Audi motor over på LPG Gassdrift??

Anbefalte innlegg

I disse tider hvor bensinprisen fyker i været må det vel være veldig lurt å få byggd om bilen sin til gassdrift? Liter prisen er jo i dag på rundt 6 kr +-.

Har lyst å høre forumets erfaring med dette?

Hvilke motorer fungerer dette bra på og hvilke virker dette mindre bra på?

går med bilbyttetanker og er da på jakt etter gode råd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro man skal kjøre en god del for at det skal lønne seg å bygge om til gassdrift?

Dele opp kostnaden på ombygning på antall kjørte km pr år i si 3 år framover (erfaringsmessig bytter folk bil minst hvert 3 år)..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører 25000km hvert år ++. det koster meg da med pumpepris på 13,40 minst 30150 kr pr år. med gass kjører jeg for 16500 kr på år. Har tatt høyde for ca 20% økning i forbruk. En ombygging koster ca 23000.-

Par års tid så er anlegget nedbetalt det. Kan ikke forstå annet enn at dette må være lurt??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det bare å gi "gass".. Men syntes 23000 hørtes litt dyrt ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå vet ikke jeg hvor stor tilgangen av E85 er hos dere, men vil tro at det er et bedre alternativ da denne koster 8,5 literen og selve ombyggingen er betraktelig rimeligere enn LPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilgangen på LPG er faktisk mye bedre enn E85. Er vel rundt 70 stasjoner som selger gass, men kun et fåtall som har E85.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

LPG er fremtiden.. drosjenæringen etc har skjønt dette lenge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderte dette på A6en 2.7T jeg hadde.

Skulle ikke by på noen problemer selv med chip som ga ca 300hk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har inne en a4 96" med gass konversjon. dette er en 1,8turbo og jeg ser ikke noen som helst problemer når den går på gass :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nuvel, er minst en e85-pumpe i både trondheim og fredrikstad også, og det finnes garantert noen flere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man får fylt E85 litt utenfor hamar også, på Statoil i Nydal langs E6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

e 85 i bodø trur e.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har både LPG og E85 på Statoil rett nedi gata her (tønsberg)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta kontakt med Nordic Auto Service center i Fredrikstad, bygger om til gass der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det lettere og få tak i gass, men som noen har påpekt her før så er det nok mer lønsomt og gå for en e85 løsning både for deg og alle oss andre rundt deg.

 

E85 gir mer effekt, og er det som kommer til og komme for fult i fremtiden rett og slett fordi det kan lages av mesteparten naturprodukter. Så kan du overleve med høye bensin priser et par år til e85 blir mer utbredt ville jeg høyst anbefale deg dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde gass på en rekkefemmer en gang, da 2.5 bensin i transporter. Fungerte utmerket det :)

Man kan få ut en god del mer hk med propan da den har en bankefasthet på 112oktan visstnok.

Snakket med ett firma som drev med dette i oslo, og de hadde tunet opp en corvette V8 ganske så bra på propan, høy komp og aggresiv tenning.

 

Men på turbobiler anbefalte de det ikke da eksostempraturen ved bruk av propan var veldig høy, det hadde blitt testet på noen volvo turboer, og det endte med at eksosturbinen brant opp etterhvert.

 

Men mulig de har funnet på noen nye løsninger nå? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei hei.

Jeg har jobbet med å bygge om forskjellige biler til LPG-drift . Alt fra Citroen til chevrolet. Det er ikke noen problemer med å bygge om en turbo motor til Lpg drift. Dei anlegga som vi monterte var BRC sine. Et italiensk firma som har holdt på i mangen år og har god erfaring med dette.I Oslo hos Gasstech så monterte dei gassanlegg på en Dodge Ram SRT-10.Test kjørte den selv etter ombygging og det var nesten ikke effekt tap i det hele. Du merket ingen forskjell i allefall. Men problemet er plass i bilen. Du må ha en gass tank. Som regel fjernes resevehjulet og du får en ringtank i hjulbrønnen. Eller du kan ha en sylinder tank i bagasje rommet men da tar det en god del av plassen din. Du kan gå inn på http://www.gasstech.no og kikke litt selv. =) Så bør du ha ekstra smøring til motoren. Pga tørrere forbrenning med lpg. Så det blir lite smørning på ventiler osv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Far til en kamerat har gass på sin s6 2,2 og han mobber meg for forbruket ved hver anledning. Han er strålendes fornøyd! Har vel hatt det i et år eller noe.. Bror min har montert på sin caravelle 2,4 femmer og det fungerer også veldig fint.

 

Et tips til å få ned kostnadene ved montering er å montere det selv, for så å få de til å programmere eller hva de må gjøre. Ihvertfall en i arendal som skulle være villig til det.. og da snakka han om halv pris..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bør du ha ekstra smøring til motoren. Pga tørrere forbrenning med lpg. Så det blir lite smørning på ventiler osv...

 

Dette løses vel greit med en tilsatstank med et smøremiddel som doseres rett i innsugningen?

Jeg mener å ha ha lest dette for litt siden. Og hørte fra en mekaniker at de Toyota-taxiene som har gått med gassdrift har hatt toppoverhaling ca hver 150 000 km. tidligere. Stemmer dette i dag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette løses vel greit med en tilsatstank med et smøremiddel som doseres rett i innsugningen?

Jeg mener å ha ha lest dette for litt siden. Og hørte fra en mekaniker at de Toyota-taxiene som har gått med gassdrift har hatt toppoverhaling ca hver 150 000 km. tidligere. Stemmer dette i dag?

 

Ja det stemmer det. Men d er ikke alle gassanlegg som leveres med dette. Ja dei toyota taxiene jeg snakket med hadde problemer med toppene før. Husker ikke hvilken km stand problemene pleide og oppstå, men etter dei fikk montert ekstra smørning via innsuget så har det ikke vært noen problemer med toppene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den oljegreia er en grei sak å ettermontere i etterkant uansett. er bare en liten beholder med justerbar regulator. og slange til innsuget.

 

Har kun erfaring med dette fra V8'ere, og der funker det utmerket. kjører på ca. 11kr/mil på en suburban.

 

Et tips til å få ned kostnadene ved montering er å montere det selv, for så å få de til å programmere eller hva de må gjøre. Ihvertfall en i arendal som skulle være villig til det.. og da snakka han om halv pris..

ettersom jeg har forstått så er det ikke så enkelt å få kjøpt dette uten montering...

 

Driver å monterer på en 7.4l forgassermotor. litt enklere med forgasser

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan ikkje montere sjølv, det er eit godkjent verksted så må gjere det da dette skal godkjennes av biltilsynet etter på.

 

Et tips til å få ned kostnadene ved montering er å montere det selv, for så å få de til å programmere eller hva de må gjøre. Ihvertfall en i arendal som skulle være villig til det.. og da snakka han om halv pris..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt på LPG i Norge siden 1997. I 1997 kostet gass ca 4kr litern og nå ligger det på rundt 6kr. Det begynner å bli billigere og billigere med montering av LPG anlegg i Norge men det lønner seg fortsatt å ta det i utlandet. F.eks Sverige eller Polen. Ingen problem å få det godkjent her etterpå. Jeg har både kjørt og sendt biler til Polen for montering. Max pris for montering av LPG anlegg i Polen (turbobiler, V8 eller større motorer) er ca 8000kr.. LPG er framtiden!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.