sperrer funker plutselig ikke

Anbefalte innlegg

Noen som har godt tips koffer mine sperrer plutselig sluttet å funke.

har den gamle typen sperring.

dvs bryter som vries til 1(sperre framme) eller 2 (framme og bake).

(type 85) coupe quattro -85

har sjekket alle sikringer under panseret.

noen som har etka som kan vise meg noen fine tegninger;)

noen vet hva som er galt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hjelper ikke å sjekke sikringer, sperrene er ikke elektriske, de går på pneumatikk (vakuum). Jeg vil tro at det er en vakuum-lekkasje et eller annet sted på bilen din. Det er vel heller ikke det letteste å diagnostere, tror jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok en slange eller rør ett sted som er av.

Sjekk spesielt under, sitter noen gummislanger rundt vakumklokkene til sperrene, disse har lett for å bli morkne med årenes løp og bli ødelagte.

Sjekk og vakumuttaket på innsuget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Det hjelper ikke å sjekke sikringer, sperrene er ikke elektriske, de går på pneumatikk (vakuum). Jeg vil tro at det er en vakuum-lekkasje et eller annet sted på bilen din. Det er vel heller ikke det letteste å diagnostere, tror jeg.

bare så det var en sikring som det sto noe om diff sperre. detfor måtte jeg nok sjekke den. noen som kan fortelle meg litt nærmere kor jeg finner slangen/slangene på innsuget? (kan være et dumt spm) men uansett:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sperrene på min funka heller ikke da jeg kjøpte den. Prøvde å finne ut av ting selv, men fant ikke feilen. Satte den inn hos audisentrum og de fant ut at vakumklokka var gåen (sitter til venstre for bensintanken sett bakfra). Kosta 1300 ny, men er kanskje mulig å fa tak i brukt?

Ellers kan du dytte sperrene på plass manuelt når du er under bilen og på den måten sjekke at de beveger seg og at lysene i senterkonsollen slår seg på. De er jo utsatt for en del skjit og lort på undersida der.

Når jeg vrir bryteren til en posisjon mellom av og midtsperre hører jeg en vakum-lyd, så det er kanskje en måte å sjekke at det er vakum i systemet...

Hvis jeg har skjønt virkemåten riktig så hentes det vakum fra innsuget og det 'holdes' via en enveisventil på slangen et sted og 'lagres' i den klokka (skal være nok til å skru sperrene på og av to ganger i følge manualen til bilen min).

Edit: på side 30 og 31 i denne pdf'en er det bilde av vakumsystemet i en urquattro. Det er vel ikke helt likt på en cq, men prinsippet er det samme...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bryteren til diffene på midtkonsollen, er egentlig bare en manuell vakuumventil. Virker slik at vakuumet blir holdt konstant gjennom ventilen, med andre ord holder sperra inne (vel og merke når de er koblet inn).

Det går alltid vakuum igjennom bryteren, sånn at sperrene ikke blir koblet inn (det er alltid vakkum til klokkene).

Når du vrir bryter'n til "1", så går vakuumet fra innsuget via bryteren og videre til klokka til midtdiffen, og kobler inn denne (Vakuumet til bakdiffen forblir uendret).

Vrir du bryteren til "2", så går vakuumet fra innsuget via bryteren og videre til både midt- og bakdiff og bilen er i vinterrally-modus!! ;)

Også bilr det selvfølgelig motsatt når de slås av...

EDIT: (ble kanskje litt kranglete forklart, det er fortsatt litt tidlig... :P)

Liten historie:

De som hadde skrudd på bilen min før jeg kjøpte den, hadde klippet av alle vakuumslangene til diffene...?!?! Så det var bare å lage nye, og koble de til... funker bra nå!

Måtte også ha ny vakuumklokke til midtdiffen (ødela den da jeg hadde av kassa : mad : ), denne var det ikke mulig å få tak i hos VAG, så da ble det en tur på skroten... Betalte 100,- for en som jeg fant på en 200 TQ Avant! :)

Så nå er det bare å vente på snøen! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Frank Robert Johansen

Så nå er det bare å vente på snøen! :D

For da kan nemlig vi med fremtunge, understyrte dråg av noen biler ligge brett vi også!! :tilber:

Det er ikke særlig moro.......... ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.