#1 Skrevet Juni 12, 2008 Kupevifta i min 89 Audi Coupe virker ikke. Det eneste som skjer når jeg prøver å skru på vifta er at radiatorvifta slår seg på men ikke vifta. Selve vifta er i orden, den fungerte når jeg tok den ut og koblet direkte til batteri. Problemet startet i vinter og ble da løst med en midlertidig ledning utenom kontrollpanelet med vippebryter. Hadde så ut dashbordet i påsken pga vannlekkasje, da jeg satt det inn igjen fungerte kontrollpanelet en liten stund før det sluttet å virke, for så å fungere igjen. Det fungerte da fram til det kom røyk ut av luftekanal eller hull i dashbordet, som så ut til å forsvinne igjen når vifta ble skrudd av. Alle sikringene er i orden , og har heller ikke funnet brente ledninger. Vifta er iorden når denne prøves med eget batteri. Noen som vet hva problemet kan skyldes? Skal radiator vifta styres av kontrollenheten til varmeapparatet? KOntrlollpanel på bilde 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 13, 2008 Er det riktig at radiatorvifta skal styres av kontrollenheten til varmeapparatet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 13, 2008 Det tror jeg den skal visst du har AC. dette for å køle ned selve AC radiatoren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 13, 2008 Ok For når jeg skrur på varmeapparatet så slår radiatorvifta seg på med en gang. Selv om det er kaldt ute og kald motor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 13, 2008 Prøv å trykke inn ECON-knappen (som angir fullautomatisk styring men uten ac innkoblet), da skal radiatorvifta stoppe. Hvis du har anledning til å få lånt en slik styreenhet så kunne du jo prøvd å sett om kupevifta starter igjen, for å utelukke at din styreenhet er gåen. Men i og med at du har observert røyk i området så er det fristende å tro at det finnes en ledning som er brent ett eller annet sted. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 13, 2008 Radiatorvifta stanser når jeg trykker på econknappen ja. Så da er det vel ikke noe feil der? Ang røyken har jeg ikke klart å finne noen svidde lednigner, heller ikke antydning til at det er styreenheten som har brent, har åpnet og sjekket den. Og vifteproblemet var jo der før også Det sitter en vifteregulator like ved vifta. Den har jeg ikke fått skrudd ut å sjekket. Er det noen måte å måle om en slik er iorden? VIl denne kunne brenne opp slik at dent dannes røyk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 13, 2008 Radiatorvifta stanser når jeg trykker på econknappen ja. Så da er det vel ikke noe feil der? Da virker nok den som tiltenkt ja Det sitter en vifteregulator like ved vifta. Den har jeg ikke fått skrudd ut å sjekket. Er det noen måte å måle om en slik er iorden? VIl denne kunne brenne opp slik at dent dannes røyk? Hvis jeg ikke husker helt feil så er dette en forsterker som gir strøm ut til viften avhengig av strøm inn fra styreenheten (for ikke å dra store mengder strøm gjennom eletronikken i styreenheten). Den kan bli veldig varm og har derfor en stor kjøleribbe som står inn i luftføringen og avkjøler den. Jeg har ikke hørt om at den har brent opp før i alle fall, men hvis den har feilet så kan det jo tenkes. Jeg vet ikke om den kan måles, men jeg vet at klimastyringen har en egen diagnosemodus hvor du kan lese av feilkoder og voltstyrker ved viftemotoren, blant annet. Om du går på http://www.nordicaudi.com, klikker på FAQ, velger Övrigt og så OBD koder för gamla klimaantläggningen så har du noe gå etter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 14, 2008 Jeg sjekket diagnosemodusen på klimastyringen. Det var 3 systemfeil, men ingen av de vil jeg tro har betydning for at vifta ikke skal gå. Feilene var; -Temperatussensor på instrumentpanel i uorden, -Kjølevæsketemperatursensor, står at den ikke er tilstede på tidlige biler, så den skal vel da ikke være der -AC kompressor avstengt, den var fjernet når jeg kjøpte bilen Viftemotorspenningen var mye lavere enn den spenningen som var spesifisert av klimastyringen. 10,3 og 4,0 mot spesifisert 41 og 20, dette var med vifta på henholdsvis høy og lav. Verdien 10,3 gir en spenning på 1,09 Volt ifølge Nordic-Audi. Dette når vifta er stillt inn på høy Siden spenningen til vifta er så mye lavere enn den egentlig skal være så er det vel regulatoren som er problemet? Klimastyringen virker jo iallefall å være iorden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 15, 2008 Hvordan skjekket du diagnosemodusen på klimastyringen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 16, 2008 Trykker og holder inne "outside temp" og trykker "off". Så slipper du begge. Da kommer du til diagnosemodus. Man velger hvilken kanal man skal lese av med "varmere" og "kaldere" og får verdi ved å trykket "outside temp". Hva de forskjellige kanalene er finner du her: http://www.nordicaudi.com/arkivet/artiklar/hidden/a1619/a1619.php 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...