#1 Skrevet Juni 14, 2008 Tenkte å handle inn en tank til bilen og slik den skal kobles så er det vel beste å ha en tank som har 1 rør inn i bunnen (fra veihusventilasjon) siden man da slipper at tanken blir full og eventuell olje renner tilbake til bunnpannen og et rør inn på siden av toppen (fra utluftingen i toppen) med tilhørende lufting/filter på toppen. Alle jeg finner på nettet har 2 innganger på topp(da ber man vel om at tanken fylles opp?) og ingen slik jeg ønsker den. Noen med forslag til steder man kan grave frem en sånn? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 14, 2008 Hør med Anders Klemmetsen her på forumet f.eks. Han har en sånn wrc sak fra England. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 14, 2008 Hør med Helge Gjerseth her på forumet så lager han en til deg sånn du vil ha den hvis han forstatt holder på da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 14, 2008 Men altså, forstår ikke problemet ditt, for hvis du klarer å få en catch tank til å fylle seg opp så hadde jeg vurdert en motoroverhaling før jeg tenker på å montere noen catch tank... Jeg har catch tank i 200'en som har inngang i toppen på ene siden, og filter på andre siden, med skillevegg midt i, dette gjør så dampen går ut av filteret, og eventuell overflødig olje blir liggende i tanken, så har jeg tappeplugg i bunn med slange ned til bakken. Men er jo så godt som aldri at det blir noe olje i catch tanken i det hele tatt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 14, 2008 Motor er nyoverhalt og med 450+- hk. Tenkte mer på at ved hard kjøring,/turtallskutt (er jo det som er morro ) så kan den spytte en del olje?? eller er jeg helt på jordet nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 14, 2008 Min fyller seg opp, men minimalt med olje.. stortsett bare brunt vann.. (kondens) og det har blitt mYE renere det som havner oppi der nå iforhold til di første gangene! ser vitsen med en sånn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 15, 2008 Men altså, forstår ikke problemet ditt, for hvis du klarer å få en catch tank til å fylle seg opp så hadde jeg vurdert en motoroverhaling før jeg tenker på å montere noen catch tank... Jeg har catch tank i 200'en som har inngang i toppen på ene siden, og filter på andre siden, med skillevegg midt i, dette gjør så dampen går ut av filteret, og eventuell overflødig olje blir liggende i tanken, så har jeg tappeplugg i bunn med slange ned til bakken. Men er jo så godt som aldri at det blir noe olje i catch tanken i det hele tatt. Hvis du og får deg litt ladetrykk vil du nok forstå vitsen enig i tanken, men tanken er ikke alltid lik sånn det blir.. Noen biler puster, andre puster ikke.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 15, 2008 Min kaster mye olje ved 2bar og hardkjøring på banen, det er normalt når man bruker bilen hardt. Må ordne en skikkelig ordning på min også før rudskogen, langsvingen der er en dreper 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 15, 2008 hvor er det en slik blir koblet opp på 5'ern da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 15, 2008 Hadde også dette problemet mitt på urq'en tidligere. Holdt på å tømme motor for olje på Våler ifjor... Fikk da leget meg en tank av et 10x10cm alu firkantrør som jeg la inn flere vegger og skvalpeskjold i. -Borret hull i tappepluggen på bunnpannen og gjenget opp 1/8NTP og satt i en nippel, derfra går det slange opp til bunnen av tanken. Har fortsatt filteret på toppen så dampen går ut, mens oljen blir holdt nedi tanken og renner nedigjen i bunnpannen. Funket som gull på Våler sist... Har før prøvd flere catchtanker men alltid samme problemet med at denne fylles og kaster olje ut filteret, nytter ikke uten å ha en laaang tank eller noe form for skvalpeskjold inni. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 15, 2008 Hvis du og får deg litt ladetrykk vil du nok forstå vitsen enig i tanken, men tanken er ikke alltid lik sånn det blir.. Noen biler puster, andre puster ikke.. Ikke at turboen er så stor, men maks av hva org k24 klarer mate (1,5-1,6) så har jeg hatt minimalt med olje i catch tank. Har vært bittelitt ved skikkelig hardkjør over lenger tid/leking. FØR nybygg av motor så hadde jeg olje i tanken titt og ofte. Jeg har vært på bane med bilen flere ganger, og da har den blitt brukt for det den var god for. Det var med "gamle" motoren (som hadde gått 290k og minst 2 år med fult ladetrykk) og de gangene på skogen så hadde jeg opptil halvfull catch tank. Da er det snakk om så mange runder gang på gang at jeg selv måtte komme meg i depoet (overrasket over hva orginale ufo bremser tåler så lenge klossene er nye, abs er skrudd av og bremseveske er ny). Så det jeg sa er ikke at jeg ikke ser poenget med catch tank, for jeg har det jo selv. Men grunnen til jeg skrev som jeg gjorde var pga måten jeg forstod at han ønsket utførelse på tanken (altså, redd for at den skal bli full)... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 16, 2008 joda, men han har rett til å være redd for at den blir full, for har man ikke retur så blir de gjerne det Jeg er og ute etter oppgradert tank siden motoren min puster, kammer/retur blir oppgraderingen da.. Kan være du mente det anderledes, men spørsmålet er relevant i bøtter og spann det, derfor jeg tvilte til din uttalelse.. K24 har jo ikke akkurat mengder med luft å trykke inn, så åndingen er nok tørrere med den, kupevifter "puster ikke" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 24, 2008 Hei ! Har en 2.2t 3b. Har lest opp og ned om montering av catch tank nå. Det er ikke så komplisert, men må bare få klarhet i alt her:P Opp fra blokka er det jo et T-stykke av et slag med vakuumklokke på, inn der går jo ånding fra toppen. Og så går det videre til resirkulering mellom filter og turbo. Kan jeg fjerne klokka og bare kjøre slange rett fra veivhusvent. til catch tank med filter? ( skjønner at den eventuelt vil fylles opp ) Plugger selvfølgelig innsugsslangen. Da vil ånding fra topp og blokk gå rett til tanken? Grunnen til at jeg vil gjøre det sånn er div. svetting fra slanger og muligens klokka. Takker for svar, beklager at jeg har litt vondt for det Kim 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 25, 2008 Hei ! Har en 2.2t 3b. Har lest opp og ned om montering av catch tank nå. Det er ikke så komplisert, men må bare få klarhet i alt her:P Opp fra blokka er det jo et T-stykke av et slag med vakuumklokke på, inn der går jo ånding fra toppen. Og så går det videre til resirkulering mellom filter og turbo. Kan jeg fjerne klokka og bare kjøre slange rett fra veivhusvent. til catch tank med filter? ( skjønner at den eventuelt vil fylles opp ) Plugger selvfølgelig innsugsslangen. Da vil ånding fra topp og blokk gå rett til tanken? Grunnen til at jeg vil gjøre det sånn er div. svetting fra slanger og muligens klokka. Takker for svar, beklager at jeg har litt vondt for det Kim Den andre slangen er ikke fra toppen, da det ikker er oljeånding på toppen på 3b. Den er til bensindamp. Jeg (og flere andre) har bare koblet denne vekk og latt den henge i friluft. Kun en slange fra blokk til catch tanken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 25, 2008 Den andre slangen er ikke fra toppen, da det ikker er oljeånding på toppen på 3b. Den er til bensindamp. Jeg (og flere andre) har bare koblet denne vekk og latt den henge i friluft. Kun en slange fra blokk til catch tanken. Ok, takk ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 25, 2008 Den andre slangen er ikke fra toppen, da det ikker er oljeånding på toppen på 3b. Den er til bensindamp. Jeg (og flere andre) har bare koblet denne vekk og latt den henge i friluft. Kun en slange fra blokk til catch tanken. Nei, nå skjønner jeg ingenting: dum : Det går slanger i hytt og gevær her jo, er audi så glad i slanger ?? Det går en slange fra innsuget(under) og inn på et T-stykke med en slags bosch ventil/ føler på( med kontaktstykke ) videre fra toppen av "ventilen/føleren" går det et slange/rør til en beholder ved kjølevæsketanken( bensin damp? ) og i en annen utgang av t-stykke sitter det en annen slags ventil? En svart en som sitter "inni" slangen ? Kan jeg fjerne den svarte lille "ventilen" og plugge den utgangen av t-stykke, og la resten av den delen være, så det fortsatt er forbindelse fra innsug og gjennom den blå ventilen og til beholderen ? PS: Vil fjerne mest mulig ! Herregud, skjønner at det er jæ**** tørt å lese, hehe...Håper noen skjønner hva jeg mener, for jeg skjønner ikke så mye akkurat nå... Takker og bukker hvis noen gidder å ta seg tid til å forklare meg.. Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 26, 2008 Jaja, spytter inn med flere spørsmål, fortsatt i håp om at noen glupe hoder kan hjelpe meg! Kan jeg fjerne denne canisteren ? Og fjerne hele "klumpen" med den blå bosh ventilen med kontaktstykke på, og blende uttaket på innsuget? ( Skjønner at det ikke er lovlig, grunnet diverse grønne politikere: bråk : ) De røra som da blir igjen fra tanken, for bensin damp, kan disse y-kobles og inn på oil catch tanken sammen med veivhusvent. ? Kommer til å ha et filter på tanken. Vil jeg få en eller annen feilkode ved å la kontaktstykke på denne føleren/ventilen ligge å "slenge" ? Er vel bare en pluss og jordforbindelse ? Takker igjen for alle svar, skjønner at folk tar det med ro i denna varmen:p Btw så går flyet mitt til hellas om 6 timer, fant ut at jeg ikke gadd å legge meg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 27, 2008 http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=75437 Kansje denne hjelper? Jeg har fjærnet alt rask selv og kjørt alt i cachtanken. Slangen/røret som går til den sorte beholderen v spylerveska bare fjernet jeg sammen med tanken og lot slangen henge i friluft, evt kan du jo kjøre den i catchtanken også. Den blå stikkeren bare henger bak der, ingen feilkioder el.l. Slangen fra insuget er det bare og blende. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 27, 2008 Husk nå for all del at retur fra catchtank vil kunne føre til at du får kondens/vann i olja dersom du bruker bilen slik til daglig.. Greit nok for banebruk, men til daglig bruk vil jeg heller ha en jeg kan tømme. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 27, 2008 Husk nå for all del at retur fra catchtank vil kunne føre til at du får kondens/vann i olja dersom du bruker bilen slik til daglig..Greit nok for banebruk, men til daglig bruk vil jeg heller ha en jeg kan tømme. Er en fordel og ikke ha retur ja, samler seg mye kondens i tanken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 27, 2008 Og for de som vil ha seg ett ferdig catch can kit som returnerer oljen til bunnpanne på S4/S6 C4 karosseriet - http://www.034motorsport.com/product_info.php?products_id=18081 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 12, 2008 OK ! Takker for alle svar ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 12, 2008 Denne i 1 liter er bra, med retur. http://www.kollevold.no/mocal/catchtank.htm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Februar 8, 2009 hvor er det en slik blir koblet opp på 5'ern da? Skal montere en slik på min 2,2 nå. Skal kun ha til tank uten noe retur til blokka da min ikke "puster" og bruker bilen til dagelig. På topp dekselet er det 3 stk lufte stusser det de to tykkeste bare går inn i bakkant og ut i framkant virker det som. Så er det på den andre litt tynnere stussen i bakkant jeg skal koble til tanken? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Februar 8, 2009 Om noen hadde lagt ut bilde av sin montering så hadde det og vært fint da jeg ikke greier å finne en fornuftig plass og ha den: bh : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...