ikke har løsnet ( den gamle ). Dette for at gummiforinga i armen ikke skal vris mer enn normalt og dermed slites fortere. Etter å ha skrudd fast den ene bærearmen igjen skifter du neste og måler mot den nye du akkurat monterte. Dette gjør du altså når fjærbeinet ligger ute på gulvet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og pass på at du ikke slår for hardt ut bolten da du kan være uheldig og knekke ende tuppen og da må du ha nytt fjærbein...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er benevnelsen på denne bolten? Det er vel ikke noe spesielt med den?

Mål/dimensjon. Takk for svar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er helt rett men etter noen år bøyer den seg litt + at det kommer dritt å røst der så ikke rart den sitter som f...

Hva den kalles veit jeg ikke, men umulig og ta feil av etter du tar av dekket så er det jo bare en bolt som holder begge bærearmene...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Propanbrenner, slegge og drivdor så er du klar.

da er den ute på 5 minutter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda det er riktig bolt jeg tenker på. Tenkte bare på om det var noe spesielt med den. Hvis ikke kan det hende jeg får tak i en bolt på jobb jeg kan bruke. :) Får se når jeg tar det av. Takker for svar. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

å bruke hva som helst her er ikke å anbefalle. denne bolten holder tross alt forstillingen din på plass. mener den bolten pluss muttern kostet 40 kroner på møller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten å være sikker tipper jeg at dette er en bolt med temmelig høy strekkfasthet. Ville heller ikke erstattet akkurat denne bolten med hva som helst.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, det er en vanlig 8.8-bolt som er svarteloksert som du får på Møller. Bare pass på at den er ugjenget på det partiet som går forbi bærearmskulene. 40 kr for denne er jo fin fortjeneste for forhandler. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat. Det har jeg tilgjengelig. Er det forresten noen som har tips på fett/smøremiddel man kan smøre på bolten under montering for å unngå at den skal ruste fast igjen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat. Det har jeg tilgjengelig. Er det forresten noen som har tips på fett/smøremiddel man kan smøre på bolten under montering for å unngå at den skal ruste fast igjen?

kobberfett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

gammel tråd dette, men drar den opp likevel siden vi sliter litt her. Sliter med å få ut bolten og er redd at den er på tur til å knekke. Hvordan varme uten å ødelegge mansjett på øvre bærearmer? Er så skeptisk på å ødelegge dem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

gammel tråd dette, men drar den opp likevel siden vi sliter litt her. Sliter med å få ut bolten og er redd at den er på tur til å knekke. Hvordan varme uten å ødelegge mansjett på øvre bærearmer? Er så skeptisk på å ødelegge dem.

Det er det tvilsomt om du klarer uten å skade gummien.

Leste et sted her: masse varme, så kjører man et stearinlys på steder hvor bolten går igjennom godset, skulle vist hjelpe når dette trekker inn i skit og rust.

Om du skal ha ut bolten, så er det vel for å bytte armene skulle man tro, det er bare å grille i vei, i såfall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde problem med denna bolten i helgo når eg monterte justerbart. Einaste som funka er å bruka varme (propanbrenner) å slå forsiktig med slegga. Brukte og eindel 5-56 som eg spraya på innimellom. Ikkje bruk lang forlengar når du ska prøva å skru den ut, knekke bare bolten så sitte du der med skjegget inni hjulbuen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.