#1 Skrevet Juni 11, 2008 Hei... Noen som har erfaring med hva som er viktig å tenke på eller gjøre, viss man har tenkt å montere turbo eller kompressor på 2.8 VR6? Mats 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 11, 2008 jeg VET det er flere her som har masse masse mer peiling på vr6t enn meg men sånn grovt sett. -lesing/studering (andres løsninger, kombinsjoner som funker osv) -planlegging - og ha en motor/bil som er i tipptopp shape før du begynner. (halvslitt motor = ras) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 11, 2008 Er forresten byttet registerkjede med alt av skinner osv førr ca 5000 siden. bilen er nå gått 199000 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 12, 2008 en motor er så mye mer enn registerkjede da, mann hva med lager, ventiltetninger, stempelfjærer, ventilstyringer, girkasse, foringer osv osv.?? etter mitt hue er det bortimot talentløst å montere turbo/kompressor på en motor som snart har passert 200k uten en komplett gjennomgang av motoren først, med mindre en kan akseptere et havari... når det gjelder montering av turbo/kompressor så må du bestemme deg for flere ting: turbo eller kompressor? turbo gir deg muligheter til høyere effekt, men kompressor er ganske enkelt å montere. effekt? 250/300 eller 400? orginalsprut eller hiddensprut? C2 har ferdige turboprogram til VR6, men en er begrenset til max 300hk på OBD1 biler montering? kan du gjøre dette selv eller må det settes ut til andre?.. jeg holder på med et 500hk VR6T bygge nå, og jeg har brukt bortimot 100k bare i deler, så det er på ingen måte noen billig fornøyelse. lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 12, 2008 joa. det e sant, men registeret har jo en tendens til å ryke. må vurderes det her. bilen er jo tråssalt gått noen KM 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 12, 2008 Mats, kast på det du vil, ryker det så ryker det, da er det bare å bytte det ut. VR6 motorer finnes det vel nok av vil jeg tro. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 12, 2008 Jeg vil påstå at kompressor er den billigste løsninga. Uansett hva du velger vil du sannsynligvis få ekstrakostnader som du ikke har regnet med, men kompressorkit består av ferre deler. Og som Morten sier kan det godt hende at noe raser, men det er ikke sikkert at det skjer. Har du råd til å overhale først er det en god idé, men du kan være heldig og slippe unna uten større problemer. Bingo? Det største minuset med kompressor må være lyden. Sikkert kult den første uka eller helt til den første langturen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 13, 2008 Regner med du lukter litt på det med overlading for første gangen, og ikke tenker på 300-500 hk med det første. Nå skal det sies, at "basic" kittet Morten har "Kinetic stage 2" drar ca 300 hk ut av motoren din. Da ved maksing av dysene ved bruk av C2 315cc oppsettet. C2 sitt bensin program, gjør at du kan benytte deg av orginal ECU/hjernen din. Og du har OBD1 motor, så da kan du ikke lade mer en 0.8 bar. Dette fordi ditt LMM hus ikke klarer å måle mere luft pga omkretsen på huset. Ved 0.7/0.8 bar så behøver du heller ikke senke kompresjonen. Din orginale clutch og diff kan få noen arbeids skift, der de må påbergne å jobbe litt på overtid. Jeg mener, at du burde kjøpe et Z-Engineering ZR2 kit. Dette sitter montert i 3 bolter. Ta av det orginale løpehjulet til multireima. Sett på en brakett som er med i kittet og monter kompressoren rett på. Du trenger da kun et chip, som Z ENG skaffer. Jeg kjørte i 10mndr på min motor med dette, og det fungerte helt mega. Null støy under 4000 omdr, og en meget pent og behagelig skyv hele veien til 7000 omdr. ALT på motoren ellers er orginalt. Her er et klipp fra min bil med akkurat dette oppsettet. Og en som har skrevet kommentar, sier at han har et kit for salg. medds10: hey, Any one need to buy a used z-engineering supercharger for the VR6? G. UK. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 13, 2008 Ikke bry deg så mye om km standen, så lenge kjedet/glidere og strammere er byttet. Hvis du holder deg under 0.7 bar. Over dette, begynner ting å forandre seg noe. Nå tror jeg ikke Volkswagen eller Audi har hatt så mange motorer som tåler så mye overlading/hk som nettopp VR6 12V gjør orginalt / komp senk. Endeløse tråder på Vortex siste 10 årene forteller jo om dette. Bare å skyte meg om dere er uenige, men jeg tror det er sant. Og som Sigmund Aiko har helt rett i, så finnes det heldigvis endel VR6 deler der ute. Jeg forstår også godt at det kan koste mye penger å få gjort jobben med alt dette. Så det er ikke BARE å kline til å håpe på det beste. Beste er å lese mye og se hva andre folk har av erfaringer. Se hva som funker osv. Så heller begynne i det små, for så å bygge på etterhvert. Nøkkelen da, er jo å eie bilen over noen år, slik at man kan bygge seg opp. For så å selge bilen med tap, haha.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...