#1 Skrevet Juni 12, 2008 Dette er noe jeg har lurt på lenge, og ikke funnet noe bra svar på annet enn "wååååw det var mye da!" og "shit det er varmt" o.l. HVA er anbefalt driftstemperatur på olja, og hvor varmt må det bli før den begynner å smøre dårlig? Kommer dette an på oljeviskositeten, og blir olja fortere "brukt opp" når den arbeider på høy temperatur? På min VR6 ligger den ca. mellom 90 og 98 ved vanlig kjøring. Kryper fort opp til 100-106 ved litt hissig kjøring. Etter noen runder på Rudskogen var den 136 grader, uten økt ventiltikking eller andre tegn fra motoren. Kjører på Castrol 5w40 nå forresten. Noen som faktisk VET noe om dette? Alle jeg har spurt har kommet med forskjellige synsesvar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 12, 2008 Her er noe som sikkert ikke gjør deg klokere men... http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=55785&highlight=olje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 13, 2008 Fra det jeg skrev i tidligere tråd: Hvis oljen du bruker er ACEA stemplet, er den testet ved iht. (EELQMS) "Quality Standard Compliance" (Peugeot TU5 JP+L4) ved 150C i 72 timer i en standard testmotor og CEC-L-51-A-98 som utføres med en standard testmotor i 200 timer med oljetemperatur opp til 142C. http://www.swri.edu/4org/d08/global/htdepsts/default.htm "The test runs six 12-hour, 2-phase cycles for a total test duration of 72 hours. Phase 1 (11 hours 50 minutes) is at wide-open throttle, 5,600 rpm, 150°C oil and coolant temperatures. Phase 2 is at idle for 10 minutes." Som du ser testes oljen i timesvis ved 150C så litt tid rundt 136C er ikke skadelig for olje eller motor. Hvis du kjører med slike temperaturer til vanlig, ville jeg byttet olje ofte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 13, 2008 På min Corrado har jeg oljetemperaturer på 86-90 grader ved normalkjøring, og opp mot 110 grader på banekjøring. Har ekstern oljekjøler med termostat. Dersom du kjører mye på bane, eller hardkjører mye slik at du ligger ofte på høye temperaturer, bør du gå for en olje med høyere viskositet feks 10W-50. Tallene viser hvor tykk olja er ved kald og varm motor. Det første tallet viser viskositeten ved kald motor, og det andre tallet viser viskositeten ved varm motor. Feks en 5W-30 er fin på vinteren, og en 10W-40 kan være en fin sommerolje, mens en 10W-50 eller en 10W-60 er mere racing-olje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 13, 2008 Min bror er en erfaren mekaniker med mange år på nakken. Han sier det at normalt at oljetempen ligger 10-15 grader over kjølevannstempen. På min 2,5TDI V6 ligger jeg på 100 grader ved normal kjøring..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 13, 2008 optimalt sett skal oljetempen være den samme som vanntempen. dvs ca 100c 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 13, 2008 Se her ja. En haug med synsesvar igjen hvor alle har forskjellige meninger. Noen av dere (med unntak av Bård) som har noen kilder eller erfaringer som begrunner deres svar? 110C-115C er regnet for å være innenfor området for optimal oljetemperatur og like over det punktet vanlige olje-termostater åpner ved, men en ekstra oljekjøler er aldri feil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 13, 2008 De aller fleste oljer med høy viskositet blir "ødelagt" av tempraturer over 130 grader, dvs levetiden på smøreegenskapene går drastisk ned, og generelt så tåler oljene med lavere viskositet lavere tempratur før de blir redusert. 5W50 eller 10W60 er fine oljer til vag motorer på banekjøring, de tåler å være litt på 130 grader. Uansett bør du investere i en oljekjøler, motoren har ikke godt av å gå med så høy driftstempratur på olje, hverken slitasjemessig eller effektmessig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 13, 2008 Som Ole sier så brytes oljen ned når den passerer 130ºC. En annen ting som er viktig å huske på er at oljen bør gjevnlig over 100ºC for at du skal få vann (fuktighet, kondens som oljen tar opp) ut av oljen. Dette pleier ikke å være et stort problem på bil motorer, men det er derimot et vanlig problem på båt motorer. Hvis vi lager et oljesystem til båt så pleier vi ofte å bruke oljetermostat i systemet for å få riktig tempratur på oljen. Jeg mener riktig oljetemperatur bør være mellom 80ºC og 100ºC, og ved hard belastning kan den gå opp mot 130ºC. Hvis du går vesentlig over dette på feks. et banetreff ville jeg ha byttet oljen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 13, 2008 Ole og Walter: Syntetisk olje tåler fint 130C i mange timer før den brytes ned. Det er et krav fra ACEA at oljen skal tåle 72 timer ved 150C (ved 5600 rpm som er WOT på testmotoren) uten at det dannes "sludge", at oljen oksiderer eller at oljen havner for langt fra opprinnelig viskositet. Sjekk linken til testprosedyren som benyttes til denne testen. Er en pdf til høyre der. Når det gjelder mineraloljer er saken en helt annen. Svært få (om noen) mineraloljer passerer ACEAs testregime, pga. ACEAs krav om levetid/stabilitet ved høye temperaturer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 13, 2008 Riktignok fra en olje-pusher men man ser ihvertfall hva en leverandør går god for når det gjelder de syntetiske oljene: http://www.mobil.com/Australia-English/LCW/Audiences/Synthetic_V_Mineral.asp Sitat: " X Hot Temperature Properties So what value is this at high temperatures? At high temperatures the oil molecule in synthetic oils are far more stable and degenerate less. This means not only do synthetic oils maintain lubrication integrity, they continue to cool and clean engine components at constant temperatures of up to 180°C, and can handle short term temperatures in excess of 200°C. At Bathurst in 2002 when the winning HRT Commodore was running with a blocked radiator inlet the oil temperature rose to above 200°C yet the engine not only survived in perfect condition, it won the race. " 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 15, 2008 Her har Bård helt rett. Jeg har blandet litt med maks temperaturer når det gjelder mineralsk og syntetisk olje, noe jeg absolutt ikke bør gjøre når jeg driver med dette til dagelig;) De drifts temperaturene jeg skrev over her mener jeg er nogenlunde riktige. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 15, 2008 Har akkurat pløya 1200 km nedover til Tyskland igjen, og i 160-170 km/h på Autobahn er vanntemp jamnt på 90 og oljetemp på 115-120 grader. Bil: Allroad m/2,5 tdi fylt med Mobil1. Går som ei klokke det......... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...