#1 Skrevet Juni 13, 2008 Noen som vet hva som kan forårsake nykking på denne motoren? Min første diesel, så er litt usikker på hvilken ende jeg skal starte i. Nykkinga forekommer ved visse turtall og moderat gasspådrag, f.eks for å holde jevn fart eller slak økning. Full gass funker jo alltids, men det forekommer jo køer og... Noe ujevn tomgang periodisk. AAZ denne motoren tror jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 14, 2008 Har du hatt den til diagnose? Etter symptomene å se så vil jeg tru det er G80 Nåle banke sensoren som står på 3sylinder. (G80 Needle lift sensor) Du vil få en merkelig gange på tomgang å nykking ved småkjøring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 16, 2008 Hmm.Vil dette evt. fremkomme som en feil i diagnose-prg.? Jeg har samme symptomer på min motor, men det er en 2.0 TDI.Har hatt den inne til Møller 2 ganger og de finner ingen feil som kommer opp i diagnose-prg, og derfor finner de ingen feil sier de.Denne er det også DSG på, hvor de mener at feilen har/kan ligge der.De har nullstilt girkassen uten at det har hjulpet.Har de samme symptommene når bilen er kald til normal arbeidstemp., ved ca 1000-13000 rpm rykker den veldig og ved tomgang "dipper" den veldig på turtallet.Setter jeg den i drive og skal sette igang, stopper den som regel.Er dette en valig feil på Diesel-motorer? Sorry Bjørn Arild om jeg bruker tråden din for mine problemer, men du får si ifra evt. så sletter jeg innlegget. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 16, 2008 Høres ut som det er 2 forskjellige feil det er snakk om.. Tror vi begge har en litt eldre TDI motor med samme problemet. Har hatt denne feilen selv. Når feilen inntrer høres bilen ut som en 8hk Saab diesel. hehe Er veldig usikker på girkasser av nyere typer. Er usikker om den type feil som du har vil komme opp i diagnose prog. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 16, 2008 Er ikke så avansert den motoren din, men bestill deg ny N75-ventil. Er denne dårlig, vil turbotrykket pulsere og du vil kjenne det som nøkking. Hadde samme problemet på min 1z(?) motor fra 94. Solgte min 80 til en fyr nær haugesund, men det skal vel litt til for at du har den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 18, 2008 Er ikke så avansert den motoren din, men bestill deg ny N75-ventil. Er denne dårlig, vil turbotrykket pulsere og du vil kjenne det som nøkking. Hadde samme problemet på min 1z(?) motor fra 94.Solgte min 80 til en fyr nær haugesund, men det skal vel litt til for at du har den. Hehe er nok ikke samme da nei, min har gått i Stavanger. Denne N75-ventilen, hvor sitter den? Etter det jeg har lest er det dau/treg motor som er symptomer på defekt N75? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 18, 2008 Har du hatt den til diagnose?Etter symptomene å se så vil jeg tru det er G80 Nåle banke sensoren som står på 3sylinder. (G80 Needle lift sensor) Du vil få en merkelig gange på tomgang å nykking ved småkjøring. Ikke hatt til diagnose selv, men tidligere eier hadde hatt den til det for en tid siden, da feilen har vært tilstede før. Da fant de ingen feil. Bilen har begynt å nykke igjen i senere tid. Går det å teste denne selv f.eks med multimeter om den er defekt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 18, 2008 ka koster denne ventilen?n75 eller g80? mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 18, 2008 Ikke hatt til diagnose selv, men tidligere eier hadde hatt den til det for en tid siden, da feilen har vært tilstede før. Da fant de ingen feil. Bilen har begynt å nykke igjen i senere tid.Går det å teste denne selv f.eks med multimeter om den er defekt? Hadde akkurat samme problemet. Feilen var bare å finne av og til. Veldig periodisk vil jeg si. Hadde nykking og ustabil tomgang for ca 2uker siden. Lot bilen stå over natta og feilen var borte. Har ikke sjekket om det går å måle seg fram til at den er defekt, men et lite søk på google kan man jo finne ut det meste:P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 18, 2008 ka koster denne ventilen?n75 eller g80?mvh G80 er hele dysa å koster ca 3300kr ny på møller. Vet ikke hva n75 koster. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 18, 2008 G80 er hele dysa å koster ca 3300kr ny på møller. Vet ikke hva n75 koster. n75 koster kr 2140 kr hos møller og den satt på tilbakeføringen til turboen ifølge han på møller. men kan nøkkingen være n75-ventilen eller G80? eller rett og slett parkinsons? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 18, 2008 N75 koster en 6-700kr mener jeg. Dersom den er helt gåen, vil bilen enten gå konstant i nødmodus (altså som et dass) eller du vil ikke få opp trykket (også gå som et dass). Men den kan også bare være "dårlig", og da vil bilen dra veldig variabelt, spesielt på mellomgass og fullgass i oppoverbakke. Den vil slite med å regulere ladetrykket rett og slett. Den er skrudd fast på siden av trykkrøret ditt helt foran på passasjersiden av motoren, med en plugg i topp, 1 slange i bunn og 1 slange på siden tror jeg. Er iaffal gjort på 3minutter å bytte den. Løp og kjøp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 18, 2008 N75 koster IKKE over tusenlappen. Da har han sjekket feil del. Er riktignok 5-6år siden jeg byttet min, men så feil husker jeg ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 18, 2008 Vil man få en sinnsyk ustabil tomgang å høres ut som en sliten 8hk saab diesel med defekt n75??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 18, 2008 Nei.. motoren vil gå som normalt, det er bare problem med å regulere ladetrykket under pådrag og mellomgass. Ustabil tomgang vil vel kanskje heller tyde på hull i slanger. Sprekk i slange kan også føre til luggete gange under pådrag. Når ladetrykket stiger, vil luften presses ut slik at sprekken lukker seg igjen. Gå skikkelig over trykkslangene deres. Skift så N75 om det ikke blir bedre. Det kan også skyldes gammelt og tett dieselfilter, som også er lett/billig å skifte og glemmes av folk flest. Var litt moro å mimre tilbake til TDi dagene nå. Byttet alt på min mens jeg hadde den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...